Jump to content

Moestuinbakken bij showtuin/moestuin

Recommended Posts

Begin volgend jaar gaan we beginnen met het realiseren van onze nieuwe showtuin/moestuin. Er komen twee nieuwe ACD tuinkassen te staan die een mooie aanvulling geven op mijn eerste ACD tuinkas die inmiddels al twaalf jaar oud is en er nog perfect uitziet. De kassen ga ik natuurlijk gewoon gebruiken.

Tussen de kassen willen we verhoogde moestuinbedden realiseren als inspiratie voor klanten en om zelf te groente te kweken. Ik weet dat er veel voor te zeggen is om zonder hout of kunststof bedden te maken maar het oog wil ook wat. Hout ligt voor de hand en er zijn verschillende mogelijkheden: o.a. douglas, geïmpregneerd hout of kastanje. Omdat kastanje het langste meegaat en er prachtig uitziet heeft het mijn voorkeur. Gerecycled kunststof is ook een mogelijkheid en het gaat heel lang mee. Qua uitstraling vind ik het toch minder mooi.

Wat vinden jullie?

moestuinbed.jpg

ontwerp.jpg

p3.jpg

r306xh.jpg

tuinvoordeel.jpg

• Like 1

Tuinkassen van het merk ACD op http://www.tuinkassenonline.nl

Ik heb zelf verschillende soorten bakken. Een bak van hout, van gerecycled plastic, een bak van bamboe. Ik ben over alle 3 de bakken tevreden. 

Bak van gerecycled plastic. Deze zal het langst mee gaan. 

20241101_120429.thumb.jpg.21441f38fb8057a33be4a1911a1e1d27.jpg

Bamboe bak.

20241101_134215.thumb.jpg.94c56c2b8b8d41b4e776c7061974f2b6.jpg

De houten bak. Deze gaat waarschijnlijk het minst lang mee.

20241101_141658.thumb.jpg.6738ac55eb1baebac5da4b1e56e127c2.jpg

Edited by Gitta
Foto's toegevoegd
  • Like 2

Die kunststof hoekpalen zijn zowaar een slakkenparadijs met die holle gaten, maar het ziet er wel netjes uit. eventueel opvullen met zand lost dat wel op.

Hout mhhh teveel steigerplanken al moeten weggooien die doorgerot waren. blokhutprofiel is een alternatief die zijn gebruikt in de compostbakken zie foto.

Zelf heb ik oude betonnen schuttingdelen hergebruikt met betonpaaltjes die zijn er tot 50cm hoog eventueel ook in antraciet.

Hieronder een foto tijdens plaatsen van de 50cm, 40 en 30 cm hoge delen worden later geplaatst.

image.thumb.jpeg.8d5871adb62e8f017fb270b228ccef43.jpeg

• Like 4

Mijn moestuinbakken zijn van bankiraihout, dat vind ik milieuvriendelijker dan kunststof. En ook mooier. Heb ze zelf gebouwd. Staan op tegels, dan gaan ze hopelijk nog langer mee. En dan bedoel ik minstens 10 jaar. Heb ook een betonnen koude bak van de buren gekregen (3m x 1,5m ongeveer), daar moet ik nog een plek voor vinden. Heb nog steeds kunststofbakken (cementkuipen en nog wat plantenbakken), maar die zal ik niet vervangen mochten die kapot gaan. Dan komen er houten bakken voor in de plaats.

Foto van een paar van mijn bakken (afmeting 180x80x80cm):

50_Terrasbakken.thumb.jpg.859db06bbd0891f673dc7cb684c96c9c.jpg

Edited by Flup
  • Like 4

• 2 months later...

@Flup heb je de zelf gemaakte bakken al gevuld met grond? Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat de lange planken naar buiten buigen. Is het niet verstandig om de planken met elkaar te verbinden dmv een plank of balkje en vervolgens in het midden de beide kanten met elkaar verbinden. Het is niet de bedoeling om het af te kraken, maar ik zie het al gebeuren terwijl jij net alles hebt geplant of gezaaid.

@Walters De bakken staan al een paar jaar en worden tot volle tevredenheid gebruikt. Er buigt niks door of naar buiten. De planken zijn allemaal met elkaar verbonden, muurvast. Wat ik bouw moet ook lang meegaan, anders is het inderdaad zonde van de tijd en het geld. De bakken staan er nu al 4 jaar en worden niet leeggehaald in de winter.

Het midden kan ik wel verbinden, maar dat heb ik niet gedaan. 

Dat zal misschien ook te maken hebben dat je bangkirai hout hebt gebruikt ipv zacht naaldhout. Als die bakken al een paar jaar staan zien ze er nog puik uit !

Doe je hem weleens afspuiten met een hogedrukspuit ? Je zou verwachten dat je tussen die groefjes anders allemaal groene aanslag van algen krijgt, maar misschien is dat veel minder aan de orde met tropisch hardhout?