Wendy0411 Geplaatst: 16 mei 2012 Share Geplaatst: 16 mei 2012 Hallo iedereen, Omdat ik de vorige keer hier zo fantastisch goed ben geholpen, weer een vraag van mijn kant... Enkele weken geleden heb ik in de voortuin 2 esdoornboompjes geplant (Acer pseudoplatanus 'Brilliantissimum'). De afgelopen week ziet de onderkant van de bladeren ineens helemaal zwart van de kleine vliegjes... Kan dit kwaad? Moeten we hier iets tegen doen of verdwijnen ze vanzelf weer? Vast bedankt weer!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 16 mei 2012 Share Geplaatst: 16 mei 2012 Je hebt zwarte (bonen) luis, of dat het geval is bij jouw weet ik niet, moet je even foto maken,in iedergeval zou ik even een beetje spiritus met groene zeep en water maken en een tijdje de planten besproeien (sproeien niet in de volle zon) Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Wendy0411 Geplaatst: 16 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 16 mei 2012 Ik heb die zwarte (bonen)luis opgezocht, maar ik heb het idee dat het dat niet is..... De vliegjes die op de onderkant van de bladeren zitten, lijken een beetje op fruitvliegjes, ook echt met vleugeltjes.... Maar daar kan ik dan ook dat mengsel van spiritus, groene zeep en water opspuiten? Ik zal vanmiddag een foto maken en plaatsen, in ieder geval vast bedankt voor de reactie Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Wendy0411 Geplaatst: 16 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 16 mei 2012 Hopelijk zijn deze foto's duidelijk genoeg... Heb ze gemaakt met mijn telefoon namelijk... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 16 mei 2012 Share Geplaatst: 16 mei 2012 Volgens mij zijn dat luisjes... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 16 mei 2012 Share Geplaatst: 16 mei 2012 Als je er echt wat aan denkt te willen doen ? : Wat Hans zegt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Wendy0411 Geplaatst: 16 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 16 mei 2012 Kan ik in plaats van de groene zeep dan ook een drupje dreft gebruiken? Drupje spiritus en water in een plantenspuit en spuiten maar... Kan die spiritus geen kwaad voor mijn boompje? Luisjes... Gatsie.... Ik wist echt niet dat die vleugels hadden eigenlijk.... Nou, weer wat geleerd!! Bedankt weer! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 16 mei 2012 Share Geplaatst: 16 mei 2012 Ja zijn luizen, hoe het precies zit weet ik niet dacht met voortplanting te maken maar je hebt ze met en zonder vleugels.Deze geven best zuigschade en zou ikzeker gaan behandelen, en behandeling herhalen, luis in de gaten houden.Ja dreft mag ook, gaat erom dat de zeep zorgt dat de spiritus op blad blijft plakken, nee verdund met water geeft spiritus geen schade, mischien kun je op internet een precies recept vinden met de verhoudingen ik doe zelf zomaar wat want werkt toch goed Kenmerken:Zwarte bonenluizen hebben een plompebouw. Ze zijn gitzwart of zeer donkerolijfgroen. De kop heeft geen voorhoofdsknobbels.De si-phonen zijnzwart, kort en recht. De antennen zijnkorter dan het lichaam. De gevleugeldenzijn eveneens grote gitzwarte bladluizenmet grote doorzichtige vleugels,vaak met een paarse glans. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Wendy0411 Geplaatst: 16 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 16 mei 2012 Bedankt allen!! Ik ga nu mijn mengsel maken en ze bestrijden!! Hopelijk zijn ze snel weer luisvrij! Brrrrrrrrrr....... Ik hou niet van kleine, kriebelende insecten........ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Wendy0411 Geplaatst: 16 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 16 mei 2012 Goh, toen ik net mijn mengsel had gemaakt zag ik ook een "recept" voor bestrijding insecten op de spiritusbus staan! Nu moet het toch goedkomen, nogmaals dank!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 17 mei 2012 Share Geplaatst: 17 mei 2012 Op 1 liter water : 1 theekopje spiritus en 3 druppels dreft. overigens om de 3 a 4 dagen herhalen , en dat 3x. Daarmee bestrijd je ook de nwe luizen die uit de eitjes komen, de eitjes worden namenlijk niet aangetast door het spuiten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.