Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 4-3-2025 om 23:00, Frank Houweling zei:

Ik heb zelf nog weinig actieve insecten gezien, dus ik denk dat ik wel handmatig zou bestuiven.

Leuk om te zien dat de boom zo mooi bloeit - ik hoop dat het fruit je later dit jaar mag smaken! :)

Zou met de wattenstaafjes ook lukken of moet echt met de penseel/kwast?

Geplaatst:

In een van mijn snoeiboeken voor fruitbomen wordt bij perzik gesproken over valse- en echte vruchtloten en houtloten. Van de valse vruchtloten en houtloten zegt men terug snoeien op 2 knoppen. Is dat valse vruchtlot ook een eenjarige tak? En maakt dit voor ons als hobby kwekers iets uit. 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hoe lang kan het duren voor perzik zaden kiemen, heb daar in het verleden nooit zo op gelet, maar zit nu te wachten op een zaailing die ik heel graag gekiemd wil hebben.

Geplaatst:

Prunus persica: 3 - 4 maanden koude stratificatie (5 tot 7 graden C.). Zaden droog bewaren in een koelkast is GEEN stratificatie. Zaden moeten vermengd zijn met licht vochtige zaaigrond of vermiculiet. Niet te nat want dan heb je kans dat het eigenlijke zaadje in de perzikpit gaat rotten. Verder moet je er rekening mee houden dat een deel van de pitten geen zaadje bevat of dat het embryo in het zaadje defecten vertoond. Zaden met een zeer harde schaal ('endocarp') het beste minimaal 2 jaar bewaren. Bij dit soort zaden zie je vaak dat er het eerste jaar enkele kiemen, het tweede jaar meer ontkieming.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...