Jump to content

Onderstammen voor druiven

Hobbywijngaard

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een hobby wijngaard en wil nu met onderstammen zelf wijndruiven gaan enten.

Volgens mijn heb ik een onderstam van een druif die is gaan groeien naast de druif en die heb ik in een pot staan.

Zou ik deze kunnen vermeerderen om er zelf druiven op te enten.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Ik hoor graag.

De rassen onderstammen kun je gemakkelijk stekken.

Ik heb afgelopen winter stekken van SO4 kunnen aankomen. Daarop wil ik de komende jaren mijn druiven gaan enten.

Alhoewel gestekte druiven op eigen wortel het in NL ook prima doen.

16 uren geleden, Roland zei:

De rassen onderstammen kun je gemakkelijk stekken.

Ik heb afgelopen winter stekken van SO4 kunnen aankomen. Daarop wil ik de komende jaren mijn druiven gaan enten.

Alhoewel gestekte druiven op eigen wortel het in NL ook prima doen.

Roland,

Hoe ben je aan de SO4 gekomen.

Bij mijn zou het maar over 2 stuks gaan dus is niet veel.

Misschien proberen met wat ik heb en op eigenwortels misschien.

Bedankt voor je reactie.

De persoon van moestuinweetjes is ook een fervent druivenliefhebber/hobyist en wijnmaker, ze bieden daar ook  de geente op onderstam s04 aan tijdens het seizoen, daar zou  je eventueel ook kunnen informeren. https://www.moestuinweetjes.com/#{"hr-search"%3A{"search_term"%3A"druiven so4"%2C"filters"%3A[]%2C"sorting"%3A[]%2C"offsets"%3A{"category"%3A12%2C"blog_post"%3A12%2C"product"%3A42}%2C"y_pos"%3A0}}    

Nu ik vraag me af of het mogelijk is een willekeurige op s04 stam te kopen, de ent verwijderen en een nieuwe eigen op zetten of eventueel de onderstam opnieuw laten uitgroeien om die te gebruiken als basismateriaal.

21 uren geleden, redzebra zei:

De persoon van moestuinweetjes is ook een fervent druivenliefhebber/hobyist en wijnmaker, ze bieden daar ook  de geente op onderstam s04 aan tijdens het seizoen, daar zou  je eventueel ook kunnen informeren. https://www.moestuinweetjes.com/#{"hr-search"%3A{"search_term"%3A"druiven so4"%2C"filters"%3A[]%2C"sorting"%3A[]%2C"offsets"%3A{"category"%3A12%2C"blog_post"%3A12%2C"product"%3A42}%2C"y_pos"%3A0}}    

Nu ik vraag me af of het mogelijk is een willekeurige op s04 stam te kopen, de ent verwijderen en een nieuwe eigen op zetten of eventueel de onderstam opnieuw laten uitgroeien om die te gebruiken als basismateriaal.

Ja dat is Ton,

Maar ik moet alleen onderstammen hebben.

19 uren geleden, Roland zei:

Bij de geente druiven proberen ze alle ogen van de onderstam te halen zodat die niet meer kan uitlopen. Het is dus lastig een nieuwe scheut uit een onderstam te krijgen.

Ik probeer van een onderstam ( groeide naast de geente druif uit de grond) stekken te krijgen om die als ent te gebruiken als het lukt.

Maar ik heb nog geen succes.

Hopelijk ga het er nu 1 stuks redden.