Geplaatst: 30 juli30 Jul Lekker @Petrasmoestuin , voor hoeveel personen is dit? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 30 juli30 Jul Auteur Voor 2 p. Staat er boven. Moest ook even kijken. Ik ga het nu dubbel maken en dan heb je 9 vellen nodig. Ik gebruik nu kip, daar maak ik gehakt van.
Geplaatst: 31 juli31 Jul Auteur Koolraapstamppot met worst voor 2 personenNodig:🌱 500 gr aardappelen🌱 400 gr koolraap🌱 1 rode ui en wat sjalotjes🌱 2 tenen knoflook🌱 zwarte peper🌱 ½ th nootmuskaat🌱 1 tl mosterd🌱 roomboter en olijfolie🌱 room, schmand of creme fraiche🌱 (vegetarische) worstenVoor de jus🌱 1 tl sambal manis🌱 2 tl mosterd🌱 1 el bloem🌱 1 tl sambal Manis🌱 1 tl sambal Oelek🌱 2 tl mosterd🌱 1 el bloem🌱 2 el tomatenketchupWerkwijze: 🍜 Schil de aardappelen, snijd ze in stukken en kook ze gaar in ± 20 minuten in water.🍜 Schil de koolraap en snijdt ze in blokjes en voeg ze de laatste 15 minuten bij de aardappelen.🍜 Maak de ui schoon en snijd ze in stukjes. Snijd de knoflook in stukjes of pers ze uit.🍜 Bak de ui een paar minuten in een koekenpan, voeg de knoflook erbij en bak even mee.🍜 Voeg de bloem toe bak dit 2 minuten mee. Voeg dan de 2 tl mosterd toe, de sambal manis, de sambal Oelek en de tomatenketchup. Roer goed door en voeg wat water toe totdat je een stevige jus hebt.🍜 Stamp de aardappelen met de koolraap fijn. Voeg er wat boter, peper, nootmuskaat, 1 tl mosterd en de crème fraiche of room aan toe.🍜 Bak de worsten volgens de omschrijving even in roomboter of olie.🍜 Dien de stamppot op, maak een kuiltje in het midden en laat de jus erin lopen en leg de worsten erop.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 augustus1 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Auteur Zoete courgettetaartNodig:🌱100 gr walnoten grof gehakt🌱2 courgettes🌱3 eieren🌱100 - 125 gr rietsuiker🌱100 ml olijfolie🌱200 gr bloem gezeefd🌱7 gr bakpoeder🌱1 el koekkruiden🌱1 tl zout🌱1 springvorm 24 cmWerkwijze: 🍜 Leg een stuk bakpapier op de bodem van de springvorm, vet de vorm geheel in en bestuif met bloem.🍜 Verwarm de oven voor op 175 graden.🍜 Rooster de walnoten kort droog in de pan en laat afkoelen op een bord.🍜 Was de courgettes, dep ze droog en rasp ze grof.🍜 Klop de eieren met de suiker luchtig, evt met een mixer. Mix de olie erdoor.🍜 Meng in een andere kom de bloem, bakpoeder, koekkruiden en het zout.🍜 Klop het bloemmengsel luchtig bij het eiermengsel. Voeg dan courgette en walnoten toe.🍜 Bak de taart ongeveer een uur in het midden in de oven tot het lichtbruin is geworden, maar de binnenkant nog wat vochtig is.🍜 Neem de vorm uit de oven en laat 10 minuten afkoelen.🍜 Haal een plastic spatel langs de randen om de taart los te maken. Doe de ring los en je kunt het warm eten. Maar koud is hij ook lekker als gebak bij de koffie.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Auteur Tortilla krokante salade met biefstukNodig voor 2 personen:🌱300 gr biefstuk🌱40 gr Tortilla chips🌱1 avocado🌱250 gr tomaten🌱2 Sla Romain of andere zachte sla🌱6 el olijfolie🌱2 tenen knoflook🌱1,5 el tomatenpuree🌱zout, peper🌱1 tl chilipoeder🌱2 el azijn🌱1 tl suiker🌱gemalen komijnWerkwijze: 🍜 Kruid de biefstuk met peper en zout.🍜 Braad het vlees in 2 el hete olie aan elke zijde 2 - 3 minuten en aansluitend laat je het nog 5 minuten sudderen.