Geplaatst: 28 april 201114 j Ik geloof wel in de werking van de maan en dat deze invloed heeft op het water op aarde/vocht op aarde. Iedereen heeft ook vast wel eens gezien dat sommige plantjes zich s'nachts meer omhoog richten naar de maan. Het succes hangt natuurlijk grotendeels af van de verzorging na het zaaien en nog een heleboel andere factoren, maar naar mijn mening kan de maan wel degelijk invloed hebben op het succes/ontkiemen van zaad, toevallig heb ik er wat testjes op kleine schaal mee gedaan die voor mij aantonen dat het zaaimoment in ieder geval een verschil maakt. Foto's hiervan zal ik hier binnenkort plaatsen. Ik zie niet echt hoe dat zweverig kan zijn, tenzij je niet gelooft dat de maan bestaat of dat eb-en vloed te maken hebben met de (aantrekkingskracht van) de maan, maar iedereen mag hier natuurlijk zijn/haar eigen visie op hebben Ik heb niet veel verstand van astronomie maar mijn conclusie/manier om het te begrijpen is simpel gezegd dat bij volle/opkomende maan het water/de energie naar boven gaat en bij afnemende maan de energie naar beneden gaat. Vruchtgewassen doen het waarschijnlijk het beste wanneer gezaaid tijdens wassende maan oftewel de maan na een nieuwe maan (opkomend) Wortelgewassen doen het waarschijnlijk het beste wanneer gezaaid tijdens afnemende maan Bladgewassen (sla) doen het waarschijnlijk het beste (denk ik) wanneer gezaaid tijdens het laatste kwartier, als de maan ongeveer op 3/4 van haar cyclus is, dus eerst afnemend en na een paar dagen opkomend. Ik heb persoonlijk tot nu toe alleen ervaring met de vruchtgewassen in het gebruik van de maancyclus. Het gaat mij wat ver om alles op de maanfases te gooien tot op de minuut nauwkeurig, maar bij volle maan zal er veel vocht bovengronds van de plant zijn, niet de gunstigste tijd om je druivenplant te snoeien bijvoorbeeld. Soms heb je natuurlijk geen geduld en moeten die zaadjes gewoon de grond in dan zal het ook vast allemaal wel goed komen alleen het had dan misschien beter kunnen zijn Maar goed probeer het zelf eens dan kun je zelf zien of het voor je werkt of niet toch? Rekening houden met de stand van de maan wordt door boeren (in bepaalde culturen) overigens als duizenden jaren gedaan over oude technieken gesproken
Geplaatst: 28 april 201114 j De meesten geloven helaas ook de voorkant van de potjes/flesjes ed. die ze kopen waar wonderen op staan volgens de fabrikant. De meesten geloven ook de achterkant van de zakjes zaad die ze kopen, dus waarom dan zo'n aversie tegen die maankalender? Zeezouten, speciale tomatenmest en vermicoliet (of zoiets dergelijks) worden door menigeen met open armen verwelkomd maar het feit dat de maan invloed kan hebben op de groei van je plantjes dat is bijkans onmogelijk. Tis een vreemde wereld die van de moestuiniers. Edit/toevoeging: Voor zover ik weet kun je al je zaad ook in december in de grond stoppen (bij wijze van spreken), het zaad is niet zo kwetsbaar. Het zijn de kiemplantjes die kwetsbaar zijn. De invloed van de maan zal naar mijn mening dus niet zo veel (eerder nog niets) invloed hebben met op zaaimoment maar eerder dat de stand van de maan voor gunstige kiemomstandigheden zorgt. En omdat de kiemomstandigheden binnenkort gunstig zijn kun je je vruchten- of bladzaad beter nu in de grond stoppen dan weken eerder of dagen later. Het vallen van het zaad bepaalt niet de datum waarop de plant gaat groeien. Tenminste dat is wat ik denk. Naar mijn idee zou zo'n maanzaaikalender beter een maankiemkalender kunnen heten. VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Geplaatst: 29 april 201114 j Ja daar ben ik het wel mee eens veuvecouderc, maar dan is gewoon maankaldender nog het handigst want het de stand van de maan is ook bepalend voor sommige andere gunstige moment zoals het snoei moment voor bepaalde planten. Ik kan de foto's nog niet op mijn computer zetten want mijn bluetooth op mn computer werkt opeens niet, zal wel door de maan komen dan ongunstige bluetooth dag Op onderstaande link kun je de huidige stand van de maan zien en nog wat andere informatie, misschien handiger dan het advies van morgen weer kijken wanneer het bewolkt is http://www.meteovwdtp.nl/html/vwdtp.html
