Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb her en der ook al wat geoogst, omdat er op die plaats wat anders moest.

Ik vind ze nu toch nog vrij klein, dus de rest laat ik nog zo lang mogelijk in de grond.

Geplaatst:

Ik zet hier speciaal altijd heel wat meer knoflook om heel vroeg te kunnen starten met oogsten, de heel jonge plantjes kan je in zijn geheel verwerken in koude of warme gerechten /sausjes. Elk jaar zijn deze samen met de lente uitjes, zeker die in de tunnel staan, de eerste die echt het nieuwe seizoen inluiden. Sinds begin maart worden er elke week wel een stuk of 2 of meer gebruikt, eerst voornamelijk alles (zoals Chinese knoflook), later alleen het witte en uiteindelijk de tenen wanneer de bollen beginnen vormen. Naast die worden natuurlijk ook de tenen van de vorige oogst in het voorjaar gebruikt.

Een groot deel vandaag geoogst, ik denk ongeveer op hetzelfde moment als vorig jaar, en wat opgeschoond, ze kunnen nu een paar weken drogen alvorens ik ze invlecht, zoals je ziet was het bij deze nodig om ze te kunnen bewaren, bij een aantal was het buitenste vlies open. (deels denk ik door de preimineervlieg, maar ook vermoed ik door een wat langere droge periode en dan weer heel nat). Wanneer jezelf best kan oogsten zal ook wat afhangen van waar je woont en welke variëteit je hebt staan. Een stuk of 40 op een andere plaats zijn hier nog niet ver genoeg, zien er nog goed uit en kunnen hopelijk nog wat doorgroeien. Een eerste olifantenknoflook en de laatste streng van vorig jaar als vergelijk met nog 3 knofloken, juist gepast dus 😁 (links boven zijn de wat kleinere en open die voor direct gebruik zijn, de andere om in te vlechten)

20250614_124612.jpg.

20250614_124650.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic