Nasuada Geplaatst: 13 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2024 Ja ook al maak je straks deeg met patent of tarwe of spelt. je starter met rogge ( of deels) werkt echt het allerbest en krijg je de meest slome weer bubbli 3 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Nasuada Geplaatst: 13 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2024 4 uren geleden, Vrouwholle zei: Prachtig Nasuada 😍 Heb jij nog een knip in de bolletjes bovenkant gemaakt voordat ze gebakken werden? Of is die mooie bovenkant spontaan in de oven ontstaan?🤔 Gewoon met de schaar in geknipt. 2 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Dahli Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Na alle heerlijke foto’s ging het weer kriebelen en is ook hier na zo’n 5 jaar weer een starter gestart 😊. Ook alvast het rijsmandje weer opgeduikeld. 4 Quote
Rookie Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 Wat voor meel is dat @Dahli? Hoeveel gram en hoeveel water? En met hoeveel meel en water ga je dat voeden? Het blijft toch in mijn achterhoofd zeuren... Ik wil dat ook kunnen. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 (aangepast) @Rookie ik heb 100 gr lauw water gemengd met 50 gr tarwebloem en 50 gr volkoren tarwemeel. Ik denk dat ik deze keer de methode uit de broodbijbel ga gebruiken, zie eerste foto. Zo’n 5 jaar geleden gebruikte ik het recept van Levine van Dongen (Brood uit eigen oven) meestal, foto 2. Ik heb nu geen roggemeel. Ik ga straks voeden met nog 1 x half om half bloem en volkoren. Daarna alleen nog bloem. Gewoon om uit te proberen. Het moeilijke van een starter maken, vind ik altijd dat weggooien, dat voelt altijd weer zonde op de een of andere manier… 15 oktober 2024 aangepast door Dahli Foto’s toevoegen. 4 Quote
Rookie Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 O fijn, dankjewel! Ik ga het gewoon doen, ik zie wel wat het wordt. Ik denk dat ik voor de eerste desem ga, dat ziet er weltoegankelijk uit...😄 1 Quote
Mellie Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Ik ga weer een brood met griesmeel maken. Al een hele poos geleden. Mijn voordeeg ziet er zo lekker bubbelig uit dat ik een plaatje post. Meestal is hij wat minder bubbelig. (En dat lukt ook!) 5 Quote
Rookie Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Met griesmeel? Wat apart, ik ben benieuwd naar het resultaat! Quote
Mellie Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Is een heel lekker brood @rookie een aanrader en inderdaad wel ongewoon. Ik ben begonnen met recepten van Levine. Het staat er nu zo bij. Net aan de eerste rijs begonnen. Goudgeel van de kurkuma en het geeft een heerlijk aardse smaak aan het brood. 6 Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Wil je het hele recept geven zoals jij het maakt Mellie? Of volg je nog steeds het recept van Levine. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 @appelvrouw recept van Levine via @jorieke123 die hem had opgeduikeld. Ik kon hem niet vinden https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2018/10/desembrood-met-kurkuma-en-nigella.html?m=1 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Dank je! Ik meen me te herinneren dat jij er zelf ook nog wat aan geknutseld had maar misschien vergis ik me. Deze gaat een dezer dagen in de bereiding! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Het is een kleiner brood dan ik tegenwoordig gewend ben, maar dat zag ik al met de hoeveelheden. Omdat we vorige x best wat overhadden, en ik nog best wat eten van gisteren heb, heb ik het niet verdubbeld. Deeg plakte gruwelijk aan mijn rijsmandje… te weinig gebloemd… altijd handig.De eerste plakken zijn al ‘geproefd’. Ook nog een stuk zelfgemaakte boter uit de vriezer opgeduikeld. Had ik een paar uur eerder moeten doen Lekker zacht en luchtig. Kleur vind ik heel mooi (Had iets meer kurkuma gedaan) en de geur is erg lekker. Volgende x doe ik het recept x 2. Ow ja… wat wel beter kan, zijn die stomme knipjes. Komt het doordat ik in een dutch oven bak dat die nooit zo goed zichtbaar zijn? Vind dat zo jammer. Bij @nasuada ziet dat er zo jaloersmakend mooi uit. 6 Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 @Mellie ik heb dit brood nu ook in de maak en ben bij de tweede stretch and fold. Weet jij nog hoeveel tijd er voor jou ongeveer tussen zat voor het deeg dan weer verdubbeld was? O, misschien had jij gist erbij trouwens, dan is er bijna geen vergelijk mogelijk. Ik heb het zonder gist en met speltmeel samen met de semoule. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 We have liftoff! De meterkast is the place to be. En inmiddels voed ik de starter met roggemeel. Met die twee veranderingen gaat het spul lekker aan de bubbel, en is het in een aantal uren verdubbeld. 4 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 (aangepast) Hier een mooi pan broodje gebakken van levain 100% desem, spelt meel, semolina, kurkuma en nigella. Beetje zout en olijfolie. Mijn oven is ook samen met een DUTCH oven ( gietijzeren pan dus) erin niet top. Volgende brood laat ik er langer in met hoop op een knapperige buitenkant. Ik ben best tevreden met mijn desem trouwens die is goed op stoom! Jij ook Arja dat ziet er goed uit. Ja roggemeel werkt voor mij ook het best. ik ga trouwens toch even proberen de korst wat knapperiger te krijgen. Geen idee of het slim is het brood is al aardig afgekoeld. Ik heb de pan nu op de (brandende) houtkachel staan en laat hem een half uur goed heet worden. Dan het brood er een kwartiertje in. 17 oktober 2024 aangepast door appelvrouw 5 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 17 minutes ago, appelvrouw said: roggemeel werkt voor mij ook het best. Ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat. Morgen ga ik brood maken wat geen roggemeel bevat. Dus dan heb ik niet meer dat super effect wat de starter nu wel heeft. Ik kan wel zorgen dat het warm staat, ik doe denk ik gewoon de oven heel even aan voor ik het erin zet. Want een brood past niet op dat plankje in de meterkast 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 (aangepast) Haha nee. Ik heb het vandaag laten rijzen in de dichte maar wel koude oven/ magno. Eruit natuurlijk toen ik het ging voorverwarmen. Ging prima vind ik..huistemperatuur was wel krap twintig graden. Edit: welk recept ga je volgen? 17 oktober 2024 aangepast door appelvrouw 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 Ik dacht altijd dat ik een warm huis had. Het is nog maar een paar jaar oud, dus super geïsoleerd. En op zonnige dagen is het hier zo warm met al die grote ramen. Maar op bewolkte dagen is het eigenlijk niet echt warm realiseer ik me nu, en we hebben de verwarming ook niet aan. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 (aangepast) Maar als je desemstarter eenmaal goed op stoom is rijst hij zelfs in de koelkast..bij mij wel in ieder geval, zij het langzaam. Als je gaat bakken hoeft het ook niet superwarm te zijn tijdens het rijsproces maar je moet dan wel langer wachten op de goede rijs. En uitvinden wanneer de rijs ok is. Ik vind de website en recepten van Levine van Doorn wel heel ok, goed uitgelegd allemaal. Maar bakervaring met je eigen meelsoorten desem en huistemperaturen komt pas door het doen. Ik wens je veel mooie broden🍞🥐 Met wel recept ga je aan de slag? 17 oktober 2024 aangepast door appelvrouw 2 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 @appelvrouw ik zie het nu pas sorry. Donderdagen ben ik altijd vrij druk. Ik had een alarm op 30 min en afhankelijk hoe mijn deeg erbij stond, rekte ik het al dan niet. Eerste x na 30 min, dan 2 x 30 min, dus na 1 u, en erna werd ik soepeler in het bijhouden van de tijd. Ik vind je brood heel mooi eruit zien en ook je tekening op het brood. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 Geeft niks ik kon het proberen of je in de buurt was. Uiteindelijk heeft de eerste rijs wel 2 uur geduurd en na het opbollen nog wel 3 uur laten rijzen. Het broodje is ok, ik vind het wel iets te zuur( te lange rijstijden?) en te slappe korst. maar voor de meelsoort, geen gemakkelijke tarwebloem maar moeilijk speltmeel, best ok! Zeg wassen jullie het rijsmandje uit of helemaal niet? 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 23 minutes ago, appelvrouw said: Met wel recept ga je aan de slag? Basis broodrecept van vriendin: 250 water 90 starter 330 meel Mengen, uur laten staan, zout toevoegen en een aantal keren stretch and fold gevolgd door 30 min laten staan. Dan bulkfermentatie 2 uur op kamertemperatuur. Dan uitspreiden, vouwen, opbollen en in rijsmandje nacht in koelkast. Volgende ochtend afbakken in pan 2 ijsklontjes 25 min op 240 met deksel erop 25 min op 210 zonder. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 Ik ben benieuwd! Het lijkt veel water, is je starter 100% hydratie? Enne wat is bulkfermentatie? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 17 oktober 2024 Geplaatst: 17 oktober 2024 Is dit veel water? En maak ik het mezelf daarmee moeilijk? Ik heb het pas een paar keer gedaan, heb weinig ervaring dus, en weet alleen deze manier via instructies van vriendin. Starter is 30/30/30. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.