Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vliegjes op mijn esdoorn

Wendy0411

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Omdat ik de vorige keer hier zo fantastisch goed ben geholpen, weer een vraag van mijn kant...

Enkele weken geleden heb ik in de voortuin 2 esdoornboompjes geplant (Acer pseudoplatanus 'Brilliantissimum'). De afgelopen week ziet de onderkant van de bladeren ineens helemaal zwart van de kleine vliegjes... Kan dit kwaad? Moeten we hier iets tegen doen of verdwijnen ze vanzelf weer?

Vast bedankt weer!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zwarte (bonen) luis, of dat het geval is bij jouw weet ik niet, moet je even foto maken,

in iedergeval zou ik even een beetje spiritus met groene zeep en water maken en een tijdje de planten besproeien

(sproeien niet in de volle zon)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die zwarte (bonen)luis opgezocht, maar ik heb het idee dat het dat niet is..... De vliegjes die op de onderkant van de bladeren zitten, lijken een beetje op fruitvliegjes, ook echt met vleugeltjes.... Maar daar kan ik dan ook dat mengsel van spiritus, groene zeep en water opspuiten?

Ik zal vanmiddag een foto maken en plaatsen, in ieder geval vast bedankt voor de reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik in plaats van de groene zeep dan ook een drupje dreft gebruiken? Drupje spiritus en water in een plantenspuit en spuiten maar... Kan die spiritus geen kwaad voor mijn boompje?

Luisjes... Gatsie.... Ik wist echt niet dat die vleugels hadden eigenlijk.... Nou, weer wat geleerd!!

Bedankt weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zijn luizen, hoe het precies zit weet ik niet dacht met voortplanting te maken maar je hebt ze met en zonder vleugels.

Deze geven best zuigschade en zou ikzeker gaan behandelen, en behandeling herhalen, luis in de gaten houden.

Ja dreft mag ook, gaat erom dat de zeep zorgt dat de spiritus op blad blijft plakken, nee verdund met water geeft spiritus geen schade, mischien kun je op internet een precies recept vinden met de verhoudingen ik doe zelf zomaar wat want werkt toch goed

Kenmerken:

Zwarte bonenluizen hebben een plompe

bouw. Ze zijn gitzwart of zeer donker

olijfgroen. De kop heeft geen voorhoofdsknobbels.

De si-phonen zijn

zwart, kort en recht. De antennen zijn

korter dan het lichaam. De gevleugelden

zijn eveneens grote gitzwarte bladluizen

met grote doorzichtige vleugels,

vaak met een paarse glans.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1 liter water : 1 theekopje spiritus en 3 druppels dreft.

overigens om de 3 a 4 dagen herhalen , en dat 3x. Daarmee bestrijd je ook de nwe luizen die uit de eitjes komen, de eitjes worden namenlijk niet aangetast door het spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...