renate Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Ik wil een recept uit een duits kookboek gaan maken en ik heb daar pimentkörner voor nodig.Maar wie weet wat dat zijn?Ik heb al vertaalt via google maar daar wordt ik weinig wijzer van. Dan staat er piment of pimentbes.Ik wil namelijk rabarberketchup met rozijntjes uitproberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Ik denk dat dat idd wordt bedoelt. Körner betekent granen, dus het zullen zaden/korrels van piment zijn. Misschien moet je die zelf vermalen. Hieronder een foto. Je kunt ook gemalen piment kopen. Gewoon bij de kruidenafdeling. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
renate Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 Gemalen piment heb ik ondertussen wel gevonden, maar de korrels nog niet. Wie weet welke winkel dit verkoopt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mir2311 Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Denk dat je een toko moet zoeken, heb de korrels nog niet in een C1000/supermarkt gezien. Heerlijke smaak dat wel trouwens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Ik heb ze vorig jaar bij de Turks/Marokkaanse toko gekocht.Als je nix kan vinden in jouw buurt wil ik er wel wat opsturen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Ik heb er afgelopen winter ook naar gezocht, maar niet gevonden, Ik heb toen gemalen piment gebruikt. Ik had het nodig voor een Pools stoofgerecht (bigos), een erg lekkere jachtstoofpot op basis van witte kool en zuurkool. voor de volledigheid het (wat pimentkorrels betreft iets aangepaste) recept van deze stoofpot: Recept bigos 250 gram gerookte spekdobbelsteentjes500 gram varkenspoulet1 (magere) rookworst van 275 gram4 uien2 teentjes knoflook1 kilo witte kool (of spitskool)500 gram kruiden- of gewone zuurkool250 gram champignons1 blikje tomatenpuree2 theelepels suiker1 theelepel karwijzaad2 theelepels paprikapoeder1 laurierblad2 theelepels marjolein3 theelepels pimentpoederZwarte peper1 glas rosé of witte wijnBakboter Blokjes spek en varkenspoulet bruin braden, vervolgens gesnipperde uien en uitgeperste knoflookteentjes mee laten bakken. Overige groenten, tomatenpuree, suiker en kruiden toevoegen en onder goed doorroeren nog even doorbakken. Vervolgens rosé of witte wijn toevoegen en water tot alles net onder staat, doorroeren en 2 uur zonder verder om te roeren laten sudderen op laag vuur. Een kwartier voor het einde van de kooktijd de in plakjes gesneden rookworst toevoegen. Op smaak brengen met zwarte peper. Geen zout toevoegen, spekdobbelsteentjes en zuurkool leveren genoeg zout. Goed heet serveren, met boerenbrood. Bigos is het lekkerst als je het vooraf maakt en later nog een keer opwarmt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
renate Posted May 16, 2012 Author Share Posted May 16, 2012 Erwin: god heb je dat omgezet dan? Hoeveel korrels naar hoeveel poeder?Het recept lijkt erglekker, wellicht ga ik het eens proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Nee hoor Renate, gewoon gegokt . Het oorspronkelijke recept vermeldde "wat pimentkorrels". Op de hoeveelheid die ik maakte schatte ik in dat 3 (afgestreken) theelepeltjes voldoende moest zijn. Piment is trouwens wel een "kruidig kruid" , beetje vergelijkbaar met kruidnagel.Bigos is een echte winterstoofpot, een aanrader voor de liefhebbers van winterhap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom&Thea Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Wordt ook wel allspice genoemd. Moet in de Marrokaans/Turkse winkels te vinden zijn. Erg lekker om in stoofschotels mee te laten trekken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Piment (Pimenta dioica) is een plant en specerij uit Midden-Amerika en West-Indië. Piment is ook wel bekend onder de naam Jamaicapeper, pimentbes, allspice of nagelpeper. De zaden worden gebruikt in gedroogde vorm, eventueel gemalen. De zaden ruiken naar kruidnagel met een vleugje kaneel en nootmuskaat, de smaak is echter scherp peperig.....uit wikipedia kunt ook eens googlen op Pimenta officinalis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
renate Posted May 25, 2012 Author Share Posted May 25, 2012 Ik heb vorige week de ketchup gemaakt, alleen die moet 4 weken blijven staan voordat je hem mag proeven. Ik heb natuurlijk al wel geproeft, alleen kan ik niet zeggen dat dat zo fantastisch smaakteeen beetje zurig, azijnig. Dusss.... ben ik er toch een beetje angstig voor dat het nergens naar smaakt. maar ik hoop wel dat de smaak beter wordt. Nog even afwachten dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Is dat de ketchup die ik heb gekregen? Die ik pas vanaf 15 juni open mag maken? Spannend hoor! Het heeft nog 3 weken om heerlijk te worden! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
renate Posted May 25, 2012 Author Share Posted May 25, 2012 Idd Jorieke, dat is dat potje onderuit die doos. Neem het me niet kwalijk als het niet smaakt, maar het klonk wel lekker: rhabarber-sultaninen ketchup. Het recept komt uit een Duits kook/weck boek. En ik had toch 6 potten dus ik dacht: ik neem de gok en doe een potje in de doos. Ik wil dus straks graag je ongezouten mening! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Ik wil dus straks graag je ongezouten mening! Komt goed Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts