Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten met Phytophthora.


jootje

Aanbevolen berichten

Het begon met wat gele blaadjes, toen bruine vlekken, en nu zag een gedeelte van mijn tomaten er gewoon " ziek" uit. Op internet plaatjes enzo opgezocht, en dat was duidelijk phytophthora. ( jeemig wat een woord) Alle aangedane takken /bladeren zoveel mogelijk verwijderd. Dat deed best wel zeer, want er zaten ook nog trossen ( nog) gezonduitziende tomaatjes aan die nog groot moesten groeien. Heb nu van een plant een bijna kale stam, met nog wat tomaten eraan, die hoop ik rood gaan worden, en drie planten met gele trostomaatjes. Hoop dat die het blijven doen. Duhuh...heb nog geen rode tomaat gezien, behalve in de supermarkt! Volgend jaar krijgen mijn tomaten die buiten staan in ieder geval een afdak tegen de regen, idee zit al in mijn hoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... maarja waar moet dat loof heen? ...

Hier gaat alle aardappelloof, tomatenloof e.d. in de groencontainer. Afvoeren. Ik wil niet het risico lopen dat er een bron van phytophthora ontstaat in eigen tuin.

 

Gelukkig valt het verder nog wel mee. De aardappels heb ik vroeg geoogst. Bij de tomaten nu de eerste symptomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijpen we elkaar of praten we nu een beetje langs elkaar heen? Daarom maar even een uitgebreide reactie.

ja maar ik zit niet op zon complex ik heb thuis een tuin...
Ik heb ook thuis een moestuintje (rvo-stelt-zich-voor-t807.html#p10078). Met container bedoelde ik zo'n ding met twee wieltjes die je eenmaal per week aan de weg kunt zetten. Ook wel bekend als Kliko (http://www.kliko.nl/kliko/nl/producten/minicontainers/classic, klik op "foto's").

Onze gemeente haalt groenafval, papier en restafval apart op. Ik heb dus drie klikos (ofwel drie containers) bij het huis staan. Aardappelloof gaat in de Kliko voor groenafval.

 

ik smijt gwn het onkruid en dergelijke bij diezelfde boom neer hij heeft er geen last van.
Ik ben niet bang voor de boom, maar ik ben bang dat de phytophthora overleeft in de "bult" onder de boom. Datzelfde geldt wat mij betreft ook voor een serieuze composthoop. Het gevolg is dan dat je een bron van deze schimmel in eigen tuin hebt, waardoor er het volgende groeiseizoen heel gemakkelijk weer een besmetting optreedt.

 

Misschien ben ik wat overdreven voorzichtig, naar het is voor mijn geen extra werk. Dan denk ik 'better safe than sorry'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee zeker niet overdreven RvO. Ik merk dat de ziektedruk enorm verschilt, op het complex zijn de buitentomaten 2-3 weken geleden al geruimd, de buitentomaten bij huis staan er nog prima bij (even afkloppen). Ook wel logisch natuurlijk, maar aan de basis ligt het ruimen van de besmettingshaard en ik ken wel een paar volkstuinders die het loof gewoon op de composthoop gooien en één van de vele besmettingshaarden vormen.

 

Heb nu van een plant een bijna kale stam, met nog wat tomaten eraan, die hoop ik rood gaan worden, en drie planten met gele trostomaatjes. Hoop dat die het blijven doen.
Ik vrees er voor Jootje, eenmaal goed de ziekte in de plant zijn minimaal de helft van de geoogste groene tomaten ook verloren. Als je ze aan de plant laat hangen is het risico alleen maar groter dus ik zou ze er af halen en heel de plant ruimen
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik weet wat een container is maar wij gebruiken niet zon groene alleen een zwarte. dus het groen afval gaat dan in de wal gewoon. maar u heeft wel gelijkt over dat die phytopthora overleefd maar ik kan er nergens mee heen en ik smijt het zeker niet op de composthoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik weet wat een container is
OK dat ging dus wel goed .
... maar wij gebruiken niet zon groene alleen een zwarte.
Ah, ik dacht dat de groene klikos al heel Nederland hadden veroverd .
... maar ik kan er nergens mee heen ....
Kan het niet in de zwarte container?

Je kent mijn mening nu. Ik zal aardappels/tomaten e.d. altijd afvoeren. En als dat echt onmogelijk is dan maar acuut de fik er in. Maar zeker niet in de tuin laten. Maar goed, ieder maakt een eigen keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee weken geleden ontdekte ik bruine plekken op een van mijn tomatenplanten. Een paar dagen later zag ik dat de steel van die plant een flinke bruine plek had gekregen. Ik heb de top tot ruim onder de plek afgeknipt in de hoop er op tijd bij te zijn, maar helaas. Gisteren heb ik die plant, plus de 4 omringende tomatenplanten geruimd. Inmiddels waren er dus 4 nieuwe planten besmet. Ik vind het erg jammer, maar hoop dat de rest van de planten nu bespaard blijven. De groene tomaten van de geruimde planten heb ik gesorteerd. Tomaten met bruine plekken meteen in de kliko gegooid. De gave exemplaren in een teiltje gedaan in de hoop dat ze vlug gaan kleuren (rood, niet bruin!).

