Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Je hebt nu gebakken neem ik aan. Tip voor je foto’s probeer er een spatie tussen te zetten dan kan je ze beter bekijken, nu is het een sliert zeg maar.

Hier ging het ook niet van Jetje trouwens, gisterenavond het deeg gekneed en klaargezet in de machine. Timer ingesteld en blijkbaar niet goed op start gedrukt. Snotverdorie! Dus alleen een half gerezen deeg in de machine vanmorgen. Het bakprogramma dat er gelukkig opzit meteen aangezet maar het gemis van de warme rijs zal wel te zien zijn aan de hoogte van het brood. 

En jawel zie hier het nog dampende resultaat. De bovenkant is wat drogig denk ik de zij en onderkant voelen crusty aan. Het is trouwens dit x half spelt t110 en half spelt Duits volkoren ( zuidmolen). Ik ga het nog niet aansnijden dat doe ik nooit voor het brood geheel is afgekoeld.

image.thumb.jpg.b0f1b965d793faaf50991ad976770898.jpg

image.thumb.jpg.90fceb3119f66b4892538a022564c980.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Die “sliert” foto’s  is idd niet mooi… ik vroeg mij dat al hoe te doen…🤔 ;dus eerst 1 foto plaatsen dan spatie en dan de volgende enzo voort?

En niet alle foto’s tegelijk selecteren zoals ik nu deed 🤔🤦‍♀️

Zo dat is een flink brood Appelvrouw👍😍

De mijne is stuk kleiner hoor… mijn lief heeft alweer goedkoop “kauwgum” brood uit de super meegenomen 😑…. 
Zelf houd ik van knapperige korst en stevig kruim…😋

Mijn gist deeg broodje at hij ook al niet van… 🙄..afijn smaken verschillen he…👍😊

Ik post mijn brood later… het ruikt nu goddelijk in mijn keuken 😍😉

want marktdag hier en voordat alles weer opgebroken is moet ik er snel ff heen…🙋‍♀️

Geplaatst:
Op 4-10-2024 om 15:20, Rookie zei:

Ik ga even met je meedoen

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik heb het ook een aantal keren gemaakt, maar ik vind het echt niet lekker.

Geplaatst:

Ik weet het eigenlijk niet.

Ik vind dat zware, Duitse zuurdesembrood ook niet echt lekker.

Maar daar zit volgens mij ook rogge in en dat maakt het sowieso al veel dichter en zwaarder.

Ik heb mijn starter gemaakt van volkorenbloem, en dat wil ik zo houden, als ik het broodje ga bakken.

Ik wil dit eigenlijk proberen voor mijn dochter, die kan niet goed tegen witte bloem en gist.

Voor haar is dit misschien wel een uitkomst.

Maar als dit lukt, geef ik haar een deel van mijn volkoren starter en vul het dan voor ons aan met gewone bloem.

Geplaatst:

Dat zware Duitse spul eet ik ook niet graag. Maar een luchtig versgebakken desembrood wat niet zo mega zuur smaakt vind ik heerlijk! Ik ben ook nog aan het leren hoe ik het luchtig krijg, heb de slag nog niet helemaal te pakken. 

Geplaatst:

Dit is de eerste dag na het toevoegen van het "zetsel".

Ik heb er geen verstand van, maar dit lijkt me toch wel een actief goedje.

Morgen ga ik dan het deeg maken, als ik het goed begrepen heb.

P1050988.JPG

Geplaatst:
1 uur geleden, Rookie zei:

Ik vind dat zware, Duitse zuurdesembrood ook niet echt lekker.

Ik heb het zelf toen gemaakt, begonnen met tarwekorrels en een vochtige doek erover met elastiek. Na een week dacht ik had ik desem wat ik kon gebruiken.

Maar inderdaad hard en zuur. Maar misschien dat @Vrouwholle het anders doet. Ik heb een tijd geen gist mogen eten, dat weet je, vandaar dat ik het toen ook heb geprobeerd dit te maken. Daarna alleen overgegaan op maiswafels en rijstwafels. Ook geen roggebrood met gist.
Nu eet ik weer van alles, maar intusen wel weer 5 a 6 kg aangekomen daardoor. Ik was 17 kg kwijt toen ik geen gist nam, geen brood, pakjes, zakjes, e.d.

