Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vlierbloesem......

Featured Replies

Geplaatst:

Ja maar die zien er ook altijd lelijker uit. Ik pluk de mooie schermen en dan gaat het wel goed. Maar verder ruik ik er alleen aan als ik de geur wil opsnuiven. Niet zo zeer ter controle.

Ik heb weer vlierbloesem gemaakt. Handig die boom in de tuin die nu genoeg schermen heeft. Ik heb nu voor de 3e x een paar liter gemaakt. Fijn zo. Dan ben ik ook niet uren bezig met verzamelen.

Geplaatst:

Dat kan je toch op het oog zien @woldistel? Ik pluk de schermen waar geen enkel bruin bloemetje in zit en het liefste degene waar nog een paar gesloten bloemknopjes op zitten. En die kilo's suiker maken een hoop goed...

Vorig jaar trouwens geëxperimenteerd met minder suiker, maar dat is geen succes gebleken. Toch de schimmel erin ofzo want werd ranzig.

Geplaatst:

Ik zag vandaag eindelijk in de buurt vlier met bloesem (denk ik dan..). Zijn er speciale eigenschappen waardoor je dit zeker kan weten? Lijkt me wel leuk om ook voor 't slapen eerst een keer te proberen wat te plukken en limonade te maken. 

Geplaatst:

Handiger in de ochtend te plukken @vastone. Heb je meer smaak. Geldt eigenlijk ook voor veel fruitsoorten.

Je hebt gewoon een mooie volle bloemschermen nodig zonder bruine bloemen. Ik zal morgen foto’s maken voor je dat je het verschil ziet.

Geplaatst:

@MSDG Nou nee.

Schermen met bruine bloemetjes hoef ik sowieso niet, maar er zit ook nogal wat verschil in vlierbomen onderling. Ook afhankelijk van wanneer je ze plukt, maar er zijn ook vieze vlieren en hele lekkere. Ik had (toen ik elk jaar wijn maakte van o.a. vlierbessen) echt wel mijn favoriete bomen. Sommige smaken erg naar. 

Ik pluk de schermen juist als er heel veel stuifmeel op zit, dus zonder gesloten knopjes.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Vlierbloesemsiroop, is dat nou echt zo lekker?

Waarom ik dit vraag:

Bij een buurman, op nog geen 50 meter, staat een vlier. Grotendeels in de schaduw: de bloemschermen beginnen nu volop te bloeien. Ik denk -m.b.v. een ladder- binnen 20 minuten een 10 L bouwemmer boordevol te krijgen, aangedrukt.

Over die idioot grote hoeveelheid toe te voegen suiker: ik denk dat jullie de siroop aanlengen (1:7 of zo) met koud water / koud bubbelwater. Klopt dat?

O ja: met mijn neus in de bloemschermen ruik ik iets fris, een klein beetje zoetig. Daarnaast een klein beetje zeperige geur. Bij elkaar niet indrukwekkend. Nu gaat het om de smaak van de meeldraden in het eindproduct. Dus als ik -na het plukken- zo geel als een kanarie van de ladder afkom, dan heb ik op het juiste moment geplukt, denk ik.

En: vlierbloesemwijn (droge wijn, door de suikers te vergisten) , is dat goed te hachelen?

Dus: moet ik morgenochtend de ladder op?  

Geplaatst:

@henkg Sja… is het te hachelen? Mijn buren willen als ze op bezoek komen, alleen maar dit drinken en het liefst nog een litertje mee naar huis. De juffen op school smeken me allemaal om een fles voor juffendag. Het heeft een bloemige smaak. Ik noem het zomer in je glas. Daar moet je wel van houden.

Je kunt het trouwens absoluut niet vergelijken met vlierbloesem van de Ikea of een willekeurige andere winkel. Zelf gemaakt is echt totaal anders en zo veel lekkerder. Gekochte drink ik niet.
Je hoeft natuurlijk geen bouwemmer vol te maken hè? Een klein pannetje is ook genoeg om mee te beginnen. Als je 2 liter maakt, dan heb je uiteindelijk bijna 4 liter met alle suiker erbij.
Anders geef je het weg.
Nog heel overzichtelijk, ook qua kosten.
2 kg suiker €2,50 en 70 gr citroenzuur €3. Citroen/limoen per 3 €1,-
Ik doe meestal 1 kg rietsuiker zodat je wat kleurverschil hebt. Anders ziet het er uit als water en is het lastiger aanlengen.

Als je dan toch bezig bent: mojito met vlierbloesem; lekkerrrrr [emoji39]
Aardbeien gemarineerd in de siroop en dan over ijs, jum! Met bubbelwater en wat extra schijfjes limoen en een parasolletje, oleeee. Laat de zomer maar beginnen [emoji1316] [emoji3508] [emoji484]

Geplaatst:

De beloofde foto’s van goede plukbare vlierbloesem en de niet goede.

8755e7850c76b733c04854eead94e247.jpg
Deze is goed.

Deze zou nog net kunnen, maar kon niet op plukhoogte eentje vinden die bruiner was.

718d52f19a3ce6ec13c2197fe93fd347.jpg

Deze zijn flink ingezoomd, maar deze zijn dus niet ok. Gewoon laten hangen.
c7a56bfc90902e14b021fb84bdf76b17.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.