🍜 Doe de tortilla chips in een diepvrieszakje, zet er een grote pan op en druk de tortilla in stukjes.🍜 Bak de gesneden of geperste knoflook aan in 2 el olie. Voeg de tomatenpuree toe, laat even meebakken. Blus af met 70 ml water. Voeg dan 2 el olie en de azijn toe. Maak op smaak met suiker, peper, zout, chili en komijn.🍜 Was en halveer de avocado en snijd het vruchtvlees in schijfjes. Was de tomaten en snijd ze klein. Was de sla en pluk ze klein. Snijd het vlees in schijven. 🍜 Dien de salade, avocado, tomaat en vleesplakken op de borden. Besprenkel de salade met de dressing. Strooi dan de stukjes tortilla erover.TIP: ook lekker met ander vlees, zoals rosbief, zoals ik gedaan heb. Ook zonder tortilla chips heel erg lekker. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 4 augustus4 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Auteur Courgette ballen voor 3 pNodig:🌱225 gr courgette🌱75 gr feta🌱takjes dille naar smaak🌱takjes peterselie naar smaak🌱1 Jalapeño🌱1 ei🌱30 gr bloem🌱zout en peper🌱2 el olie🌱knoflooksausWerkwijze:🍜 Snijd de courgette in stukken en rasp deze grof. Doe de courgette in een zeef, meng deze met 1 eetlepel zout en laat het ongeveer 5 minuten staan.🍜 Verkruimel de feta. Hak de dille, peterselie en jalapeño fijn. Klop het ei los.🍜 Knijp de geraspte courgette met de handen uit en meng deze met de feta, kruiden, jalapeño en het ei. Voeg beetje bij beetje de bloem toe en breng op smaak met eventueel wat zout en peper.🍜 Verhit de olie in een pan. Schep een paar lepels courgettebeslag in de pan en vorm er schijfjes van. Bak ze in de hete olie in 5 - 7 minuten knapperig en laat ze uitlekken op keukenpapier. Serveer met knoflooksaus. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Auteur Browny courgette cakeNodig:🌱 600 - 700 gr courgette🌱 3 M eieren🌱 350 g bloem no 405🌱 80 g witte basterdsuiker🌱 175 g donkerbruine basterdsuiker🌱 6 gr bakpoeder🌱 20 gr cacao🌱 4 gr goede vanillesuiker of aroma🌱 120 g roomboter op kamertemperatuur🌱 125 ml zonnebloemolie of andere🌱 130 ml (haver) melk🌱 ½ tl zout🌱 bakvorm 28 x 23 x 4 cm hoog Werkwijze: 🍜 Leg een stuk bakpapier op de bodem van de bakvorm en vet de vorm geheel in.🍜 Schil de courgette en rasp het fijn. Doe deze in een zeef en strooi het zout erover. Roer af en toe en laat 10 - 15 minuten staan. Roer daarna goed om en knijp het vocht eruit. **🍜 Meng de boter, olie en beide basterdsuiker, totdat alles goed is vermengd. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en daarna de melk met vanille.🍜 Verwarm de oven voor op 180 graden, hete lucht oven 170 graden.🍜 In een andere kom meng je de bloem, bakpoeder en cacao.🍜 Voeg dan de bloem toe aan de eerste kom met de natte ingrediënten en meng deze kort. 🍜 Spatel de courgette door het cakebeslag.🍜 Bak de cake in ± 45 graden bruin, maar zorg ervoor dat het niet te donker wordt.Lekker met slagroom erop.** Ik had een courgette van 563 gram en ik hield er 300 gram aan over. Het mag wat meer zijn wat je overhoudt. Dan wordt hij nog iets vochtiger.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Auteur Spitskoolsalade met pindadressing 2 personenNodig:🌱300 gr spitskool in fijne reepjes 🌱3 el citroensap🌱3 el arachideolie of andere notenolie🌱3 el pindakaas🌱1 el kokos🌱1 tl geraspte of klein gesneden gember🌱1 tl koriander🌱1 appel geschild in blokjes🌱200 g witte druiven gehalveerd🌱½ tl zoutWerkwijze:🍜 Meng 1½ el citroensap en ½ tl zout door de spitskool in een schaal en laat ze even staan. 🍜 Verwarm de rest van de citroensap met de arachideolie, pindakaas, gember en kokos in een steelpan, maar laat het niet koken. 🍜 Schep intussen de druiven, de appelblokjes en de koriander door de spitskool. 🍜 Serveer de salade met de dressing. Lekker met gebakken aardappeltjes en knoflooksaus. Wil je er vlees bij? Dan kipfilet of shoarma smaakt er ook goed bij. I.p.v. druiven kun je mandarijnstukjes nemen, wel verse uiteraard!Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Auteur Courgette omelet met linzen voor 2 pNodig:🌱 ± 235 gr courgette🌱3 bosuitjes🌱125 gr kerstomaatjes🌱100 gr droge rode linzen of 200 gr linzen uit blik of pot🌱4 eieren🌱1 el olijfolie🌱4 zachte geitenkaasjes Bettine🌱Tortilla pan of grote koekenpanWerkwijze:🍜Snijd de courgette in blokjes van 1 cm. Snijd de bosuitjes in ringetjes. Houd een beetje apart voor de garnering. Halveer de cherrytomaatjes. Spoel de linzen af en klop de eieren los.🍜Verwarm de olie en bak de courgette met de bosuitjes 3 minuten op middelhoog vuur.🍜Voeg de cherrytomaatjes en de linzen erdoor. 🍜Voeg het ei toe en roer even door dat alles goed gemengd is. Als het ei alleen bovenop ligt, dan koekt de linzen aan.🍜Bak de omelet in 20 minuten gaar op laag vuur met de deksel erop.🍜Schuif de omelet ondersteboven op een groot bord of schaal en verkruimel de kaas erover. Garneer met de rest van de bosuitjes. 🍜Snijd de omelet in stukken en geef er een afgebakken spelt broodje bij.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 16 augustus16 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 17 augustus17 Aug Auteur Spitskool geroosterd voor 2 pGebaseerd op dit recept:https://www.boodschappen.nl/recept/geroosterde-spitskool-met-ham-en-mosterdvinaigrette/Ik heb overal de helft genomen, alleen de citroen daar heb ik 1/4 genomen. Ik houd er niet zo van om veel citroen te gebruiken.Ik heb 300 gram spitskool gebruikt.Lekker met gebakken aardappeltjes en knoflooksaus. Maar je kunt het ook met rijst en noten eten en een kaassoufflé met koolrabisalade. Op de 2e foto zie je wat gemalen kaas over de spitskool heen, ook heerlijk. Ik had 250 gram voor 2 personen, mag iets meer zijn. 14 september14 Sep aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 25 augustus25 Aug Auteur RettichsaladeNodig voor 4 personen:🌱225 gr rettich in reepjes gesneden🌱2 el Griekse roomyoghurt🌱Beetje citroensap🌱Peper en zout🌱Mosterd naar eigen smaak🌱Beetje peterselie🌱2 handjes walnoten in stukjes of fijn gemalen🌱1 appel in stukjes of reepjesWerkwijze:🍜Meng de yoghurt met de citroen, peper zout en mosterd naar smaak. 🍜Meng de rettich en de appel door de dressing.🍜Doe de gemalen walnoten en de geknipte peterselie erbij.Lekker met patat en knoflooksaus.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen gevenop de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 29 augustus29 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 28 augustus28 Aug Auteur @Petrasmoestuin , het recept van de Mirabellen Clafoutis wat je hier had geplaatst heb ik verwijderd. Het was vrijwel letterlijk overgenomen van een andere website, en dat is niet toegestaan op het moestuinforum. Een link plaatsen naar een andere website mag uiteraard wel. Hier vind je het originele recept: https://ohmydish.nl/recept/clafoutis-met-mirabellen
Geplaatst: 29 augustus29 Aug Auteur Bloemkool kroketjesNodig voor 6 kroketjes🌱300 gr bloemkool in roosjes🌱75 gr Parmezaanse kaas 🌱1 klein ei🌱1 tl paprikapoeder🌱2 takjes koriander of 1 tl gedroogd🌱cayennepeper🌱15 gr Parmezaanse kaas en 5 lp paneermeel voor het bekleden🌱olijfolie🌱bakpapierWerkwijze: 🍜Kook de bloemkoolroosjes beetgaar. 🍜Giet de bloemkool goed af, zodat er geen water meer in de pan zit, eventueel laat je het een minuut droogstomen op lage stand. Pureer de bloemkool.🍜Meng de puree met de kaas, ei en de kruiden.🍜Zet de mix 15 minuten in de koelkast.🍜Maak kroketjes ervan.🍜Haal ze door de mix van kaas en paneermeel.🍜Doe wat olie met een boterkwastje op de ovenplaat die bedekt is met ovenpapier.🍜Leg de kroketjes erop en beweeg ze een beetje heen en weer over de olie, draai ze ook voorzichtig om met 2 spaan lepels, zodat alle kanten ingevet zijn.🍜Bak ze 25 minuten in de oven op 180 graden.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen gevenop de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 6 september6 Sep Auteur Pruimentaart met amandelenNodig voor taart 8 personen:Voor het deeg:🌱 200 gr bloem🌱 100 gr gemalen amandelen🌱 100 gr zachte roomboter🌱 80 - 100 gr rietsuiker🌱 4 eieren🌱 1 mespunt zout🌱 2 el citroensap🌱 1 mespunt kaneelVoor de vulling:🌱 500 gr pruimen, maar je kunt ook appels nemen, of beideVoor de kruimel laag:🌱 30 - 35 gr rietsuiker🌱 50 gr marsepein🌱 60 gr roomboter🌱 70 gr bloem🌱 eventueel 3 el geschaafde amandelenJe kunt ook een dubbele hoeveelheid nemen voor de kruimel laag, dan zijn de pruimen of appel niet helemaal bedekt, zoals ik heb gedaan.🌱 springvorm 24 cmWerkwijze: 🍜 Roer de zachte boter met de suiker, voeg dan een voor een de eieren erdoor. Voeg dan de rest van de ingrediënten voor het deeg erdoor. 🍜 Ontpit de pruimen en snijdt ze in helften of in vieren. Appels snijd je in kleinere stukken.🍜 Leg op de bodem van de springvorm een stuk bakpapier. Je mag hem ook helemaal bedekken met bakpapier als je wilt. 🍜 Verwarm de oven voor op 180 graden boven- en onder warmte.🍜 Doe het deeg in de springvorm en verdeel deze niet alleen op de bodem, maar ook aan de zijkanten. Strijkt het goed glad.🍜 Verdeel de pruimen en/of appel op het deeg en druk een beetje aan.🍜 De ingrediënten voor de kruimeldeeg doe je in een kom en kneed deze met de hand en verdeel het over de pruimen en/of appel.🍜 Zet de taart in het midden van de oven en laat deze 50 - 60 minuten bakken.🍜 Na zo’n 40 minuten voeg je de amandelschaafsel toe.🍜 Nadat je de taart uit de oven hebt gehaald, laat je het eerst 15 minuten wat afkoelen, dan kun je de springvorm wat losmaken met een spatel en uiteindelijk helemaal verwijderen.Laat de taart goed afkoelen voordat je het in de koelkast zet of in de vriezer.Lekker met wat slagroom erop.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 14 september14 Sep Auteur Mooli salade voor 2 personenNodig:🌱3 of 4 Mooli radijs🌱1/3 Espelette peper🌱½ th mosterd🌱½ th witte balsamico azijn🌱½ th honing🌱1 mespunt zout🌱peterselie🌱2 el (sesam) olieWerkwijze:🍜Schil de radijs en snijdt ze in dunne reepjes.🍜Snij of hak de peper in kleine stukjes.🍜Knip de peterselie klein.🍜Maak een dressing van azijn, mosterd, honing en olie. Klop dit even goed door.🍜Meng alles door elkaar en laat even een half uurtje staan, zodat de radijs de smaken beter opneemt en wat zachter wordt.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 17 september17 Sep Auteur Aardappel-andijvie wafelNodig:Voor 3 a 4 wafels:🌱145 gr aardappels 🌱60 gr andijvie gesneden🌱1½ el bloem🌱1 ei🌱1 half pepertje in stukjes of gehakt🌱20 gr geraspte kaas🌱Zout, peper, nootmuskaat en mosterd🌱1 el olijfolieWerkwijze:🍜Kook de aardappels gaar, stamp ze fijn en voeg de gesneden andijvie toe, het ei, de geraspte kaas, het pepertje, de bloem, de olie en de kruiden. Roer alles goed door.🍜Verwarm het ijzer een paar minuten voor.🍜Vet het ijzer licht met olie in.🍜Voeg de helft van het deeg in het ijzer, smeer de bovenkant op de groente ook wat in met olie en laat het 5 - 6 minuten bakken.🍜Bak de volgende 2 wafels.🍜Leg per persoon de 2 wafels op elkaar.🍜Lekker met een plakje ham of kaas ertussen.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 18 september18 Sep Auteur Pannenkoeken met spinazie voor 2 a 3 personenNodig:Voor 6 pannenkoeken:🌱 125 gr boekweitmeel🌱 125 gr volkoren speltmeel🌱 225 gr bio kastanje champignons in plakjes🌱 1 kilo vers of 500 gr diepvries spinazie (ik had nu diepvries NZ spinazie)🌱 1 ui in stukjes gesneden🌱 500 ml havermelk🌱 1 ei🌱 ½ half pepertje in stukjes of gehakt🌱 2 tenen knoflook geperst🌱 Snuf zout🌱 Roomboter om in te bakken🌱 2 el olie🌱 100 gr geraspte 4-kazenWerkwijze:🍜 Vermeng de bloem met het zout. Voeg dan het ei en de melk toe. Meng alles met een mixer tot een egaal beslag.🍜 Zet een pan met water op en daarop een bord om later de pannenkoeken warm te houden.🍜 Bak de ui, het pepertje en de champignons bruin, voeg de knoflook toe en bak nog even mee. Zet even weg.🍜 Ontdooi de spinazie in een andere pan als het uit de diepvries komt, anders roerbak het en maak het klein, laat het water goed verdampen.🍜 Smelt wat roomboter in een flensjes pan en bak de pannenkoek tot deze aan de bovenkant geheel droog is. Keer dan de pannenkoek om met 2 spatels en bak de andere kant bruin. Doe hetzelfde met de overige pannenkoeken. Houdt ze daarna warm op het verwarmde bord.🍜 Meng de kaas door de spinazie. Roer de champignons mix erdoor heen en warm nog even op. 🍜 Leg op elke pannenkoek wat spinazievulling en rol op.Het lekkerst zijn ze als ze nog warm zijn.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 18 september18 Sep aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 23 september23 Sep Auteur Pruimentaart met eierlikeurNodig voor taart 8 personen:🌱 75 gr bloem no 405🌱 25 gr volkoren spelt🌱 50 gr maïzena🌱 5 gr bakpoeder🌱 2 M eieren🌱 60 gr zachte boter🌱 50 gr suiker🌱 125 ml eierlikeurVoor de vulling:🌱 450 gr pruimen🌱 eventueel na bakken bestuiven met poedersuiker🌱 springvorm 20 cmWerkwijze: 🍜 Ontpit de pruimen en snijdt ze in helften of in vieren. Appels snijd je in kleinere stukken.🍜 Leg op de bodem van de springvorm een stuk bakpapier. 🍜 Verwarm de oven voor op 180 graden boven- en onder warmte.🍜 Zeef de bloem, meel, maïzena en bakpoeder in een kom, zet even weg.🍜 Van de eieren splits je het eiwit en de dooier. Sla de eiwitten stijf in een beker. 🍜 Het eigeel, het suiker en de boter crèmig roeren, roer dan de eierlikeur erdoor.🍜 Voeg de bloem en meel toe, roer even door, als laatste het geslagen eiwit.