Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wortels zaaien in een kist


Aanbevolen berichten

Ik had in een topic in het archief al een reactie gehad op mijn vraag over wortels maar ik stel hem hier toch nog maar een keer.

 

Ik wil graag wortels planten in een houten kist (we hebben een stenen tuin dus geen volle grond waar ze in kunnen). Vorig jaar heb ik wortels gezaaid en toen kwamen er alleen kleine sprietjes en er gebeurde verder helemaal niets mee. Oko heb ik ze dit jaar voorgezaaid in een kasje. Er kwamen weer dunne sprietjes maar na een week lagen die slap op de aarde.

 

Ik zou het geweldig vinden om dit jaar eens eigen gemaakte wortels aan mijn konijnen te kunnen geven (en zelf te eten natuurlijk!).

Dus mijn vraag is aan jullie hoe zaai ik wortels en hoe zorg ik dat ze dit jaar lukken?

Wat voor soort grond kan ik het beste in de kist doen? Hoever moet ik ze uit elkaar zaaien? In wat voor gaatje? Hoeveel zaadjes per gaatje? Kan ik ook nog een andere groente in de kist erbij zetten? Hoeveel water hebben ze nodig? Moeten ze in de zon? Is het erg als ze buiten staan en het regent hard? Kortom, ik ben eigenlijk benieuwd naar alles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei wat een vragen

 

Dit topic geeft een idee hoe ver de wortels rijken en wat de diepte van je kist moet zijn: https://www.moestuinforum.nl/wortels-in-pot-t4730.html

 

- grond: ik durf niet volmondig potgrond te zeggen

- zaaien zoals elk zaadje, gewoon een geultje maken, daar zaad in verdelen en weer licht bedekken met (pot)grond. Nog even licht aandrukken zodat de zaden contact maken.

- na opkomst uitdunnen, ik vind 5 cm tussen de plantjes een mooi formaat wortels geven maar hoe meer ruimte hoe dikker de wortel wordt.

- andere groente in de kist zetten: geen idee hoe groot is je kist? Wortels worden best groot bovengronds met het loof. Je moet ongeveer 12-15 cm tussen de geultjes aanhouden

- zon 'alles' moet in de zon

- water nee ze mogen absoluut niet te nat staan, slecht voor de wortel en de groei van het loof, water moet bij regen dus wegkunnen, maar laat ze wel gewoon buiten staan, hoop gedoe om dingen naar binnen te gaan halen. Ze mogen natuurlijk ook niet droog staan.

 

Als je ergens een stukje grond hebt, zaai ze daar in, bespaart je een hoop moeite en vergroot je kans op succes enorm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de vraag & antwoorden, ik ga dit zeker ook proberen in een kist of speciekuip ( gek op recycling

Wilde eerst geen worteltjes zaaien omdat ik dacht dat het in de kleigrond hier niet zou lukken.

Maar dit biedt perspectief

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips!

 

De kist is in ieder geval goed afgewaterd want de bodem zijn gewoon planken. Onderin maak ik worteldoek dus dat moet geen probleem zijn.

 

Hebben jullie nog een tip hoe ik de kist buiten kan laten staan maar niet te nat? Ik ben niet altijd thuis dus kan de kist niet iedere keer ergens anders zetten als het regent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan de zomer in dus de droge tijd breekt aan. Ik zou me voor "te nat" maar geen zorgen maken.

Hoe dieper de kist is, hoe minder last van wateroverlast bij een stortregen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...