Hobbywijngaard Posted June 24, 2024 Share Posted June 24, 2024 Hallo, Ik heb een hobby wijngaard en wil nu met onderstammen zelf wijndruiven gaan enten. Volgens mijn heb ik een onderstam van een druif die is gaan groeien naast de druif en die heb ik in een pot staan. Zou ik deze kunnen vermeerderen om er zelf druiven op te enten. Heeft iemand hier ervaring mee. Ik hoor graag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 24, 2024 Share Posted June 24, 2024 Hier kun je informatie mbt onderstammen van druiven ophalen: https://www.fruitlent.nl/onderstammen-druiven/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted June 24, 2024 Share Posted June 24, 2024 De rassen onderstammen kun je gemakkelijk stekken. Ik heb afgelopen winter stekken van SO4 kunnen aankomen. Daarop wil ik de komende jaren mijn druiven gaan enten. Alhoewel gestekte druiven op eigen wortel het in NL ook prima doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbywijngaard Posted June 25, 2024 Author Share Posted June 25, 2024 19 uren geleden, Bertus zei: Hier kun je informatie mbt onderstammen van druiven ophalen: https://www.fruitlent.nl/onderstammen-druiven/ Bertus, Bedank voor deze info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbywijngaard Posted June 25, 2024 Author Share Posted June 25, 2024 16 uren geleden, Roland zei: De rassen onderstammen kun je gemakkelijk stekken. Ik heb afgelopen winter stekken van SO4 kunnen aankomen. Daarop wil ik de komende jaren mijn druiven gaan enten. Alhoewel gestekte druiven op eigen wortel het in NL ook prima doen. Roland, Hoe ben je aan de SO4 gekomen. Bij mijn zou het maar over 2 stuks gaan dus is niet veel. Misschien proberen met wat ik heb en op eigenwortels misschien. Bedankt voor je reactie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted June 25, 2024 Share Posted June 25, 2024 Via iemand uit BE die hem jaren geleden gekocht heeft. Hij stekt ze ook en ent zijn eigen druiven erop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 25, 2024 Share Posted June 25, 2024 (edited) @Hobbywijngaard Dik 10 jaar geleden heb ik enkele op SO4 en 125AA geënte druivelaars gekocht bij Fruitlent, weet niet zeker maar meen dat Marcel die zelf geënt had. Je zou 'ns kunnen informeren. Edited June 25, 2024 by Bertus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 De persoon van moestuinweetjes is ook een fervent druivenliefhebber/hobyist en wijnmaker, ze bieden daar ook de geente op onderstam s04 aan tijdens het seizoen, daar zou je eventueel ook kunnen informeren. https://www.moestuinweetjes.com/#{"hr-search"%3A{"search_term"%3A"druiven so4"%2C"filters"%3A[]%2C"sorting"%3A[]%2C"offsets"%3A{"category"%3A12%2C"blog_post"%3A12%2C"product"%3A42}%2C"y_pos"%3A0}} Nu ik vraag me af of het mogelijk is een willekeurige op s04 stam te kopen, de ent verwijderen en een nieuwe eigen op zetten of eventueel de onderstam opnieuw laten uitgroeien om die te gebruiken als basismateriaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 Bij de geente druiven proberen ze alle ogen van de onderstam te halen zodat die niet meer kan uitlopen. Het is dus lastig een nieuwe scheut uit een onderstam te krijgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 Daar vreesde ik al voor, maar misschien kan je hem toch hergebruiken door opnieuw met een andere te enten, wat een optie kan zijn als jezelf niet aan die specifieke onderstam kan geraken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbywijngaard Posted June 27, 2024 Author Share Posted June 27, 2024 21 uren geleden, redzebra zei: De persoon van moestuinweetjes is ook een fervent druivenliefhebber/hobyist en wijnmaker, ze bieden daar ook de geente op onderstam s04 aan tijdens het seizoen, daar zou je eventueel ook kunnen informeren. https://www.moestuinweetjes.com/#{"hr-search"%3A{"search_term"%3A"druiven so4"%2C"filters"%3A[]%2C"sorting"%3A[]%2C"offsets"%3A{"category"%3A12%2C"blog_post"%3A12%2C"product"%3A42}%2C"y_pos"%3A0}} Nu ik vraag me af of het mogelijk is een willekeurige op s04 stam te kopen, de ent verwijderen en een nieuwe eigen op zetten of eventueel de onderstam opnieuw laten uitgroeien om die te gebruiken als basismateriaal. Ja dat is Ton, Maar ik moet alleen onderstammen hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbywijngaard Posted June 27, 2024 Author Share Posted June 27, 2024 19 uren geleden, Roland zei: Bij de geente druiven proberen ze alle ogen van de onderstam te halen zodat die niet meer kan uitlopen. Het is dus lastig een nieuwe scheut uit een onderstam te krijgen. Ik probeer van een onderstam ( groeide naast de geente druif uit de grond) stekken te krijgen om die als ent te gebruiken als het lukt. Maar ik heb nog geen succes. Hopelijk ga het er nu 1 stuks redden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted June 27, 2024 Share Posted June 27, 2024 De uitloper van de onderstam omhoog leiden langs een lange stok. En dan in januari eenoogstekken knippen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FruitLent Posted June 30, 2024 Share Posted June 30, 2024 @Bertus Nee, deze had ik niet zelf geënt. Deze waren afkomstig van een professionele vermeerderaar in Duitsland. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts