Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Opa's druif heeft rare bobbels op bladeren?


Rantje

Aanbevolen berichten

Ik doe daar zelf niks aan. Groeit de plant vanzelf overheen. Staat ie lekker op de wind ? voldoende voeding ? voldoende diepe grond ? Komt vanzelf allemaal weer goed. Heeft de druif een paar weken later veel meer blad, deze bladeren wegplukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er niet zeker van of dit hetzelfde was. Heb echt wel even gegoogled hoor!

 

@Bit

 

De struik is al wat ouder, maar ik heb voor opa een plan gemaakt om de grond te verbeteren omdat er weinig tot geen voedig meer in zat.

Een hoop planten deden het niet zo goed meer en ik had monsters naar de Welkoop gebracht. Dus met compost e.d. zijn we begonnen de bodem te verbeteren en uiteraard te zorgen dat de planten weer wat voeding hadden.

 

Met de feestdagen heb ik hem een zakje druivenmest gegeven.

Dus juist om voor gezonde planten te zorgen zodat ze niet zo snel ziek worden. De druif is in het voorjaar verwend en nu hebben we dus dit.

Juist ná we extra lief voor hem zijn geweest.

De andere kant van de tuin is wel flink opgeknapt hoor...gelukkig want ik voel me beetje schuldig

 

De druif staat tegen een muur op het zuid westen. Is al best oud. Het kan flink waaien in de tuin. hij heeft dus mest gehad en de bodem hebben we met veel compost wat verbeterd. In het najaar weer compost toevoegen...

 

Juist omdat hij er al zo lang staat en nog nooit dit soort dingen gehad heeft vond ik het zo vreemd. Hij kan gewoon goed wortelen, staat in een border, niet in een bak ofzo.

 

Maar als ik de bladeren verwijder, heeft hij dan nog wel genoeg blad over.

Meer dan de helft is aangetast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik vorig jaar en dit jaar weer,eerst was er totaal niets te zien,en nu zitten er toch heel wat bladeren onder de bulten. Vorig jaar heb ik inderdaad alle bladeren verwijdert waarop dit zat,en verder er niets meer van gemerkt en heerlijke druiven gekregen. Ga ik nu ook weer doen,maar moet inderdaad even wachten tot er meer blad aan zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...en wat kunnen we er aan doen?

Je kunt ter bestrijding in het voorjaar , voor de knoppen uitlopen , spuiten met zwavel . In het najaar de losse bast van de druivenstruik verwijderen scheelt ook omdat de mijten , behalve onder de knoppen , ook onder die losse bast overwinteren. Na het verwijderen van die losse bast worden ze in de winter kwetsbaarder omdat ze minder beschermd zijn tegen weersinvloeden.

 

Er echt helemaal vanaf komen lukt bijna niet . Ik heb er zelf bij mijn druiven ook al jaren last van , kan het heel goed onder controle houden , maar raak er nooit helemaal van af. Een troost is dat het , extreme aantastingen uitgezonderd, geen kwaad doet aan je druivenstruik en geen invloed heeft op de kwaliteit van je druiven. Het blijft alleen een lelijk gezicht.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even bij opa geweest en we hebben alle blaadjes met bulten verwijderd.

De bast van die stam zit wel wat lossig, kan je dat nu ook al weghalen een beetje?

 

Ik heb verteld van die zwavel en van alles op internet laten zien dus hij gaat van de week even kijken of hij dat kan kopen. Misschien dat ze dan niet allemaal weg zijn maar het zijn er dan vast wel een hoop minder!

 

Het ziet er inderdaad smerig uit

Vooral de onderkant van de struik is aangetast, bovenin is er niet veel van te zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spuitzwavel heeft in dit stadium weinig of geen effect meer Miranda. Ik zou het spul nu zelfs helemaal niet meer gebruiken maar bewaren tot volgend voorjaar . Redelijk effectief is spuitzwavel pas tegen de tijd dat de knoppen willen gaan uitlopen. Losse bast verwijderen heeft de meeste zin als je het voor de aanvang van de winter doet.

 

Pas op dat je niet teveel bladeren verwijdert. Zoals ik al zei heeft de plant alleen bij een extreme aantasting echt last van de mijt en teveel bladpluk is ook niet goed. Daarom hoef je niet ieder blad met een paar bobbeltjes weg te halen .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...