 

Ik denk dat het beter is om direct je aangetaste plant te ruimen. Eventueel de gave tomaten opzij leggen en iedere dag controleren. Natuurlijk is het zonde, maar liever 1 geruimde plant dan 10 aangetaste.

Ik heb nog meer tomatenplanten staan en ik hoop dat deze gespaard blijven. Zodra ik ook maar het vermoeden van phytopthora krijg bij een plant, dan gaat die ook regelrecht de kliko in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb ik toch een haat/liefde verhouding met tomaten.

Je kweekt ze op, met veel liefde, zorg en voorzichtigheid (niet te vroeg naar buiten, nachtvorst!), bindt ze tijdens het groeien mooi op, dieft en snoeit ze regelmatig. Je ziet de bloemen komen, en er vormen zich tomaatjes! Die tomaatjes worden groter, en groter (tenzij het snack tomaatjes zijn natuurlijk), en dan ineens.... Phytophthora!!!!!!

 

Ik heb verdomme (sorry) alweer van alles weg moeten gooien. De tomaten waarvan je denkt dat ze in de vensterbank nog nakleuren, worden ook gewoon bruin. Ze zullen bijna nooit mooi rood worden. En dit is het 2e rotjaar! Vorig jaar ook maar 3 (echt!) peer-tomaatjes kunnen oogsten en de rest moest weg.

De planten zijn er niet ernstig aan toe, Hier en daar een lelijk blaadje, hier en daar een stam met wat bruine vlekjes. Maar alle vruchten worden bruin

En aangezien de suikermaïs ook al zwaar, echt zwaar tegenvalt qua opkomst, hebben we nu al 2 deuken in onze zelfvoorziening-voorraadkast.

 

Zeg eens eerlijk: werkt een overkapping echt? In de kas doen mijn planten het nog aardig, nog geen lelijke blaadjes gezien. Maar ook nog geen oogstbare tomaten, dus alles is mogelijk.

Maar alleen een dakje...? De lucht is nog steeds vochtig met dit soort zomers. En daar gaat toch om?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees ook erg voor mijn trostomaatjes. Ze hebben bruine plekken en het blad is ook bruinig. Wat denken jullie? Ik haal er nu 1 of 2 redelijk rode tomaten vanaf en die eet ik ook nog wel op. Heb al wel een aantal trossen en ook takken verwijderd. Die moet ik dus eigenlijk ook gelijk afvoeren van mijn tuin? Dat heb ik namelijk nog niet gedaan.

 

Ik weet niet goed of het phytophthora is en heb momenteel geen foto van mijn planten. Hoop wat wijzer te worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het nergens meer vinden.... De groene tomaten, van een zwarte tomaten plant die je gaat ruimen... kan je die nog snel verwerken in zo'n chutney? Ik leg ze nu steeds in de vensterbank (als er nog geen bruine vlekken zichtbaar zijn), maar kan ze dan altijd na een paar dagen alsnog weggooien.

Of zorgt die ziekte er voor dat de boel niet houdbaar is, of gewoon vies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer Jorieke, je kunt ze idd in groene tomaten chutney verwerken, staan op internet aardig wat recepten ervan.

Misschien iets van een tunnelkas bouwen? Als het eenmaal in de kas geweest is dan is de kans dat het het volgende jaar weer komt best groot. En met een overkapping valt de regen niet direct op de bladeren en het lijkt me dat ze dan minder kans op phytophtora(wie verzint nou zo'n woord?!) hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet eten omdat het toch een schimmel betreft en je weet niet waar die ergens in je lijf zich thuis gaat voelen. of iig verhitten tot 100 graden.

 

op inet staat:

 

De schimmel overwintert op aangetaste aardappelknollen. De planten die zich hieruit ontwikkelen zijn door de aardappelziekte aangetast. Bij een optimale temperatuur van 12°c en een hoge luchtvochtigheid worden de sporen door de wind verspreid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb ik toch een haat/liefde verhouding met tomaten....
Tsja ik ook. Ik weet dan ook nog niet wat ik volgend jaar doe. Gelukkig heb ik nog even tijd om na te denken

 

..... Ik weet niet goed of het phytophthora is en heb momenteel geen foto van mijn planten. Hoop wat wijzer te worden

Op Wikipedia staat een hele serie foto's van aangetaste planten. Misschien heb je er wat aan? http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Phytophthora_infestans?uselang=nl#mw-subcategories

 

...(wie verzint nou zo'n woord?!) ...
Heinrich Anton de Bary (1831 - 1888) Met dank aan wikipedia

 

Ik zou het niet eten omdat het toch een schimmel betreft en je weet niet waar die ergens in je lijf zich thuis gaat voelen. of iig verhitten tot 100 graden....
Ik heb mijn leven heel wat aardappels met Phytophthora gegeten. Gekookt vanzelf. En nooit problemen gehad. Ik weet ook niet of het ongekookt kwaad kan. Dus inhoudelijk kan ik niets aan jouw verhaal toevoegen.

 

Maar ik ben het niet eens met jouw redenering.

Het feit dat het een schimmel zou zijn zegt helemaal niets. We eten genoeg schimmels, zoals in schimmelkaas, gist in bier, wijn. Allemaal ongekookt .

Daarnaast valt Phytophthora niet onder de Fungi (schimmels), maar onder de Chromista (in NL?). Chromista en Schimmels staan ruwweg even ver van elkaar als Planten en Dieren van elkaar staan. (Zie bijv. hier: Wikipedia. NB Wikipedia is niet helemaal consistent is als het om taxonomie gaat, vermoedelijk omdat de taxonomie tegenwoordig nogal in beweging is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar de goede tomaten van aangetaste planten ook gewoon gegeten geen probleem, de inmiddels aangetaste tomaten lijken me minder smakelijk! Betreft een overkapping: een glazen kas is het meest ideaal, de kans op phytophthora is daar nihil, in tunnels is de kans op ook kleiner mits je alles zeer goed kan luchten, aangezien op plastic condensvorming plaats vindt. Ik heb in mijn tunnelkas nog nooit last gehad, maar op ons complex zijn er inmiddels al vele die alles hebben moeten ruimen. In de meeste gevallen omdat ze alles vaak dicht hielden om de phytophthora buiten te houden, maar zo wordt de vochtigheidsgraad en temperatuur (bij zon) veel te hoog. De plastic tomatenoverkappingen werken op zich goed mits je de opening op het oosten hebt, voordeel hier is dat er volop gelucht wordt!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn glazen kas is nog geen spoortje gesignaleerd... Een tunnelkas willen we sowieso, dus dat gaan we volgend jaar iig doen. En dan flink wat vroege tomaten-soorten zaaien en al vroeg kunnen oogsten...

Zo'n groene tomaten chutney lijkt me niet te eten eerlijk gezegd (wanneer, waarbij eet je zoiets? ) maar weggooien van tomaten die er nu nog goed uitzien (en over een paar dagen bruin zijn) vind ik zo zonde!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook veel groene tomaten alvast geoogst om dat er een plant tussen stond die een buine tomaat had.(die heb ik meteen in zijn geheel verbrand).

Ik laat ze narijpen op de vensterbank binnen en ze worden vanzelf rood.

 

Op wikipedia las ik namelijk het volgende:

 

De tomaat wordt als groente gegeten, dit kan zowel rauw als gekookt. Er kunnen salades, tussendoortjes, snacks of borrelhapjes mee worden gemaakt. Tomaten zijn ook geschikt voor soepen, sauzen en koude bereidingen. Ook worden tomaten verwerkt tot tomatensap.

 

In groene tomaten is de gifstof tomatine nog aanwezig; dit is evenals solanine welke in aardappels voorkomt een Glycoalkaloïde. In Amerika worden groene tomaten verwerkt in een chutney; hiervan mag men niet te veel eten.

 

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Tomaat

 

Die solanine ( in het groene van de aardappel ook aanwezig) Wordt gezien als kankerverwekkend. Omdat deze ziekte genetissch erg veel voorkomt bij mijn naaste familieleden, kies ik zelf ervoor om "beter voorkomen dan genezen" en het niet te verwerken voor voedsel. Maar dat is dus voor iedereen anders en ieders eigen keuze.

 

Interessante link trouwens RvO die van die schimmels

(Zie bijv. hier: Wikipedia. NB Wikipedia is niet helemaal consistent is als het om taxonomie gaat, vermoedelijk omdat de taxonomie tegenwoordig nogal in beweging is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://nl.wikipedia.org/wiki/Solanine

Daar staat: Solanine is zeer hittebestendig en wordt door koken niet afgebroken. Door verhitting wordt het solaninegehalte echter wel lager. Een deel van de solanine lost op in het kookvocht, dat daarom niet voor verdere voedselbereiding gebruikt moet worden.

 

In het geval van de chutney verdwijnt die solanine niet in het kookvocht, maar zou door de toevoeging van suiker het gehalte wel omlaag gaan (maar of het dan al veilig is).

"Werden grüne Tomaten zu Konfitüre verarbeitet, wie das in Südeuropa üblich ist, sinkt der Solaningehalt im Endprodukt um etwa 35%, da die Tomaten durch Zugabe von Zucker sozusagen verdünnt werden."

Volgensmij gaat het bij tomaat om tomatine: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/tomatine.aspx

 

Ik waag me er niet aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...