Geplaatst:
54 minuten geleden, Rookie zei:

Dit is de eerste dag na het toevoegen van het "zetsel".

Eerste dag? Het duurt minstens 5 dagen. Met roggemeel gaat het wel sneller.

Geplaatst:

Er zijn verschillende methodes. Met een bestaande desem kan het ook in twee dagen. 

En los van geen gist willen/mogen eten, het hoeft met zuurdesem geen harde zure bonk te worden. Luchtig en met een licht-zure smaak kan heel goed.

Geplaatst:
Op 3-10-2024 om 18:27, Vrouwholle zei:

Hier staat het hele recept

Dank je @Vrouwholle heel lief van je! Ik ga donderdag goed meel kopen hier bij Mueller in Duitsland. Het betekent Molen hahaha, maar het is een goede drogisterij waar ze van alles verkopen. Dat is in Duitsland wel weer heel fijn.

Geplaatst:
Op 3-10-2024 om 18:27, Vrouwholle zei:

Hier staat het hele recept

Tarwebloem no 405 neem ik aan? Hier in Duitsland heb je verschillende nummers. De 405 is eigenlijk meer voor gebak om het sneller te laten rijzen. Er is ook 630 wat ik voor brood kan gebruiken, maar ik heb eigenlijk altijd 405 in huis voor alles.
Ik heb ook vaak (voor goed gebak b.v.) de speltbloem, kan ik die ook nemen? Die is wat verrijkter en die wordt hier ook erg veel verkocht.
@Vrouwholle

Geplaatst:
1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

Eerste dag? Het duurt minstens 5 dagen. Met roggemeel gaat het wel sneller.

Ik heb geen idee Petra, ik volg maar gewoon het recept.

Geplaatst:

Chips.. ik schakel tussen de blz.. hele tekst weg🤦‍♀️

oké opnieuw….

Ik keerde vanmorgen de kom met het het vannacht gerezen deeg om boven de bakplaat… ik moest beetje meehelpen met los maken langs de rand en wat ik al vreesde mijn deeg liep uit over de plaat…😬

over op plan B;

🌱Ik pakte de 4 hoeken van het bakpapier en liet het bakpapier met deeg in mijn gietijzeren pannetje zakken.

🌱 Ik scherpte mijn mes in een eenvoudige messenslijper en sneed een vierkant in mijn deeg.

🌱Ik bestrooide de bovenkant met bloem via een theezeefje.

🌱Ik zette de pan in de oven van 200 gr voor 30min.….op de hete oven vloer van mijn fornuis.

🌱na het bakken tilde ik het brood uit de hete pan aan de hoeken van het bakpapier en op zijn kop op een plank.

🌱voorzichtig verwijderde ik het bakpapier en liet het brood helemaal afkoelen!!
Die geur!!!😍😍😍😍

Brood aangesneden 😊

Mooie harde korst en mooie structuur van binnen vind ik zelf 😊

Ik proefde een sneetje zonder beleg en idd de kenmerkende fris zure smaak is er duidelijk.  Ik denk dat ik het brood morgen lekkerder vind…

Besmeerd met roomboter en camembert is het HEERLIJK!!😋

Ik ben dik tevreden👍😊

IMG_2692.jpeg

IMG_2693.jpeg

IMG_2694.jpeg

IMG_2697.jpeg

IMG_2698.jpeg

IMG_2699.jpeg

IMG_2700.jpeg

IMG_2701.jpeg

IMG_2702.jpeg

Geplaatst:

Dat ziet er prachtig uit @Vrouwholle!

Heb je ook nog de deksel op je pan gedaan tijdens de eerste 25 minuten van de baktijd?

En dan de laatste vijf minuten zonder deksel?

Of helemaal zonder deksel?

O, en hoe groot was die pan?

Ik heb alleen maar een kleine.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Mbt spaties: je bedoelt witregels. Met de cursor achter de foto gaan staan en op enter drukken. Ik heb het nu even voor je gedaan. 