Geplaatst: 2 mei 201114 j De meesten geloven helaas ook de voorkant van de potjes/flesjes ed. die ze kopen waar wonderen op staan volgens de fabrikant. De meesten geloven ook de achterkant van de zakjes zaad die ze kopen, dus waarom dan zo'n aversie tegen die maankalender? Zeezouten, speciale tomatenmest en vermicoliet (of zoiets dergelijks) worden door menigeen met open armen verwelkomd maar het feit dat de maan invloed kan hebben op de groei van je plantjes dat is bijkans onmogelijk. Tis een vreemde wereld die van de moestuiniers. Edit/toevoeging: Voor zover ik weet kun je al je zaad ook in december in de grond stoppen (bij wijze van spreken), het zaad is niet zo kwetsbaar. Het zijn de kiemplantjes die kwetsbaar zijn. De invloed van de maan zal naar mijn mening dus niet zo veel (eerder nog niets) invloed hebben met op zaaimoment maar eerder dat de stand van de maan voor gunstige kiemomstandigheden zorgt. En omdat de kiemomstandigheden binnenkort gunstig zijn kun je je vruchten- of bladzaad beter nu in de grond stoppen dan weken eerder of dagen later. Het vallen van het zaad bepaalt niet de datum waarop de plant gaat groeien. Tenminste dat is wat ik denk. Naar mijn idee zou zo'n maanzaaikalender beter een maankiemkalender kunnen heten.Volgens mij is er flink geknipt in dit topic. Kan mijn quote van hierboven niet meer vinden Ik heb vast wel meer getikt dan alleen dat. En bij deze heb ik niets tegen een maankalender. En dat er mensen zijn die er heilig in geloven, dat mag van mij. Ik heb te weinig plantjes om me met maankalenders bezig te houden. Zeezout zou ik nog wel s willen proberen voor de mineralen die er in zitten, maar ik doe niet aan speciale tomatenmest en vermiculiet (of zoiets).Ik hekel wel al die produkten waar ze vanalles in stoppen wat maar onnatuurlijk is. En ik ben heel blij met mijn eigen groententuintje Good things come in small packages
Geplaatst: 8 juni 201114 j Gisteren de kosmosagenda ontvangen. Ga me daar eens in verdiepen vwb het plannen van moestuinactiviteiten. Houd al wel rekening met de maan, met reinigingskuren. Handig toch wanneer nieuwe maan je helpt met loslaten. Vorig jaar tanden laten opknappen op een dag met het sterrenbeeld wat hoort bij het gebit. Afspraak was al gemaakt en ik kwam erachter dat het volgens de maan wel de meest ongunstige dag zou zijn ( uit: "De kracht van de maan" ). Ik was eigenwijs en dacht sterker te zijn dan de invloed van de maan.... Het werd een langslepende toestand. Garantie dat het goed zou zijn gegaan op een zgn. gunstige dag is lastig te bewijzen maar toch gaan operaties voortaan op een gunstige dag gepland worden, wanneer het uitgesteld kan worden natuurlijk, spoed =spoed.Zal soms best last plannen zijn om met de invloed van de kosmos te tuinieren maar ga er van lieverlee wel rekening mee houden.
Geplaatst: 8 juni 201114 j Tja zover ga ik nog niet, maar de kosmosagenda heb ik wel, en hanteer ik meestal.Ook heb ik het boek in Harmonie met de maan, ook interessant voor de liefhebber.
Geplaatst: 8 juni 201114 j Heb dit jaar veel gezaaid, doch gewoon op de dagen die ik verkoos, tijd en plaats in de propagator. Bij nazicht met de maankalender of hoe je die ook noemt is er geen enkele positieve of negatieve evaluatie op te merken. Zaaisels die op een slechte dag gezaaid zijn 14 dagen na een eerder zaaisels stonden mooier in dezelfde omstandigheden. Heb er ook de zaaiels van 2010 vergeleken met de kalender van 2010 uiteraard en idem dito. Ik geloofde er niet echt in, maar nu nog minder.
Geplaatst: 9 juni 201114 j Ook heb ik het boek in Harmonie met de maan, ook interessant voor de liefhebber. yep, staat hier ook in de kast
Geplaatst: 9 juni 201114 j Ik heb er heulemaal niets mee. Zelfs al zou het werken dan nog is het natuurlijk minimaal (anders lagen de bewijzen wel op tafel).Maar mijn antipathie tegen dit soort zaken steekt meer in het feit dat ik in het dagelijks leven al met zoveel mensen en zaken rekening moet houden. Ik laat me mijn vrijheid in mijn gehobby niet door een of andere suffe kalender afpakken. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 9 juni 201114 j Ja Bonnie mischien is dat ook wel waarom ik het niks vindt. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 10 juni 201114 j mijn antipathie tegen dit soort zaken steekt meer in het feit dat ik in het dagelijks leven al met zoveel mensen en zaken rekening moet houden. Ik laat me mijn vrijheid in mijn gehobby niet door een of andere suffe kalender afpakken. Snap ik helemaal, heb zelfs al moeite verjaardagskaarten op tijd te versturen...... In de moestuin gaan aardig wat uurtjes zitten en wil het daarom vooral met tomaten en komkommer volgend jaar eens anders aanpakken omdat ze het dit jaar niet echt geweldig doen. Of de verwachting was te hoog? Heb nu ook al een paar keer stokbonen gezaaid die de eerst keer slecht en de 2de keer niet opkwamen. Ook verspilde tijd .
