Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gele vlekken op blad: wat is het?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum. Ik woon sinds kort op mezelf en heb een aantal bakken met groente/fruit/kruiden op mijn terras gezet.

Omdat ik gelijk wat opvulling wilde heb ik niet eerst zelf zaadjes opgekweekt maar plantjes bij het tuincentrum gekocht. Ze slaan erg goed aan met dit weer, maar nu zag ik dat op een aantal bladeren van een van mijn tomatenplanten vreemde gele vlekken zijn ontstaan. Ik heb gegoogled, maar in mijn lekenogen zie ik geen overeenkomsten met de ziekten die ik daar tegenkom.

 

Wat zijn dit voor vlekken, kan het kwaad en zo ja, kan ik er nog wat aan doen of moet ik zo snel mogelijk de plant weghalen voordat het overslaat?

 

Voorkant blad

img803352901337705438.JPG

 

Achterkant blad

img803413031337705450.JPG

 

Groeten,

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jeroen,

Zover ik het kan zien komen de vlekken overeen met schade door kou/vorst van voorgaande weken. Vergelijkingsmateriaal:

https://www.moestuinforum.nl/vlekken-op-tomatenblad-t5318.html

https://www.moestuinforum.nl/bladvlekkenziekte-op-tomaat-t5301.html

Je kunt de bladeren dus veilig laten zitten en verwijderen als de plant voldoende nieuw blad heeft aangemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jorg,

 

Dank voor je antwoord, sorry dat ik niet de moeite heb genomen even verder te speuren op dit forum naar mensen met dezelfde vraag. Als ik zo kijk naar de foto's in die topics en die vergelijk met mijn plant lijkt het inderdaad vorst of verbranding te zijn. Ik gok het laatste, want ze staan pas iets meer dan een week en het is al die tijd lekker weer geweest. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het er in het tuincentrum al op zat en dat ik niet goed gekeken heb. Het ging me nu om het opvullen van de bakken, ik ben van plan echt te gaan kweken in mijn vensterbank maar had geen zin om tot volgend voorjaar tegen lege bakken aan te kijken.

 

De bladeren bovenin de plant zien er als volgt uit, volgens mij is dat gewoon gezond:

tomaat223061337712360.JPGtomaat184501337712360.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...