Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Witte wormpjes


fii

Aanbevolen berichten

Ik had enkel potjes gemaakt met een potjespers en merkte op dat de zaadjes hier zeer slecht in opkwamen. Bij verder bekijken zag ik precies een klein web over het gat van het zaadje liggen. Ik ben dan verder gaan zien in de aarde en vond er allemaal mini wormpjes. Ik heb er geen foto van kunnen nemen, zo klein waren ze.

Ze leken eigenlijk net op haarworteltjes en waren niet langer dan 0,5 - 0,8 cm schat ik.

Wat zijn deze vieze beestjes? En is het door hen dat mijn zaadjes niet goed opkwamen?

 

Ik heb de potjes nagekeken die bij in de schaal stonden en hier kon ik een paar wormpjes in terug vinden. In de potjes die ik toch moest verpotten en die in een andere schaal stonden heb ik er geen gevonden maar heb natuurlijk niet alle potjes met zaailingen nagekeken.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet langer dan 0.5 of 0.8 mm of niet breder dan? Als ze redelijk lang zijn en niet breder dan 0,5 mm zijn dan zou ik jonge wormen zeggen. Die voldoen dan perfect aan de omschrijving (maar zijn niet schadelijk).

 

Hoe zit het met vliegjes, zijn die te zien boven je perspotjes?

Staan de perspotjes zelf niet te nat (zaad gaat rotten)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wormpjes zijn niet langer dan 0,5 - 0,8 cm, ze zijn zo breed als de kleine worteltjes van een plant. Ze hebben ook dezelfde kleur als worteltjes.

Vliegjes heb ik nog niet gezien.

Te nat stonden ze niet. Op 9 potjes zijn er 2 plantjes opgekomen (wel echte sukkelplantjes). Ik heb het kluitje van die plantjes opengedaan en hier zaten beduidend minder wormpjes dan in de perspotjes waar niets in opkwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn dat dezelfde wormpjes die mensen ook kunnen krijgen, je krijgt ze door bv groenten niet goed te wasse of door eitjes onder je nagels te hebben en je handen niet goed te wassen voor bv het eten.

 

Hoe je als mens eraf kunt komen is niet zo moeilijk (even naar de dokter) hoe je ze uit je tuin kunt roeien..sorry dat weet ik niet.

Misschien op de plekken waar je zaait heel heet (kokend) water gieten? met stomen halen ze die beestjes uit zand wat ze voor zandbakken verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aarsmaden hebben een gastheer nodig om uit te komen. Het is een parasiet die de gastheer gebruikt om zichzelf te voeden en voort te planten (dmv eitjes). Eitjes poep je uit, komt in de grond terecht en wacht op een gastheer!!! Aarsmaden kom je niet in de grond tegen!!! Aarsmaden zijn een stuk groter als dat je beschrijft in jouw stukje tekst!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...