geedee Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Vakantie zaadjes nu zichtbaar als zijnde het soort Lavandula multifida. Het blijkt een eenjarige lavendelsoort te zijn omdat hij maar half winterhard is, maar op 1 seizoen uitstekend bloeit. In de kas kan hij overwinteren....in de mediterrane streek en de canarische eilanden is het een vaste plant. Ook wordt het blad als keukenkruid gebruikt en schijnt het midden te houden tussen bonenkruid en oregano. De bloem lijkt weer wel op lavendel...ook qua geur. Op google kom je meerdere namen tegen voor deze Lavandula multifida: Egyptian LavenderOregano lavendelVeelspletige lavendel M'n plantjes zijn 8 cm hoog nu....benieuwd wat het dus gaat worden. Kennen jullie deze soort? Heeft iemand van jullie ervaring met het gebruik van dit kruid in de keuken? Het blad is heel specifiek voor dit lavendel soort (foto van inet) : Quote
hansm Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Kon hem nog niet, maar hij is wel erg leuk, vindt de kuiflavendels ook leuk en deze heeft wel erg mooi blad,gaat op me wens lijst Quote Players only love you when they're playing.
geedee Geplaatst: 30 mei 2012 Auteur Geplaatst: 30 mei 2012 Nou er zitten nog zaadjes in het vakantie zakje ....geen idee of het nu al te laat is.....ik heb ze begin maart gezaaid...... Bastin heeft m ook zag ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de smaak....plantjes zijn nu nog wat klein maar over een paar weken...eet ik er eentje op Quote
hansm Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Oke nee ik geloof niet dat ik hem zou eten zelf, trekt me niet door de geur, maar laat even weten hoe hij smaakte. Quote Players only love you when they're playing.
Marinus Ros Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Ha, da's ook toevallig. Enkele weken geleden heb ik nog zitten twijfelen of ik hem al dan niet zou opnemen in de bestelling bij Bastin. Nu zie ik hem wel niet meer in het aanbod staan. Uitverkocht misschien. Wat mij aansprak was het varenachtige grijse blad. Eens wat anders dacht ik toen.... Ben in ieder geval heel benieuwd hoe hij smaakt en hoe goed hij het gaat doen in ons klimaat. @Hansm: Kuiflavendel vind ik de allermooiste. Vorig jaar deed de klassieke Stoechas Pedunculata het prima hier op de kalkhoudende bodem tot de felle vorst er een einde aan heeft gemaakt.Ik verwacht een dezer de Madrid Rosa, de Splendour en de Helmsdale nog van bij B. Quote
JutVrouw Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Hee wat grappig, ik heb net gister de zaadjes binnengekregen van deze lavendel, besteld bij http://www.koopzaden.nl/Product/Lavandel-zaden-Oregala-Lavandula-multifada/Ik ga ze vandaag zaaien, ben benieuwd Quote
hansm Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Leuk, mooie planten krijg je ook bij Bastin he, ik ga volgende x bij hun ook nog wat Lavendels bestellen,blijft toch een van de langdurigste bloeiende kruiden vooral de kuiven.Ben ook erg nieuwschierig naar de hopmarjolijn bij hun vandaan, planten zijn prachtig uitgegroeid, en ik wacht nu op de bloem want die heb ik nog niet in het echt gezien. Quote Players only love you when they're playing.
Marinus Ros Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Inderdaad, Bastin levert topkwaliteit met heel veel enthoesiasme. Aanstekelijk veel zelfs..... Effe OT, als je van hopmarjolein houdt (en wie houdt daar nu niet van) kan ik je de Origanum Dictamnus (Dittany in het engels, ook wel kretensische marjolein genoemd) aanbevelen. Quote
Eva Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 oh die is moooooi!misschien een ideetje voor mij twee weken geleden de kuiflavendel uitgeplant.ik denk dat het veel te laat in het seizoen is dus ik ga proberen te overwinteren... Quote
Menph Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Van Lavandula multifida ben ik niet zo'n fan. Het word een hoge, slordige plant die snel omvalt. Het gebruik in de keuken kende ik niet. Ik ken alleen Lavendula verna als keukenkruid. Kuiflavendel heeft graag tuinturf. Zet haar op een beschutte plek, b.v nabij coniferen. Ze mag niet te nat staan. Quote
Marinus Ros Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 ik denk dat het veel te laat in het seizoen is dus ik ga proberen te overwinteren... Ik laat hem ook altijd buiten staan maar als we nog een winter krijgen als de laatste dan is ie wel kapoetski....Vanaf nu gooi ik over alles wat enigszins twijfelachtig is qua winterhardheid een laag vliesdoek. Vastprikken met van die U-vormige ijzertjes en fingers crossed. Wat de ideale bodem betreft voor kuiflavendel varieert dat al van de ene kweekvorm tot de andere. Erger nog, bij de een lees je lichtzuur, de ander zegt kalkhoudend enz.... Mijn (beperkte) ervaring is dat ie niet te moeilijk is zolang de bodem maar voldoende gedraineerd is. Ook drink t ie een glaasje meer dan de gewone lavendel.... Quote
geedee Geplaatst: 31 mei 2012 Auteur Geplaatst: 31 mei 2012 O dat is heel goed om te weten: dat ie een glaasje meer drinkt...ik wilde m al op dezelfde manier uitplanten als mn lavendel....die doet het uitstekend op een hoger stukje droge klei/zand/bloemaarde mengsel....staat al jaren mooi te wezen tijdig snoeien en je hebt een mooie volle dichte pol. Deze multifida dus beter op "de begane grond" parkeren dan....ivm meer waterbehoefte..... Eens kijken of hij met snoei een stevige plant wordt. edit: ..ik lees te snel....dit geldt voor kuiflavendel........heeft die oreganolavendel ook meer water nodig , of is ie meer een type gewone lavendeldrinker Quote
Bit Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Hier zag ik zaterdag een grote tafel vol met deze lavendelsoort staan bij de plaatselijke intratuinachtige winkel. In de aanbieding euro 2.49 voor een 12 cm potje met wel verleidelijk grote frisse en bijna bloeiende planten. Ik dacht: wat is dat nou ? Van die belachelijk grote over-stylde platen eraan geniet om te tonen wat het is en hoe mooi enzo. Geen geld natuurlijk. Toch laten staan. Slap blad, moet heel veel warmte hebben, zie je zo, en zal wel niet winterhard zijn, dacht ik. Erg tactiel dingetje wel, dus ik met m'n vingers erdoorheen. Nou weet ik ook wel dat een kruid als lavendel pas de geur krijgt als ie lekker in de tuin staat, en niet zo uit de beschermde omgeving komt van de kweker, maar er zat wel verdomde weinig geur aan hoor. Ik liet het staan in ieder geval. Ik zal er van de week een halen, om toch op een warm plekje te proberen. Voor dat geld. Quote
Rantje Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Ik zie net dat ik deze ook gezaaid heb De info die ik erbij gekregen heb: Een erg mooie eenjarige lavendel. Eigenlijk is ze vast maar niet winterhard en prima als eenjarige te behandelen.Ze is makkelijke te zaaien en bloeit erg lang. Rond half maart zaaien, kiemt op kamertemp. binnen 10 dagen en groeit daarna vrij snel.Vanaf begin mei uitplanten op een zonnig plekje. De plant maakt licht groen, bijna mintgroen geveerd blad en zacht is bij aanraking. En geurt dan ook heerlijk, iets van Lavendel maar heeft ook wat weg van Salie en bonenkruid. Voor siertuin is het een aanwinst maar ze is ook eetbaar.Het blad is te gebruiken in de keuken, gerechten waar je de eerdergenoemde kruiden in gebruikt. De bloemen zijn ook eetbaar, in desserts te gebruiken maar ook om een kruidige suiker mee te kunnen maken.De bloei begint in juli en duurt tot eind september, telkens worden nieuwe bloemen aan de zijscheuten gemaakt. De bloempjes zijn iets groter dan die van de normale lavendel en zijn heleder lavendel-blauw van kleur. Ervaring in vehoogde bak, niet te nat en ze voelde zich daarin thuis. In blie is ze zo'n 45 cm hoog en is ook erg leuk in potten. Je kan haar binnen laten overwinteren maar omdat ze zo makkelijk te zaaien is en snel groeit en bloeit is dat aan te bevelen.Mijn plantjes zien er hetzelfde uit als de foto op blz. 1 Hij lijkt me echt leuk, van de week zet ik er een paar bij opa in de tuin en twee plantjes houden we zelf. Een in pot en een bij het randje van de vijver Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bit Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 iemand een idee waarom ze zoiets nou "oregano"- lavendel noemen ? Om het lekker ingewikkeld te maken voor de mensen ? Quote
Marinus Ros Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Dat is omdat als je het blad kwetst het naar oregano ruikt. Quote
Bit Geplaatst: 4 juni 2012 Geplaatst: 4 juni 2012 okok. Ga ik nog eens langslopen dan ... sssst. niet verder vertellen. ga ik een plant pletten. Quote
Rantje Geplaatst: 4 juni 2012 Geplaatst: 4 juni 2012 Ik zie het helemaal voor me Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Roger Bastin Geplaatst: 7 juni 2012 Geplaatst: 7 juni 2012 Hallo allemaal, De lavendel op de foto is Lavandula canariensis. Deze is prima vorstvrij te overwinteren, bloeit soms zelfs in de winter een beetje. Je kunt ze ook vermeerderen door te stekken. Planten hebben we hier niet van Van de kruising Lavandula x christiania (L. pinnata x canariensis) hebben we wel een aantal opgepot voor onze lavendeldagen. Ze lijken sterk op elkaar en worden vaak verwisseld maar Lavandula x christiania heeft een iets mooiere habitus, met lange bloemstengels en heel grijs blad. Ook Lavandula multifida (bonekruidlavendel) hebben we tegen die tijd. Deze kun je het beste als eenjarige beschouwen. De plant verhout niet goed. Maar ze bloeit snel uit zaad. Als ze doorworteld zijn staan ze in ons webwinkel: http://www.bastin.nl/ Dat zal ongeveer begin juli zijn. PS: Origanum dictamnus komt dit jaar ook nog een keer voorbij Quote
geedee Geplaatst: 7 juni 2012 Auteur Geplaatst: 7 juni 2012 Het blad is heel specifiek voor dit lavendel soort (foto van inet) : Je doelt op deze foto Roger?...(had die van inet en daar stond dus die info en naam bij) Fijn om de juiste naam te weten.....is zelfs logisch want de zaadjes komen ook van Lanzarote....maar even voor de zekerheid....deze plantjes kwamen uit het zaad....kun jij zien of deze multifada óf canariensis zijn? (door de flits zien ze er iets groener uit dan overdag) Quote
hansm Geplaatst: 7 juni 2012 Geplaatst: 7 juni 2012 @ GD kun je je nog herrinderen of je zaad geplukt had uit het wild of dat het naar je idee aangeplant was ?Al twee leuke dingen gezien van je Lanzerote vakantie @Roger is de Lavandula x christiania ook overtehouden door vorstvrij weg te zetten ? Quote Players only love you when they're playing.
geedee Geplaatst: 7 juni 2012 Auteur Geplaatst: 7 juni 2012 Ja de lavendel was goed gedocumenteerd Die was aangeplant bij het huisje: Quote
Marinus Ros Geplaatst: 7 juni 2012 Geplaatst: 7 juni 2012 PS: Origanum dictamnus komt dit jaar ook nog een keer voorbij Voor die beauties ben ik altijd wel kandidaat. Overigens, als je de L. Multifida voor het intreden van de winter flink terugsnoeit en dan goed onderstopt met vliesdoek dan komt ie in het voorjaar wel terug tot leven. In volle grond en niet in de oostenwind wel te verstaan.Lukt het eens niet heb je een goed excuus om naar Lanzarote te vertrekken.... Quote
Roger Bastin Geplaatst: 7 juni 2012 Geplaatst: 7 juni 2012 (aangepast) Het ronde blad lijkt sterk op dat van Lavandula canariensis. Maar als ik de volwassen plant zie dan denk ik meer aan Lavandula buchii. 7 juni 2012 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.