Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hardstikke mooi Dennis, ik vindt leuk dat jullie het mooie met de moestuin combineren,

denk dat dat extra plezier oplevererd.

Ben jaloers op je hop boog echt een mooie plant, mijn hop wil nog niet is echt aan het aanslaan zal volgend jaar wel beter gaan.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ziet er geweldig uit Dennis. Wat een grote hopboog

Die moet je toch voor de winter helemaal afsnoeien tot de grond en dan komt ie volgend jaar toch weer op? Wist niet dat dat zo hard kon groeien.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja hop vriest boven de grond af en loopt in het voorjaar weer uit. De stengels laat ik gewoon zitten als klimsteun voor volgend jaar, deze plant is 3 jaar oud.

Geplaatst:

Vandaag weer een emmer valappels verwerkt.

Samen met de bramen oogst(300g) in de sappan gedaan.

Ik heb ze grof geschild en de schillen staan samen met water op het fornuis te pruttelen zodat ik er stroop van kan maken. Van de appel/bramensap maak ik limonade.

Geplaatst:

Ja dat wel, maar het is wel(hopelijk) lekker.

Doe jij er ook nog suiker door? Is dat alleen voor de smaak of ook voor het stollen.

Geplaatst:

Het regent en het regent, het wordt behoorlijk zompig om sommige stukken grond.

Blijkbaar hebben we iets te veel om regen gezeurd toen het zo droog was.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Net 4 overvolle kruiwagens met aardappelziekte besmet tomatenblad uit de kas gehaald...

Ik wat alsem gekookt, wat ik strakst de planten mee in ga spuiten. Schijnt tegen aardappelziekte te werken.

Geplaatst: (aangepast)

Absint alsem mag niet dicht bij andere planten gezet worden omdat het de groei belemmert, vooral in jaren met zware regenval. Regenwater dat over de bladeren stroomt, wast de oplosbare giftige absintine weg, die dan in de omringende aarde dringt waar het een tijdlang aktief blijft.

Zowel absint alsem als de gewone alsem zijn geen goed gezelschap voor medicinale kruiden. Alsem verdrijft de zwarte aardvlo. Het houdt motten op een afstand en beschermt in de buurt groeiende kool tegen het koolwitje.

Een aftreksel van alsem, in de herfst en voorjaar op de grond gesprenkeld, houdt slakken weg. Een bad in alsemaftreksel verjaagt de vlooien van honden en katten. Het aftreksel kan voor fruitbomen en andere planten gebruikt worden tegen bladluis. Spuit niet te vaak op jonge groenten die daardoor in de groei geremd zouden kunnen worden. Gebruik bovendien niet een te sterke oplossing. Alsemextract en een extract van de tomatenplant verdrijft vliegen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Heermoes (Equisetum arvense L.) : Van gedroogde bladeren en stengels van de steriele vorm van deze plant (de "paardestaart"), wordt een aftreksel gemaakt om planten tegen allerlei soorten fungi te beschermen. Heermoes bevat een hoog percentage aan silicaat dat een remmend effect op fungusziekten heeft.

Het equisetumaftreksel wordt verkregen door 45gr gedroogde equisetum 20 min, maar niet langer, in 4,5 L water te laten koken. Langzaam laten afkoelen en vervolgens zeven. Bespuit hiermee alle planten die volop in blad staan. Verdun het aftreksel naarmate eenzelfde plant vaker bespoten wordt.

• Nieuwe aanmaken...