Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

oke ja met de hand ben je dan nog wel ff bezig

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Voila:

foto19854161344235771.jpg

Er staat wel lekker wat kweekgras tussen:

foto19914641344235782.jpg

De graankisten zijn klaar, Joep heeft ze 'from scratch' gemaakt van een pallet, aluminium horrengaas op de bodem, balkjes, en oude vloerplanken. Er kan naar schatting zo'n 900 kilo in. Er is steeds geschat dat er zo'n 2500 kilo tarwe van het veld moet komen. We zullen zien!

Geplaatst:

Wat zal dat heerlijk geuren in dat veld als de zon erop staat Je kunt 900 kg kwijt? en de andere 1500 verkoop je?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Oh nee, we hebben 3 kisten nu, en mocht er meer vanaf komen, dan moeten we maar even improviseren. We hebben nog wel een bigbag liggen bijv.

We gaan er niets van verkopen, volgens de berekeningen redden we het lang niet het hele jaar met deze oogst. Volgend jaar gaan we een hele hectare inzaaien.

Geplaatst:

o, 900 kg per kist.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Donderdag gaat de tarwe van het land! En oh ja: er kan wel eens een kist extra van af komen Dat zijn 2 dingen die je nou niet super graag wilt horen als je morgen een varken van weet-ik-veel-hoeveel-kilo op gaat halen bij het slachthuis, om er van allerlei lekkers van te maken.

Zucht... alles gaat hier altijd tegelijkertijd. Nou ja, komen we ook wel overheen! Die extra kist kunnen we even lenen, en ik ga een boel foto's maken!

Geplaatst:

Ziet er goed uit!

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Geplaatst:
  • Auteur

OK! Woensdag is de tarwe er af gegaan. Vorige week woensdag, toen we ons varken net terug hadden van de slacht Nou ja... erg veel hoefden we niet te helpen, de combine deed het werk. We moesten alleen wel de kisten verplaatsen en de boel weer onder een afdak zetten.

Hier wat foto's!

img305346321345032107.JPG

img305439331345032153.JPGimg305667491345032202.JPGimg305793191345032254.JPGimg305931401345032310.JPGimg306794391345032440.JPGimg307074751345032467.JPGimg307280191345032501.JPG

Het paste precies in 3 kisten, dus we hadden er genoeg

De volgende dag kwam er iemand om baaltjes te maken van het stro. Dat werden er 109! Veeeeel teveel voor ons, dus die verkopen we bijna allemaal. We hebben bijna geen dieren op stal, vandaar.

img307327941345032772.JPG

img309631861345032916.JPGimg309425381345032855.JPG

Bij gebrek aan mooie aanhangwagen achter bijv. een trekker:

img307922091345032814.JPG

Geplaatst:

Mooi! En wat is opbrengst geworden?

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

mooie opbrengst die combine is ook al aardig oud zeker?

Geplaatst:

Nou, dat is een mooie oogst Jorieke!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

bij de akkerbouwer waar wij altijd land mee ruilen is nu aan het combinen dat strobalen rijden aan het eind van de week

Geplaatst:

Kijk! dat zijn nou eens mooie fotos Hier bij ons is afgelopen week ook graan geoogst. Was een Tarwe-Rogge kruising met een opbrengst van 8,5 ton per hectare, was dus weer mooi, die machines en de pakken pers.

Omdat het kan.

Geplaatst:

haha kon je ze wel tillen jorieke vorig jaar 1800 van die krengen door de handen gehad. dit jaar gelukkig grote balen die kunnen met de trekker.

Geplaatst:

ja idd van die wondjes dat had ik ook

ja 1800 is veel maar als je bedenkt dat 110 koeien 1 keer in de drie dagen stro moet hebben en ong. 70 stuks jongvee. 1800 was veel te weinig.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Nou, de baaltjes zijn allemaal verkocht. We hebben telefoonnummers opgeslagen van mensen die volgend jaar weer willen kopen, dus dat is ook super!

De tarwekorrels zelf moeten nog wel af en toe wat luchten, dus de kratten kunnen nog niet dicht. 1 van de kratten is wat minder luchtig gebouwd, dus daarin ontstaat snel broei. Als de inhoud wat warmer voelt, en het buiten zonnig en droog is, zetten we het krat helemaal buiten. In de andere 2 kratten gaat het wel goed.

Voor het (zeer fijn) malen voor eigen gebruik zijn de korrels nog wat vochtig, het koekt nogal aan in de molen. Maar we drogen steeds een paar kilo op de tuintafel als het weer eens 25+ graden is. Dan kan je wel malen.

Het malen op de grovere stand voor de varkens kan wel.

Geplaatst:

Wat gaaf Jorieke dat oogsten in het groot, leuk om te zien.

Players only love you when they're playing.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Mooi om te lezen, jullie doen echt alles in het "groot"!

We hebben een molen(tje) waar we ook maïs mee kunnen malen

Waar heb je die gekocht?

Lukt dat nu, zelf fijn meel malen voor brood?

Kan je ze in de zon drogen en daarna opslaan in die witte plastic vaten met rode deksel? Tegen muizen enz. Of moeten ze blijvend luchtig en open opgeslagen?

Het lijkt mij leuk verschillende granen te verbouwen. Bijvoorbeeld ook oude rassen en meerjarig graan.

Geplaatst:
  • Auteur

We hadden een houten molentje, echt voor in de keuken. Maar die hebben we verkocht, en er een grotere plastic molen voor gekocht. Ook voor het varkensvoer (emmers tegelijk). Zie hier: voedermais-1000-m2-t5553-40.html#p120804

Die molen slaat de hele korrel kapot, dus zelfs na fijn zeven houd je zwaar volkorenmeel over. Niet erg voor brood, maar minder lekker voor pita broodjes en tortilla's. Die zijn toch lekkerder als je ze van spierwitte bloem maakt En ze worden ook vrij breekbaar als je ze met volkorenmeel maakt.

Ik heb een bakkerszeef, met mazen in maatje 'poedersuiker'. Dan heb je erg mooi fijn volkorenmeel.

Opslaan in een dicht vat zou ik niet doen. Er blijft altijd wat vocht in de korrel zitten, en in een afgesloten vat gaat dat mis. Je zou een kleine variant van onze kisten kunnen maken. Wij hebben een pallet als bodem, met daarop zeer fijn horrengaas. En het deksel is ook open, ook met van dat gaas. Dan kan er altijd lucht doorheen.

Geplaatst:

Er zijn ook stenen handmolens, molenstenen in het klein zeg maar.

Alleen wat ik leuk vond, en bij jou las, is dat je ook mais kon malen, ik weet niet of dat met die stenen ook kan, misschien wel hoor. Ik heb ze nooit in het echt gezien.

Hoe smaakt die meel verder?

In het programma de Rekenkamer ging het over tarwe en dat die niet uit NL ingekocht werd, vanwege het klimaat. Lijkt mij nou juist zo leuk.

Geplaatst:
  • Auteur

Qua smaak kan ik geen verschil proeven met volkoren meel uit bijv. de supermarkt. Maar dat is ook wat lastig proeven vind ik

We hebben een hele tijd gezocht naar een goede molen (marktplaats, en verder het wijde web) maar niet echt wat gevonden. Wel een opknapper, die hier nu staat en die ooit opgeknapt gaat worden. Hij draait nu ontzettend zwaar en is lastig in te stellen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic