Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vlekken op tomatenblad


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Na een korte controle van de planten vandaag trof ik een stengel aan met een aantal bladeren die in één nacht gele vlekken hadden ontwikkeld. Zekerheidshalve heb ik de hele stengel (die helemaal onderaan de plant zat) weggenomen, maar wat is dit? Foto:

 

Tomaten---bladaandoening-131801559648145.JPG

 

Eerder ben ik door andere topics hier uit het verleden gegaan en het kunnen helaas meerdere aandoeningen zijn. Gezien ik het vermoeden heb ontwikkeld dat ik vorig jaar in mijn planten geen combinatie van alternaria en neusrot maar juist aardappelziekte had, ben ik extra op mijn hoede. NB: deze tomaten staan niet op dezelfde plek in de tuin, misschien relevant om te weten. Een heel eind er vandaan zelfs.

 

Ik denk niet dat dit alternaria is (dat ontwikkelt zich langs de nerven), want de stippen zitten simpelweg overal op het blad. Een andere uitleg zou zijn dat het een voedingstekort is, maar ik heb geen idee wat het dan kan zijn. Beginnend kaliumtekort misschien? Anders water ik bij met voeding!

 

Verdere zag ik nog wat witte vlekken. Nog een foto dus:

 

Tomaten---bladaandoening-215331559648150.JPG

 

Ik heb het blad ook weggenomen zoals je ziet. Ik denk het meeldauw is, maar ik vraag mij af of de lezer hier die inschatting deelt.

 

Update: de gele vlekken kunnen óók meeldauw zijn, zo blijkt na wat zoeken. Dus dat kan ook een optie zijn.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste op de foto lijkt mij geen meeldauw. Eerder een ontlasting van een vogel.

 

 

Over de gele nerven bij tomaten planten. Is dit een handig website om systomenen te bekijken.

https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen---tomaten/

 

Kalium gebrek https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen---tomaten/kaliumgebrek-k---tomaten/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie. Het probleem met kaliumgebrek is dat het vaak blijkbaar begint bij de bladranden. Dat zie ik hier niet: het begon eigenlijk gewoon in het midden van het blad. Ook is het zeer snel komen opzetten, in amper 24 uur tijd. Dat doet toch denken aan een schimmel of zoiets dergelijks.

 

Ironisch genoeg blijkt dat valse meeldauw ook gele vlekken nalaat die héél erg passen in het patroon uit mijn foto.

 

Belangrijk om te weten is dat ik gister de plant (en de plant ernaast), voorzichtig heb afgespoeld met een tuinslang (op de allerlaagste stand, ik ben voorzichtig geweest). Waarom? Omdat de planten geraakt werden door opspattende grond tijdens regenbuien. Dus heb ik ze helemaal schoongespoten en vervolgens een perkje aangelegd waarbij ik de bodem heb bedekt met houtsnippers om dit probleem te elimineren. Ik weet dat het natmaken van de bladeren een slechte zaak is (ik vermijd het dus normaal altijd), maar hier kon het niet anders. Het is opvallend dat louter 24 uur erna dit dan gebeurt. Misschien een verdere aanwijzing.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

in dit laatste geval zou het ook 'gewoon' verbranding kunnen zijn. Waterdruppels kunnen een lenswerking hebben op het blad waardoor het zeer lokaal zeer warm kan worden op het blad, waardoor het vlekken kan krijgen. Zou ook de plotselinge opkomst ervan kunnen verklaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbrandingsvlekken zien er volgens mij meer zo uit. tomatenblad-verbrand-t22470.html

En niet geel na verbranding. Die kleine witte vlekjes op de eerste foto, naast de gele lijken wel op verbrandingsvlekjes.

 

Misschien is die verbranding al eerder geweest, en moeten die gele vlekken nog wit worden. Blijven ze geel, zal het denk ik niet aan verbranding liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gele vlekken zouden een begin kunnen zijn van valse meeldauw. Om dat met enige zekerheid te kunnen zeggen is een beeld/foto van de onderzijde van het blad nuttig. De witte vlekken duiden niet op een schimmel, maar idd - zoals rorror aangeeft - op wat dunne uiteen gespatte poep van een vogel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valse meeldauw lijkt me dus niet. Dan vind je schimmelpluis aan de onderzijde van het blad.

 

Als je de het blad bekijkt, dan zie je dat er vooral vergeling van de nerven aanwezig is. Bij veel nutrient tekorten zie je juist vergeling tussen de nerven (de nerven blijven dan groen).

Bij jouw oude blad is dat niet het geval:

 

20190604-2019-06-04210181391559675532.jpg

 

Bij dit soort symptomen komt er juist iets uit de houtvaten dat het probleem veroorzaakt. Dat zou iets toxisch kunnen zijn, maar dan verwacht je geen onderscheid tussen de jonge en oude bladeren.

 

Door de typische gele vlekken en vergeling van de nerven, en de snelle aantasting (in 1 nacht gele vlekken) denk ik toch aan een vroeg stadium van infectie door Alternaria. Symptomen van een infectie met Alternaria alternata starten met vergeling en later verbruining van de oudste bladeren. Er zouden in een later stadium dan dus wel kleine cirkelvormige bruine plekjes (lesies) moeten ontstaan, die steeds groter worden. Alternaria solani is een stuk agressiever en pakt ook gezonde planten aan. Ik vind de symptomen heel typisch en vind alleen op deze site een foto, waaruit zou kunnen blijken dat het hier om een vroege aantasting met Alternaria gaat. Maar het blijft een gok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...