Vrolijk Posted September 26 Share Posted September 26 (edited) Index: 1. Introductie 2. Veiligheid 3. Basis stelling 4. Verlichting - 4.1 Soorten --- 4.1.1 Gloeilamp --- 4.1.2 Spaarlamp --- 4.1.3 Tl buis --- 4.1.4 Led lamp --- 4.1.5 Inductie lamp --- 4.1.6 Plasma lamp --- 4.1.7 HPS --- 4.1.8 MH --- 4.1.9 CLF - 4.2 Eigenschappen --- 4.2.1 PPFD --- 4.2.2 PAR --- 4.2.3 PPF --- 4.2.4 DLI --- 4.2.5 .... --- UV-B - 4.3 Belichting --- 4.3.1 Kiemen --- 4.3.2 Stekken --- 4.3.3 Groeien --- 4.3.4 Bloeien 5. Bewatering - 5.1 Handmatig - 5.2 Druppelen / zweten - 5.3 Beregening - 5.4 Eb / vloed - 5.5 Hydroponics 6. Klimaat - 6.1 Temperatuur - 6.2 Luchtvochtigheid - 6.3 Luchtcirculatie - 6.4 Filtratie en luchtreiniging - 6.5 Kooldioxide - 6.6 Zuurstof - 6.7 Vluchtige organische stoffen - 6.8 Verontreiniging en stof - 6.9 Ethyleen 7. Voeding 8. Planten 9. Dieren x. Kosten x. Conclusie Het bouwen van een uitgebreid modulair indoor smart kweeksysteem (van insect tot plant) stap voor stap, waarbij onderdelen op beschikbaarheid of creativiteit uitgewisseld kunnen worden naar persoonlijke wens. Waarom een indoor kweeksysteem? Zoals we allemaal weten heeft de natuur zo zijn grillen als het om het weer gaat, onze seizoenen zijn niet heel lang en zelf beginnen met voorkweken kan kostenbesparend werken en is voor velen ook leuk om te doen (los van het feit dat we soms bijzondere dingen willen die we niet uit de winkel als stek kunnen ophalen). Het is dus interessant om binnen een redelijk budget een kweeksysteem te maken met de benodigde knutselarij. Foto: Eind resultaat kaal Wat maakt het "smart"? Een smart systeem kan zo uitgebreid en ingewikkeld als we het maar willen, dit kan van een simpele tijdschakelaar in het stopcontact voor verlichting, tot het zelf bouwen en programmeren van uitgebreid automatiseringssystemen. Hierin zijn vele tussenstappen: Losse functie onderdelen, kant-en-klare sets, knutselsetjes, of voor de doorgewinterde experts volledig losse componenten met het benodigde programmeerwerk. Smart in de kweekkas, is in de basis, niets meer dan ons werk besparen om lampen aan te doen, water te geven of een ventilator aan te zetten. Wanneer we uitgebreider willen werken kunnen we sensoren toepassen voor klimaat, voeding, slimme bewatering en nog veel meer. In dit project beginnen we met kleine dingen en maken het vroeg of laat steeds uitgebreider. Foto: Voorbeeld ingewikkeld smart systeem Wat is een modulair kweeksysteem? De gedachte is dat we onze kweekkas makkelijk kunnen veranderen op basis van de kweek, we willen de "luxe" hebben van variatie in systemen zonder de hoge kosten van veel moeten bouwen en kopen. Wanneer we ijsbloemen gaan kweken willen we een paneel kunnen wisselen waar een diepvrieselement in zit, wanneer we bijzonder poppen hebben van insecten willen we kunnen drogen of bevochtigen, hebben we aardbeien voor volledige groei willen we een andere lamp gebruiken, besluiten we een plant langer door te kweken willen we kunnen verhogen. Het idee is dan ook dat een module (plaat, bak, elektronica en dergelijke) makkelijk uitgewisseld kunnen worden zonder het gehele systeem stevig te moeten aanpassen. Foto: Stapeling blokken en systeem panelen. De grootste beperking is onze eigen creativiteit en de benodigde lef om iets te maken. ~~~ Op naar de bouw en het verzamelen van onderdelen Edited September 30 by Vrolijk Inleiding geschreven. 1 Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 26 Author Share Posted September 26 (edited) (In bewerking) Zo vrolijk als ik ben, en soms lekker chaotisch te werk kan gaan, betekent het niet dat we gaan stunten! Wanneer we kweeksystemen gaan bouwen moeten we ook rekening houden met de benodigde veiligheid. Mijn ervaring leert bijvoorbeeld dat kroonsteentjes niet ideaal zijn in een kweekruimte met hoge luchtvochtigheid... Maar met je vingers in elektronica onderdelen prikken is ook niet altijd even slim en stroom kan terug prikken. Verder willen we niet in huis zwemmen, geen plagen en ziektes verspreiden, geen schimmels kweken en moeten we realistisch zijn in de uitgaven en aanschaf van materialen om het niet uit de hand te laten lopen. 2. Veiligheid Spanning in de kamer. Iets wat ik maar niet genoeg kan benadrukken is veiligheid met betrekking tot stroom, ondanks dat ik hier zelf goed rekening mee hou, heb ik ook de benodigde spannende lessen gehad. Het moet dan ook duidelijk zijn dat je geen acties gaat ondernemen waar je geen verstand van hebt en in bepaalde bouwwerken er geen creativiteit is. Soms zijn de regels en instructies zo strak en vast als het maar kan, om ernstige situaties te voorkomen. Ik ga ervan uit dat mensen hun eigen verantwoording nemen en dat mede lezers die kennis van zaken hebben eventuele fouten van mij corrigeren. Wanneer men twijfels heeft, raad ik aan om altijd een expert te raadplegen voor verdere kennis en het veilig bouwen van systemen. Mijn posts gaan niet in op elke situatie en kan op afstand ook geen elektronica problemen van een ander doormeten of bespreken. Foto: Idioterie van kabels en water in de stelling Woning tot zwembad ombouwen. Waar we kweken wordt water gebruikt, dit kan van een simpel gietertje tot een uitgebreid systeem met beregening. Hoe meer we bouwen en knutselen, des te sneller kunnen er fouten worden gemaakt met lekkage tot gevolg. Bij het bouwen van een kweeksysteem en de mate van "smart" elementen komt er dus ook een verantwoording voor het goed aansluiten, werkend maken en bescherming naar de omgeving (plant, dier, mens en onderdelen). Daar waar mogelijk willen we stroom en water (drie vormen) maximaal gescheiden houden om kortsluitingen te voorkomen; geen enkele beveiliging is 100% gegarandeerd. Schimmels en besmetting. Foto: Paddenstoelen door de stelling heen leggen Extra ongewenste huisdieren. Aanschaf en uitgaven. Foto: Schots en scheef met allemaal onlogische onderdelen in de stelling (In bewerking) Index Edited September 28 by Vrolijk Overzichtelijker maken. 1 Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 26 Author Share Posted September 26 (edited) De eerste basis voor onze kweekkas (mag dus ook uit iets anders bestaan, maar dit is goedkoop, sterk, geïsoleerd en makkelijk aan te passen). 3. Stelling en modules PARKSIDE® Stellingkast online kopen | LIDL (25 euro); een bestaande stelling, boekenkast, oude keuken, werken met balken en hout, of rek in een kweekkas, is dus allemaal mogelijk naar wens. De basis bestaat uit een systeem met "blokken / etages". Quote 💡Tip: Een rubberen hamer of houten blokje kan helpen bij het in elkaar zetten van de stelling. ⚠️Waarschuwing: De metalen onderdelen kunnen soms scherp zijn. EPS, bekend onder de naam piepschuim. Een materiaal gebruikt voor isolatie en niet onderhevig aan vocht of plagen. Polystyreen isolatieplaat geëxpandeerd EPS 60 Rd 0,50 1000x500x20 mm kopen! | HORNBACH (Per pak 12 euro), dit is afhankelijk van gewenste dikte. GAMMA | GAMMA radiatorfolie 600x50cm 3m² kopen? | muurisolatie 9,80 euro per 3m2 (voldoende voor de stelling) Verder benodigt: Ducttape, lijm, schaar, mes en etc. Het is niet doenlijk om in te gaan op elk onderdeel en zoals gezegd mag creativiteit geen beperking zijn. Quote 💡Tip: De kosten kunnen nog verder naar beneden als men wacht op aanbiedingen: denk aan de 20% kortingen met pasjes, folders doorbladeren of eventueel 2e-hands onderdelen. Zou je dit nieuw willen kopen en echt voor de kortingen gaan, ben je minder dan 40 euro kwijt op dit moment van schrijven (09-2024). 💡⚠️🧰 Index Edited September 30 by Vrolijk Ales opschonen en beter uitwerken. 