Jump to content

Paprika knopjes sterven af?

Jozzwa

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Mijn dochter van 5 en ik hebben een projectje waarbij we op haar kamer paprika's en pepers kweken. Verre van professioneel proces, meer voor de leuk. Ze heeft een kamer op het zuidwesten dus elke dag de gordijnen open en vol in de zon. Geen kas of warmtecontrole verder.

Als we een paar pepers en paprika's kunnen oogsten ben ik blij.

Ondertussen doet de peperplant het best aardig en er zit 1 paprika aan 1 van de 2 paprikaplanten. 

Wat me echter opvalt nu is dat bij de paprika's (en ook de pepers) wel nieuwe knopjes komen, maar deze verder niks doen. Ze lijken te verdrogen/af te sterven voordat ze kunnen gaan bloeien.

Google heeft geen antwoord op wat er gebeurd (verassend genoeg). Hebben jullie enig idee?

Wat ik me zo kan bedenken is een tekort aan vocht. Vocht in de grond of een te lage luchtvochtigheid. Of te veel wisselend vochtgehalte in de grond.
Maar het kan ook een andere oorzaak hebben. Zeer waarschijnlijk heeft het wel met vocht te maken.

Dit zonder de situatie te kennen (een foto toevoegen zou al veel schelen).

Ik ga met @Polly168 mee. In een kamer zonder wind of insecten vallen de bloempjes snel af omdat ze niet bevrucht raken. Door de wind is de plant in beweging en kan het meel van de meeldraden naar de stamper toe om te bevruchten. Insecten doen dit ook. Als ze binnen staan elke dag een paar keer de plant lichtjes schudden, of even met de vinger aan de onderkant van het boempjes een beetje heen en weer gaan. Je ziet dat stuifmeel op je vinger, en je gaat dan van bloempje naar bloempje om ze allemaal handmatig te bevruchten. Succes!

• Like 1

12 uren geleden, Polly168 zei:

Waarschijnlijk niet bevrucht..

Om te spreken van wel/niet bevrucht moet er eerst een bloem zijn geweest. Jozzwa beschrijft dat de knopjes afsterven voordat het de kans krijgt te bloeien dus daar speelt iets anders. 

Edited by loes
  • Like 1

3 uren geleden, Mai Pensato zei:

te weinig licht in relatie tot temperatuur.

Nee, dat lijkt me niet.

Het is nu volop zomer, dus voldoende licht op het zuidwesten.

Vorig jaar had ik massa's vruchtjes in de pepers in mei die voor een oosten raam stonden, dus minder licht dan zuidwest.

Maar in deze casus gaan de knoppen ook niet open..

Bedankt allemaal voor de reacties. Klop inderdaad dat de knopjes niet eens open gaan (of ontwikkelen).

Verder is er veel ligt maar ook een erg warme kamer daardoor. Ik moet bijna eens in de 2 dagen wel water bijgeven omdat de grond droog komt te staan

Ik zal morgen wat foto's maken

Dan denk ik dat het voornamelijk voeding zal zijn. Laatste keer was twee weken terug. Daarnaast beginnen de bladeren ook wat slap te hangen.

We geven wel zeker om de dag water.

Zal eens kijken voor elke week voeding. Zien wat dat doet.