🍜 Vul het deeg in de springvorm en strijk het glad, verdeel de pruimen erover en druk ze een beetje in het deeg.🍜 Zet de taart in de oven en laat hem ± 45 minuten bakken.🍜 Nadat je de taart uit de oven hebt gehaald, laat je het eerst 15 minuten wat afkoelen, dan kun je de springvorm wat losmaken met een spatel en uiteindelijk helemaal verwijderen. Eventueel bestuif je het met poedersuiker🍜 Laat de taart goed afkoelen voordat je het in de koelkast zet of in de vriezer.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 23 september23 Sep aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur Andijviesalade met pecannoten voor 2 personenNodig:🌱 100 gr andijvie🌱 2 el sesamolie🌱 Cayennepeper en zout🌱 2 teentjes knoflook🌱 2 el pecannoten in stukjes🌱 Geroosterde uitjes 2 eetlepels🌱 2 eieren🌱½ tl mosterd🌱1 tl appelazijn of witte wijnazijnWerkwijze:🍜Kook de eieren 10 minuten, laat ze onder koud water schrikken en pel ze. Snijd ze in plakjes.🍜Was de andijvie goed, centrifugeer ze in een slakom en snijd ze daarna in smalle reepjes.🍜Maak de dressing met de mosterd, azijn en sesamolie en klop het door met een kleine garde. Voeg dan cayennepeper, zout en 1 geperste knoflookteentje toe.🍜Vermeng de dressing door de andijvie, voeg de stukjes pecannoten toe.🍜Verdeel de andijvie over de borden. Verdeel de plakjes ei erover en dan de geroosterde uitjes.Lekker met een toefje knoflooksaus erop en een vers afgebakken broodje.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 28 september28 Sep aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 30 september30 Sep Auteur Bloemkoolsoep voor 2 a 3 personenNodig:🌱400 gr bloemkool in roosjes🌱425 gr aardappelen in blokjes🌱1 middelgrote ui in stukjes🌱3 tenen knoflook in stukjes🌱olijfolie en/of roomboter🌱700 ml groentebouillon zonder gist🌱2½ el zure room🌱125 ml (slag)room🌱paar sprietjes bieslook🌱Zout, peper en nootmuskaatWerkwijze:🍜Bak de ui, de aardappelblokjes en de bloemkoolroosjes in een koekenpan aan in ± 5 minuten, tot ze een beetje verkleuren. Voeg de knoflook toe en bak een minuut mee.🍜Voeg de bouillon toe en laat het 15 - 20 minuten koken.🍜Maak alles met de staafmixer fijn en voeg peper, zout en nootmuskaat toe.🍜Roer dan de zure room en slagroom toe en verwarm nog even mee.🍜Dien de soep op borden of kommen en maak het af met wat bieslook.🍜Lekker met een vers afgebakken broodje of broodschuitje (Brödli). Ik weet niet hoe dat in Nederland heet?Wij met ons tweetjes hebben dan 1 kom en 1/3 van een kom soep. Maar je kunt er ook met zijn drieën mee doen en dan heb je allemaal 1 grote kom.
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Auteur Ik had nog wat zure room over en dat is wat dikker. Maar je zou ook alleen slagroom of zure room kunnen nemen. Ik houd altijd van een gebonden soepje.
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Zure room of crème fraiche? Zure room schift bij mijn weten als je daar de kook overheen laat gaan, crème fraiche niet. Ik zie op jouw foto geen schifting. Of verwarm je het alleen?
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Auteur Alleen opgewarmd. Inderdaad was ik daar bang voor. Ik werk ook liever met creme fraiche.Ik had zure room gekocht voor een recept, maar weet niet meer waarvoor. Kan het ook niet meer vinden. Stom he? Ik had 300 ml nodig.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.