Geplaatst: 22 juni 201114 j Weet iemand hoe het zit met de tijden in de kosmosagenda. Zomertijd wordt wel vermeld, maar de tijden doen daar niet aan? Je trekt zelf een uur van de tijden af?
Geplaatst: 23 juni 201114 j Nog nooit over na gedacht. Hanteer gewoon de tijden die aan gegeven staan.Heb je de kalender gezien die ik je heb gestuurd per pb Deze is in grote lijnen overeenkomstig de kosmos agenda.
Geplaatst: 23 juni 201114 j Zeker, ben er heel blij mee, dank je wel, kun je door het bos de bomen zien. De kalender hangt in de keuken in het zicht. Het is nu niet meer is het maan/dinsdag? maar bloem of bladdag Ik gebruik ook de agenda erbij. Vind het handig om hiermee te werken; laat de kosmos een handje helpen. Las ook dat je beter op bloemdagen geen water kan geven maar dat bladdagen hiervoor het best geschikt zijn. Die dagen met slechte constellaties zijn dan weer dagen dat je even niets hoeft/mag, ook weleens lekker. Vandaag sla verplanten, bladdag afnemende maan en div. bladgroenten zaaien én plantjes water geven zodat ze tegen de 30gr. van as maandag zijn opgewassen.
Geplaatst: 23 juni 201114 j Grappig om te volgen. Maar ik heb een mooie vraag. Ik zie dat het vandaag zaaidag voor bladgewassen is. En dan vraag ik me af wat de definitie van zaaien is. Het lijkt heel simpel. Maar is dit alleen het zaadje in contact brengen met aarde, of hoort daar het water geven ook nog bij?? Waarom ik dit vraag? Ik volg namelijk altijd heel sterk mijn gevoel, en ik heb bv. gisteren of eergisteren (ben de tel kwijt) zaadjes in een pot gedaan (Chinese kool) en had sterk het idee dat het water geven een paar dagen later wel kon. Doe ik wel vaker. Ook buiten geef ik de ene keer wel water, en de andere keer niet. Maar vocht/water is eigenlijk ook deel van het zaaien, of niet?? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 23 juni 201114 j Zaaien doe je in vochtige grond. Is de grond vochtig, dan hoef je geen water te geven bij het zaaien. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 juni 201114 j Ja wat doe je met bloemen die plant je op een bloemdag; beter geen water geven dan? Of zorgen dat ze op een bladdagen ervoor genoeg krijgen en na het planten weer wachten op een bladdag? Zou best kunnen. Wanneer planten veel dorst hebben bij heet weer, ga je toch niet planten. Maar vocht/water is eigenlijk ook deel van het zaaien, of niet?? : Of je maakt de aarde van tevoren vochtig op een bladdag, of zou een aarde/worteldag beter zijn?
Geplaatst: 23 juni 201114 j Is niet helemaal wat ik bedoelde. Ik volg namelijk geen schema. Alleen mijn gevoel. En soms verpot ik inderdaad planten, zonder water te geven. Dan heb ik ineens het idee dat ze (die planten en op dat moment) dat niet kunnen gebruiken, dat ze eerst even moeten vechten voor het water. En bij een andere plant doe ik het weer wel, die voelt dan zo dom, dat die het niet zal redden zonder een plensje erbij. Ik verpot ook regelmatig in de avond, en dan zijn de planten eigenlijk in rust. Geef ik ook geen water, pas de volgende dag als ze wakker worden. Zal vast wel vaag overkomen bij sommige mensen, maar eigenlijk gaat alles heel goed. Op een paar uitzonderingen na presteert alles boven verwachting. Gewoon een beetje dialoog met de plantjes. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 23 juni 201114 j Stoer dat je alleen op je gevoel afgaat. ( incarnatie uit een natuurvolk? ).
Geplaatst: 23 juni 201114 j Dat zowiezo... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 23 juni 201114 j bloemkool gezaaid( beetje laat, maar toch ) , vanavond laat nog een keer, dan is het bloemtijd, ben toch benieuwd of de ene dan meer kool dan de ander gaat maken.
Geplaatst: 14 juli 201114 j Vandaag bemesten omdat het morgen volle maan is en vandaag de maan in Jupiter staat.
Geplaatst: 14 juli 201114 j Helena, waar staat dat???Heb nog niet gekeken in mijn boek, handig als ik de bladzijde weet.
Geplaatst: 14 juli 201114 j kracht van de maan, blz 32 wordt volle maan of afnemende maan genoemd om te bemesten voor groente en fruit. Volle maan wil ik voortaan maar aanhouden ( makkelijk te onthouden )maar dan niet in leeuw. Leeuw is het meest vurige teken waardoor kans op verbranding ontstaat. Plus de regen van vandaag, ideaal toch?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.