Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

wat staan ze er mooi bij. wij zaaien ze altijd rond koninginnedag. dit jaar is denk ik het vijfde jaar dat we voederbieten doen. onze buurman had weleens een halve hectare voederbieten, die we allemaal met de hand moesten rooien , wel leuk.

we verbouwen ook bruine bonen, aardappels, kool, tarwe, rogge en erwten in het groot. en dan natuurlijk nog een moestuin!

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

ik heb dit maar weer verwijderd, want ik wilde het je alleen maar laten zien, maar ik wil er liefst niet mee te koop lopen. niet iedereen op internet hoeft alles maar te zien. ik hoop dat je het niet erg vindt.

aangepast door Gast
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

@ jorieke ,misschien blonde vraag maar maak je stamppot van de voederbiet bladeren?

@ zoon, ziet er erg mooi uit

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

oke mooi als mijn oogst lukt ga ik het ook proberen

Weer een vergeten iets wat we gewoon kunnen eten.

Mijn voederbieten zijn nog niet zo groot van blad ed als wat ik bij jullie zie maar wie weet lukt het toch elke biet is er weer 1 haha tis ook het eerste jaar van alles dus alles ff bekijken hoe dat gaat

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Geweldig mooi! Ik lees hier af en toe mee, heb zelf geen bieten in grote hoeveelheden. Handig wiesapparaat trouwens, hier nomen ze het geloof ik een hoe ( houx )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb een hele tijd geen updates geplaatst zie ik. Geen tijd, geen zin, en nog meer excuusjes.

We zijn de bieten al een tijdje aan het opvoeren aan de varkens. Ze staan nog steeds in de grond, en we halen er steeds een paar rijen uit. Er is toch nog flink wat onkruid bijgekomen in de zomer en herfst. En we hadden geen tijd om alles strak en onkruidvrij/arm te houden. Er stonden vooral... tomatenplanten. Die daarna ook nog ziek werden, omdat ze tussen grote natte bieten-bladeren stonden zodra het regende of wij water gaven.

Nu komt er dus steeds meer grond vrij, waar veel onkruid staat. Vooral gras. Maar ook zuring, paardenbloem, herderstasje, melde, etc.

En op die vrijgekomen grond, zetten we nu wat jonge varkens. Zo zijn er gisteravond 3 verhuisd, die meteen keihard aan de slag gingen met het opruimen van de zeer kleine bietjes die we niet uit de grond halen. En al het onkruid ging er ook goed in!

Ze zijn erg druk geweest, want vanmorgen herkende ik het stukje grond totaal niet terug

IMG129890101390244275.JPGIMG129599401390244255.JPGIMG131430561390244291.JPG

Geplaatst:

Geweldig om te zien hoe die beesten genieten en jullie er alleen maar baat bij hebben

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:

Van de week krijgen ze er weer een nieuw stuk bij, we voeren de grotere bieten nu aardig snel op.

Er staat ook nog steeds heel veel, en met deze koude nachten hebben we ze afgedekt met oude zeilen:

Zoals je ziet zijn ze nog aardig groen qua blad. En de knol zelf is ook nog erg mooi. Op de voorgrond van deze 1e foto zijn alle bieten al gerooid en gevoerd. Er blijft een mooi groen veldje achter

Foto278278021391195161.jpgFoto277851891391195148.jpgFoto277434731391195131.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Misschien kan je ook eens wat foto's plaatsen? Van hoe jullie zaaien, of oogsten?

We moesten al wieden:

foto055475811370093728.jpg

Leuk topic om te lezen. Dit jaar gaan wij ook een iets groter veldje inzaaien met voederbiet en ik vroeg mij af, is het fijn werken met zo`n wielschoffel (of hoe noem je het?! ), maakt het qua arbeidsintensiviteit veel uit ivm een gewone schoffel of kost het (alsnog) veel kracht? M.a.w. , is het een echt mannending of voor mij ook een fijn hulpwerktuigje?

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

Het ligt heel erg aan je grondsoort en aan hoe droog het is denk ik. In onze lichte zandgrond gaat het als een speer. We hebben dan ook echt GEEN steentjes of andere obstakels in de grond. En we hadden een plek waar je af en toe op een hele strook met kweekgras stuitte. En dan werkt ie ook niet goed.

Maar daar schoffel je ook niets aan met een normale schoffel

Het is wat lastig dat je eigenlijk steeds op de ongeschoffelde baan moet lopen, terwijl je schoffelt. Omdat je anders het geschoffelde weer aanloopt, en het onkruid dan nog wel weer uit kan gaan lopen.

Geplaatst:

bedankt voor je snelle antwoord. Ja, dat lijkt me ook wat lastig, dat je weer over je eigen werk heen loopt. Zo te lezen is het meer een werktuigje voor mijn man hahaha, maar ik heb dan zelf ook een hekel aan schoffelen

Kan het blad/mesje - of hoe noem je het - er eigenlijk afgehaald worden om te slijpen?

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

we hebben vandaag een wielschoffeltje van iemand kunnen overnemen. ~t oude heertje vond het super dat wij er oren naar hadden. Hij had `t zelfs nog even voor ons geslepen Bij thuiskomst gelijk een stukje geprobeerd en manlief is er enthousiast over

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...