Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer/hoe blauwe bessen (1,5 jaar in de grond) bemesten?

Debsy

Aanbevolen berichten

Voor het bemesten ben je nu precies op tijd. Pas wel op met welke mest je bemest, gebruik mest waar geen kalk aan toe is gevoegd zoals Rhododendronmest (mest voor zuurminnende planten wordt het ook wel genoemd). Dit is te verkrijgen bij het betere tuincentrum, of bij Fruitbomen.net natuurlijk

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

is die van ecostyle goed?

Ik heb substral staan (ik heb pas een paar rhododendrons gekocht) maar volgens mij is dat anorganisch of niet?

Met moestuinnieren heb ik liever zo natuurlijk mogelijk....

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen geen idee waar ik dat kan krijgen hier in de buurt en ik heb geen auto.

Wel zit hier een biologische boerderij. Ik heb gelezen dat verteerde koemest ook goed.

Of stinkt dat enorm?

Moet je dat dan door de mulch laag heen doen of ook een beetje in de grond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de grond onder de blauwe bes moet je echt helemaal niks. Dingen wortelen oppervlakkig en ik zou zelfs niet schoffelen tot aan de stam. Ze houden van mulchen ja. Mulchen , dik mulchen , maar net niet tegen de stam aan. Oude , liefst zeer oude mest dan , kan eventueel, maar is al gauw te veel voor blauwe bes. Dat liever in november denk ik zelf. Geef anders dit jaar gewoon nog niks. ( ? )

Mulchen met laagje ( niet te dik ) blad, oud blad ? gemengd met beetje gemaaid gras ? Houdt lekker vocht vast onder de struik , en iets voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat plakken mos om de stammetjes liggen. Al is hier nog niet echt van een stam te spreken, zijn kleine struikjes. Dat houdt het onkruid zoveel mogelijk weg en houdt t lekker vochtig.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow ja. helemaal vergeten . schors dan. laagje schors. Ik doe er dan wel ( bij mulchen met schors ) een enkele koemestkorrel doorheen , ter compensatie van de stikstofvreter wat schors nou eenmaal is ) Niet te veel stikstof trouwens ! enkel korreltje door de schorslaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn drie jaar oude planten ongeveer 30g rhodomest gegeven, lichtjes ingewerkt in de mulchlaag van dennenschors. Aangezien het substraat waar de planten in groeien is samengesteld uit 1/3 zand, 1/3 turf en 1/3 verteerde bladeren uit het bos, heb ik vorige week stikstof toegevoegd door een kopje zwavelzure ammoniak, op te lossen in een emmer lauw water en dit aan te gieten rond de planten.

De rhodomest is een traagwerkende meststof die micro-organismen bevat, gunstig voor de ontwikkeling van de wortels en de stikstofmest is zuurwerkend door de aanwezigheid van zwavelverbindingen.

De rassen die ik heb zijn bluecrop, berkeley en elliot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehum, ik heb er wat paardenmest rond versnippers en ook nog met vloeibare Tomatenmest gegoten. Ik geloof dat ik blij mag zijn dat ik vol op het veen zit. Anders had ik ze vast van kant gemaakt.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

stikstof toegevoegd door een kopje zwavelzure ammoniak, op te lossen in een emmer lauw water en dit aan te gieten

Kun je me vertellen wat dat voor een spulletje is en waar je het koopt? Mag het in de biologische tuin gebruikt bv?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat spul van een toeleveringsbedrijf voor de landbouw gekocht, niet veel particulieren die dit kennen. Het is wel een zak van 20kg, maar je kan het eigenlijk voor alle groeneten en fruit gebruiken die een stikstofbemesting vragen. Bij AVEVE ga je dit niet vinden, daar verdienen ze te weinig aan. Je kan best eens googlen voor een bedrijf in je buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

anorganisch; vloeibare mest voor bloeiende planten.

Goedkoop, en veel kalium voor vruchtvorming. Daarnaast makkelijk te doseren.

Organische (dierlijke) mest is voor deze oppervlakkig worteldende planten vaak te geconcentreerd en kan ook kalk bevatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...