straatman52 Geplaatst: 23 juni 2024 Geplaatst: 23 juni 2024 In november vorig jaar heb ik een stek van een blauwe druif in een potje gezet en die is mooi uitgelopen. Hij staat inmiddels in een wat grotere pot in een muurkas en is ruim een meter hoog. Wanneer moet ik hem op zijn plek in de tuin zetten, en hoe snoeien? Quote
MSDG Geplaatst: 23 juni 2024 Geplaatst: 23 juni 2024 Wat wil je ermee? Er zijn zoveel manieren om de druif te laten groeien: cordon, guyot, over een pergola. Vraagt allemaal een andere snoeiwijze. Omdat je nu opkweekt in de kas zou ik wachten tot de druif in ‘t najaar (december) volledig in rust is en dan op plek in de vaste grond planten. Afhankelijk van je gekozen groeiwijze wordt dan de snoei ook gedaan. Weet je welk ras het is? Sommige rassen zijn namelijk totaal ongeschikt voor het telen in de buitenlucht en moeten juist in een kas blijven. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
straatman52 Geplaatst: 24 juni 2024 Auteur Geplaatst: 24 juni 2024 Het is een buiten druif. Stekje van een druif in mijn buurt. Lekkere druif weet ik dus. Ik heb een paar horizontale draden gespannen. De eerste op ca. 1 meter. 2 of 3 aftakkingen (leggers?) is genoeg. Allemaal naar rechts. Afstand 40 cm. Ik vroeg me af of ik hem nu al zou kunnen inkorten zodat hij van onderen al wat dikker wordt, en dan pas volgend jaar langs die draden leiden. Maar ik kan natuurlijk ook jouw advies volgen en hem nu laten groeien en in de december uitplanten en snoeien. Blijft wel de vraag hoe ik dan moet snoeien want dan is ie waarschijnlijk al wel 2 meter hoog. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.