2 Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 27 Share Posted September 27 Goed bezig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted September 27 Share Posted September 27 Leuk om je project(en) zo met de foto’s te kunnen volgen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 (edited) 4. Verlichting - 4.1 Soorten --- 4.1.1 Gloeilamp --- 4.1.2 Spaarlamp --- 4.1.3 Tl buis --- 4.1.4 Led lamp --- 4.1.5 Inductie lamp --- 4.1.6 Plasma lamp --- 4.1.7 HPS --- 4.1.8 MH --- 4.1.9 CLF - 4.2 Eigenschappen --- 4.2.1 PPFD --- 4.2.2 PAR --- 4.2.3 PPF --- 4.2.4 DLI --- 4.2.5 .... 4.3 Belichting --- 4.3.1 Kiemen --- 4.3.2 Stekken --- 4.3.3 Groeien --- 4.3.4 Bloeien --- 4.3.5 Groeien en bloeien Index 💡⚠️🧰💿💾 Index Edited September 30 by Vrolijk Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 (edited) 5. Bewatering 5.1 Handmatig 5.2 Druppelen / zweten 5.3 Beregening / benevelen 5.4 Eb / vloed 5.5 Hydroponics 💡⚠️🧰 Index Edited September 30 by Vrolijk Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 (edited) 6. Klimaat Temperatuur Luchtvochtigheid Luchtcirculatie Filtratie en luchtreiniging Kooldioxide Zuurstof Vluchtige organische stoffen Verontreiniging en stof Ethyleen 💡⚠️🧰 Index Edited September 30 by Vrolijk Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 (edited) 7. Voeding 💡⚠️🧰 Index Edited September 28 by Vrolijk Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 (edited) 8. Planten 💡⚠️🧰 Index Edited September 28 by Vrolijk Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 (edited) 9. Dieren 💡⚠️🧰 Index Edited September 28 by Vrolijk Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 (edited) 10. Blank voor vervolg index. 💡⚠️🧰 Index Edited September 28 by Vrolijk Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 (edited) Opmaak. Schuin Titel Par Titel Par Titel Par Titel Par ~~~ Schuin Index 💡Tip: ⚠️ Waarschuwing: 🧰 Gereedschap: 💾 Hardware: 💿 Software: 📖 Bronnen: Edited September 30 by Vrolijk Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 Blank space Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 Blank space Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 28 Author Share Posted September 28 (edited) Blank space Lieve mensen, ik heb bewust een aantal post aangemaakt zodat ik niet gaandeweg een immense opvulling krijg van positieve reacties en bijdrages. Dit zou de leesbaarheid wegnemen van het onderwerp en mijn index rommelig maken, dit is dus een beetje brutaal van mij, maar wel met positie intentie. Uiteraard ben ik mij bewust dat mijn aanpassingen niet meer gelezen worden vanaf nu, maar daarvoor gebruik ik mijn rommeltopic wel die ik kan verwijzen naar deze. Uiteindelijk wil ik een tutorial schrijven die voor veel mensen bruikbaar zijn in de basis, verdere verdiepingen over onderwerpen kan ik dan los zetten van dit onderwerp. Edited September 28 by Vrolijk 2 Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted September 29 Share Posted September 29 Wat wil je gaan kweken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrolijk Posted September 30 Author Share Posted September 30 (edited) Het idee van een modulair systeem is, het kunnen uitwisselen van onderdelen afhankelijk van wat men kweekt of houdt; Dit kan van lieveheersbeesten tot spruiten gaan, van Paprika planten tot witlof en etc. Stel ik kweek met zaden, dan wil ik gewoon wit licht hebben en een stevige warmte in het begin. Naarmate er stekken zijn wil ik op groeilicht inzetten en als ik de planten onderdak wil houden moet de ruimte groter en komen er bloeilampen boven. Een beetje afhankelijk van de plant of fase waarin zich deze verkeert wil je dus makkelijk kunnen aanpassen. Zodra ik mijn magneten binnen heb kan ik een paar voorbeelden maken waardoor het direct duidelijk is; uittekenen op papier ben ik niet goed in, maar wil wel een poging wagen wanneer ik tijd heb. Edited September 30 by Vrolijk 1 Quote Dutch Gardening - YouTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts