Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verwilderde appel Anna Paulowna snoeien?


wilma

Aanbevolen berichten

goededag. ik heb een Anna paulowna appel die zogenaamd als een spil had moeten groeien. Dat deed hij dus niet. En om het nog moeilijker te maken kreeg hij een enge beestenboel te verduren waardoor de hele boom aangetast werd. Ik heb toen de boom bij de grond op circa 30cm afgezaagd. Daarna liep hij aan alle kanten uit.

de boom is origineel +- 10 jaar en de zaagpartij is +- 3 of 4 jaar geleden.

 

Nu is het een soort struik, zonder centrale stam. Heeft nu veel bloem,waarvan ik hoop appels te krijgen.

De vraag is nu. Hoe snoei ik deze struik/boom.

Spil is niet meer te doen, er is geen centrale stam. Takken staan wijd uit zo als een kruisbes en zijn ongeveer 100 a 150 cm lang

anna-appel40371336681252.jpg

groet Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je wel boven de ent gebleven met afzagen, straks heb je echt een wilde appel groei van de onderstam,

zelf zou ik deze niet houden maar nieuwe kopen, snoei is vrij onbegonnen werk, model is er echt wel uit,

maarja iedereen denkt er anders over mischien ziet een ander er nog wat in.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans ,eigenlijk zou ik daar nog naar moeten kijken. ik heb dat ding gewoon uit kwaadheid afgezaagd na alle moeite die ik had met die beesten boel. Hij staat er nu nog omdat hij mij niet in de weg staat.kan ik hem niet met snoei een beetje fatsoeneren dan gaat hij inderdaad weg.Maar ik geef hem nog een kans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was mijn 1e gedachte ook : Anna Paulowna een appel ? Maar fotootje toont wel een appel denk ik , en een mishandeld exemplaar ja. Goed. Maar je zegt ook dat ie nu vol in bloem staat. Wat vind je zelf dat er nu mis mee is dan ? Zou je hem ( hij staat je niet in de weg ) niet gewoon 1 seizoen zo kunnen laten ? en kijken wat ie draagt ? Als je echt wil snoeien ( het zal moeilijk zijn om de boom nog tot beauty om te vormen ) kan je wat takjes die naar binnen toe groeien, de kruin in , weghalen, om hem ( de kruin ) wat te openen. Maar is er veel op tegen hem maar even zo aan te zien 1 jaar ?

 

Misschien kan je hem fotograferen nu ? , in bloei , en wat dichterbij. Fotootje is wel wat klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is zeker een appelsoort,zie fotoanna-palowna-appel86751336724542.jpg

Bit, ik heb ook nog niet de bedoeling hem weg te doen, maar wil hem graag iets meer op een fruitboom laten lijken door indien mogelijk beter te snoeien. zou het zinvol zijn enige takken weg te nemen zodat de overige beter door kunnen groeien. Dat het geen gezicht is als struikappel vind ik niet zo erg, Je kan niet altijd alles naar je zin krijgen.

 

Een nieuw kopen hoeft van mij niet meer, op mijn leeftijd ( 74 ) zal ik daar geen vruchten meer van kunnen plukken denk ik.

Dus wat ik heb, hou ik .

groetjes Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ook geen info. vinden onder deze naam, op je laatste foto lijkt het wel een kwee appel.

Het lijkt mij geen gewone appel, zitten er ook kleine appeltjes aan op foto lijken het 2 grote en wat kleine appeltjes.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja zeker ik weet waar hij gekocht is. nl bij mij op t dorp. heb via een email info gevraagt maar denkelijk heeft die firma het zo druk met grote bedrijven aan mooie aangelegde tuinen helpen dat ze een dergelijke info niet, of niet meer hebben, of niet belangrijk genoeg vinden om te beantwoorden. Wacht maar even af.

 

de vruchten op de foto, de kleine zijn gewoon miskleunen die er af hadden gemoeten. daar ik in de tuin heeeeeeel veeeeeel te doen heb in mijn uppie is dat waarschijnlijk aan mijn aandacht ontgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke nou als ik hem zo op tweede foto zie denk ik best redelijk en hij draagt fruit dat is ook wat waard.

Over snoei zou ik dan niet moeilijk doen hooguit de struik wat openhouden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Dat ziet er toch ook weer niet ZOO slecht uit ? Ik denk dat ik een centrumtak eruit zou halen. Er als het ware een lage open 'vaas' van maken . Kan het zonnetje goed erin , en de wind ook. Niet opnieuw een spil ervan willen maken. Is nu een stuik. Open struik maken. Meer lucht en licht. Dunne lange takken iets inkorten ? Niet teveel.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij heb ik nu gevonden wat voor boom het was. nl een Ballerino boom, ofwel een ""danseresje" en dan anna palowna. bij fruitbomennet staat er zo een maar niet als anna palowna.

wel staan daar andere gegevens bij. dus nu kan ik weer verder.

In alle geval, mijn dank aan ieder die mee gedacht heeft om tot resultaat te komen.

Bit dat ga ik dus doen, geen lei of spil maar struik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja. Het is dat de 2e foto best een gezonde ( en dragende ) boom te zien geeft. Maar je blijkt nu dus een Ballerina - boompje ( zeg ongeveer 10 jaar terug opeens razend populair ) te hebben , waar je de centrumtak van afgezaagd hebt. En dat is nou juist waarom een ballerinaboompje een ballerina boompje is. Die ene ( tot 3 meter max ) spiltak en korte zijtakken.

 

Mja. deze doet het zo ook wel. Als de appel lekker is ? is het toch niet zo gek zo toch ? iets bijwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...