Geplaatst:

Speltmeel heeft een wat notige smaak dat gebruik ik geteld voor gistbrood en kan idd ook prima voor desem brood…Petra 👍😊

Er zijn zoveel manieren het is uitproberen wat je het beste bevalt…en het e.a. afwisselen is ook leuk om de verschillende smaken te leren kennen.

Ik gebruikte alleen bij het Moederdag volkorenmeel ( dus met de bruine vliesjes… bij zetsel en deeg gebruiktecik idd fijne bloem Rookie… omdat ik voor nu ook niet te “ zwaar brood wilde en mijn recept daarop uitkoos. 😊

Mijn bloem komt gewoon van de jumbo omdat dat prima bevalt… ik heb vanmorgen op de markt toch ook wel reform bloem gekocht om nog eens te zien of het bij het volgende brood verschil uitmaakt 🤔

Nou poeh blij dat het gelukt is …😅 zucht opgelucht..😉

nu ben ik heel benieuwd naar jullie resultaten…ik kijk uit naar jullie post 👍😊

Geplaatst:

Ik heb geen deksel op mijn pan gedaan Rookie… 

Mijn pannetje is 21cm doorsnee en 10cm hoog dus een klein broodje ook…( je haalt tenslotte deel van het deeg af voor later!)

Ik heb geen computer of laptop Arla ik doe alles op mijn I phone…🤔

Geplaatst:

Ik heb dit ook op mijn telefoon gedaan, werkt hetzelfde :)

Geplaatst:

Dan komt dat ook goed @Vrouwholle.

Ik ben super benieuwd.

Morgenmiddag ga ik het deeg maken en dan overmorgen het broodje bakken.

Duimen maar.

Ik heb ook de tarwebloem en de gewone bloem van de Jumbo, dus als ik jouw resultaat zie, is dat geen probleem verder.

Geplaatst:

Ik heb ff screen shot gemaakt over wat het voedings centrum zegt over het verschil tussen de meelsoorten Rookie…

IMG_2704.png

Geplaatst:
1 uur geleden, Vrouwholle zei:

Brood aangesneden

Het water loopt me letterlijk in de mond, het ziet er echt verrukkelijk uit! Alleen wat gezouten roomboter er op… ook zo lekker met desembrood  😋. Ook zin om weer eens een starter te beginnen! (Off topic: ik vind jouw keukenfoto’s altijd zo leuk en knus. Nostalgisch gevoel krijg ik er bij 😊).

Geplaatst:
3 uren geleden, Vrouwholle zei:

Ik pakte de 4 hoeken van het bakpapier

Waarom doe je het bakpapier niet gelijk in het pannetje en laat je het deeg erin vallen, i.p.v. eerst op een bakplaat?
Ik heb 2 sprinvorm broodvormen gekocht die je in de hoogte kunt bakken. Ik heb geen pannen die de oven in kunnen.  
Ik toon ze even.

Springvorm hoog.jpg

Geplaatst:

Omdat ik eigenlijk zo basic mogelijk wilde doen met een zgn “ vloer brood” zonder vorm dus…

Maar bij het volgende brood ga ik het zeker doen zoals jij zegt Petra 👍😊

Mooie vorm heb jij.

Geplaatst:
4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

sprinvorm broodvormen

Lijken me inderdaad praktisch. Waar heb je ze vandaan?

10 uren geleden, Rookie zei:

dochter, die kan niet goed tegen witte bloem en gist.

Dat is een van de redenen dat ik met spelt meel of bloem bak. Per persoon verschillend maar binnen onze familie lijken we meel van speltgraan beter te verdragen. Het is even wennen met bakken want spelt houdt niet van te veel kneden. Eerdere jaren heb ik wel met spelt en Levito madre of desem gebakken met een goede oven. Dan zorgde ik ook dat ik in de avond een aktief desem had, maakte het deeg en liet het 12 tot 36 uur in de koelkast. En dan bakken met een start temperatuur van 240 graden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur
Op 3-10-2024 om 18:12, Rookie zei:

Ik geloof het niet.

Maar ik ga wel eens op onderzoek uit.

Als je in de buurt van Markelo, Enschede of Amsterdam sloterdijk bent kan je wat van mij krijgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic