Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien verplanten, maar al in de bloei

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik las in een topic dat je aardbeien-plantjes beter niet verplaatst als ze in de bloei zijn/staan. Is dat vooral omdat die bloemen dan afsterven? En je dus aardbeien misloopt? Of is het ook slecht voor de plant?

Ik heb nog een verwilderd veldje met aardbeien, die ergens anders netjes uitgeplant moeten worden. Maar er zitten al heel wat bloemen in.

De aardbeien hoef ik niet per sé te oogsten, ik wil gewoon de plantjes meer ruimte geven zodat ze uitlopers kunnen/gaan maken. Zodat ik er volgend jaar goed van kan oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog dat Erwin Duivenvoorden mij had verteld dat je het beter doet na de bloei. Dat je dan het blad er afsnijd en ze dan verplant.

En in een e-mail vond ik dit nog:

Als je ze gaat planten met de bloemen erin dan zullen de wortels het niet bij kunnen houden met het vocht. Ze moeten eerst goed vaststaan voordat ze aardbeien mogen geven.

Dus waarschijnlijk kan je ze wel nu verplanten, maar dan moet je sowieso je bloemen er uithalen (en loop je dus sowieso je aardbeien mis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vroeg ik mij ook af. Ik heb 2 bakken met aardbeienplantjes die in de bloei staan, maar de bak wordt een beetje te klein

Nu had ik ze willen verplanten maar zo te lezen kan ik dat beter nog niet doen. Of, als ik de bloemen er nu uithaal, kan ik het daarna wel doen?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere plant kent per jaar een vegetatief stadium en een generatief stadium.

Vegetatief wil hier zeggen dat de plant groeit en zich ontwikkeld. Generatief houdt in dat de plant zich op zijn vermeerdering toelegt. Dit is eerst bloei en daarna de vruchtvorming.

Als je gaat verplanten op het moment van bloei dan verstoor je het gehele generatieve proces omdat de plant, doordat er wortels zullen sneuvelen, eerst weer energie moet steken in het aanslaan en groei.

@Jorieke, nu verplanten geeft geen blijvende schade, alleen een verstoring van de "agenda" van de planten. Je kan nu wel verplanten met als gevolg een gering oogst (maar dat was geen probleem) met als voordeel dat de planten zich gedurende het jaar goed kunnen settelen.

@Helly, nu verplanten betekend dus geen of geringe oogst. Als dat voor jou wel een probleem is zou ik ze lekker laten staan en in het najaar verplanten.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring mee. maar:

- Als ze in de volle grond staan moet het toch mogelijk zijn om met een spade mooie, zo groot mogelijke kluiten uit te steken (ook diep genoeg), en die kluiten in zijn geheel op de nieuwe locatie te zetten, in precies passende gaten, zonder de kluiten te verstoren / uiteen te laten vallen.

- Iets soortelijks bij aardbeien in bakken, maar dan uitsteken met bijvoorbeeld een broodmes, weer met een zo groot mogelijke kluit.

(Gaat dit werken? Dat weet ik niet. Jullie zouden er een paar niet kunnen overzetten, dan kun je over een tijdje vergelijken)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wortels van aardbeienplanten groeien breed uit en als de planten dicht op elkaar staan dus in elkaar. Kortom, een grote kluit gaat meestal niet werken maar het resultaat is wel afhankelijk van de onderlinge afstand tussen de planten.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal waar. Maar ik denk dat je een aardbeien-pol wel van pot kunt planten in de volle grond. Zitten er veel bloemtakken in , zou ik zelf geloof ik wel de helft eruit halen. Maar op zich , zonder verstoring van de wortels, moet dat lukken denk ik. Wel voor voldoende vocht zorgen de komende 2 weken. Maar is geen probleem nu denk ik he ?

En Jorieke. Gewoon doen , maar alle bloemen weghalen. Zijn het eenmaal dragers ? Dan heb je nog wel kans op een klein nieuw trosje denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok thanx voor de info

Na de bloei en de aardbeitjes krijgt elk plantje zijn eigen pot.

Heb overigens ananas aardbeien en Ostara's. Ik weet t niet van de ananas aardbei, maar de Ostara is een doordragend ras dacht ik. Dus die kan niet eerder dan in de herfst verplant worden.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

och, maar daarom vroeg ik het eigenlijk. Een doordragend ras maakt ook later deze zomer nog weer nwe bloemtakken. Die geven het minst een probleem juist denk ik ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een ananas aardbei, dat zijn geen doordragers toch? Nou ja, ze gaan er in ieder geval uit! Bedankt voor de antwoorden. Er zullen wel wat wortels sneuvelen omdat ze zeker te dicht op elkaar staan en de boel dus door elkaar wortelt. Maar het zijn nog jonge planten, dus erg veel bloemen hebben ze ook nog niet per plant.

Ik laat er niet een paar staan als test, sorry. Ik heb het vak nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier nog een antwoord van een zelfde vraag van mij, uit mei vorig jaar, van aardbeienprofessor Jan Robben:

Als je aardbeien die in de groei zijn gaat verplanten, breken er wortels af en is de plant uit balans. Daarom gaat ie slap, zeker met dit weer. Ze zullen wel doorgroeien, maar aardbeien moet je er niet van verwachten dit jaar.

Plantjes verplanten hangt van omstandigheden af. Een plant met bloemknoppen erin moet je nooit verplanten.

Als ze toch verplant zijn en slap gaan hangen, gewoon water geven. Verplante plantjes met vers blad en bloemknoppen zullen echter toch slap gaan hangen overdag. Ook al is de grond vochtig.

Zelf had ik nog wel aardbeien dat jaar, alleen eind van het seizoen/de zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aardbeien hoef ik niet per sé te oogsten, ik wil gewoon de plantjes meer ruimte geven zodat ze uitlopers kunnen/gaan maken. Zodat ik er volgend jaar goed van kan oogsten.

Nou dat verplanten is dus beantwoord maar ik zou als ik jou was deze 'reproductie' aardbeien de rest van het jaar van hun bloemen ontdoen. Dus helemaal geen vruchten laten maken. Ik heb vorig jaar mijn 8 plantjes allemaal zo 'behandeld' en ik heb daarmee mijn aardbeienbestand ruim vertienvoudigd. Een kort verslagje daarvan staat hier blog/veuvecouderc/na_gedane_arbeid_b-423.html.

De zo verkregen plantjes staan nu ook allemaal te bloeien, ik hoop dan ook op een fikse oogst dit jaar. Maar goed, of dat gaat lukken moeten we nog even afwachten

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net zulks een test gedaan.

Mijn aardbeien waren geplant in de bakken.

Had nog plantjes en bakken over, die plantjes in P8 potjes heb pas in de bakken geplant net toen de bloemen verschenen.

Resultaat is dat de later geplante plantjes uit de P8 potjes en dus niet direct wortelbeschadiging zouden kunnen oplopen heel wat achter staan.

Minder blad en langere bladstelen.

Maar enkele bloemen.

Wel zeer grote bloemen = grotere aardbeien.

Vorig jaar heb ik mijn toen in mijn eerste witte bakken geplante doordragers Evie 2 (die in bloei stonden en al 2 keer oogstboem hadden gegeven) overgeplant naar de zwarte Bato bakken.

Was als ik me niet vergis ergens eind augustus of begin september.

Daar de lengte kleiner was van de Bato bakken heb ik met een mes de kluiten met wortels hersneden zodat ze pasten in de Bato bakken.

Resultaat was dat ze lekker doordgroeiden zonder enig dipje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Veuvecouderc: Ja, zo zijn ze vorig jaar ook met zoveel in het veldje komen te staan. Beetje verwaarloosd, nog te jong om echt goed te bloeien, en dus erg veel uitlopers die overal wel een plekje konden vinden.

Ik wil er dit jaar een paar vruchten van kunnen proeven, misschien zijn ze wel niet te vreten Dan hoeven ze zich ook niet zo te vermeerderen.

Maar ik zal er zeker bloemen van af halen dan. Mochten ze überhaupt na het verplanten nog gaan bloeien dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...