Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

BD zaaikalender


wouttie75

Aanbevolen berichten

In het boek staat; het juiste.

"De meest ongustige tijd voor onkruid is leeuwdagen tijdens wassende maan. Het onkruid schiet en kiemt overal waar het wordt aangeraakt. Dit kun je tot je voordeel maken; een nieuwe akker tijdens deze dag ( en ) omspitten en elk minuscuul zaadje zal daardoor uitschieten en kan vervolgens tijdens steenbok worden gewied. de akker zal dan voor lange tijd onkruidvrij blijven. In de herfst wieden tijdens afnemende maan is een goede voorbereiding voor het volgende jaar."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
bloemkool gezaaid( beetje laat, maar toch ) , vanavond laat nog een keer, dan is het bloemtijd, ben toch benieuwd of de ene dan meer kool dan de ander gaat maken.

 

Pleures konijnen, weer ontsnapt en weg prachtige planten .

Stand van zaken WAS: gezaaid in bloemperiode plantjes waren 1 x zo groot als degenen gezaaid in bladperiode op dezelfde dag. Had verwacht dat deze nu juist sneller blad zouden ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hi allen,

 

Ik zie dat de laatste reacties van 2011 zijn. Ik ben van plan om mn wat zaaien & poten betreft het komende jaar rekening te gaan houden met de maanstand. Heb wel wat links langs zien komen. Maar echt iets overzichtelijks heb ik niet langs zien komen (dan is het wel een zaai dag voor een bladgewas, maar is het een slechte zaaidag...). Ga nu eerst maar eens zoeken naar een goede dag om mijn knoflook te poten . Die zijn net bonnen.

 

Zijn er nu nog mensen bezig om met gebruik van een maankalender te zaaien en te poten?!

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jooze,

 

Ja hoor ik doe dat inmiddels 4 jaar.

Momenteel zaai ik niks, moet de kas veranderen/verplaatsen.

Maar volgend jaar ga ik er weer mee aan de slag.

Kijk eens in de bieb naar boeken over biologisch/dynamisch tuinieren.

En het boek van Paungger (in harmonie met de maan) staat echt heel veel in.

ook kun je de kosmosagenda aanschaffen, dit jaar zelf niet gekocht.

Heb een zaaikalender van Diana gekregen via de mail, en ook nog 1 gevonden op internet en die beide gebruikt dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@greetje,

 

Bedankt voor de info. Ik heb veel gelezen op Internet en wil er dit jaar mee aan de slag. Ga er nu mee beginnen, aangezien ik de eerste knoflook ga poten en dat hoort bij de oogst van volgend jaar natuurlijk Integen stelling tot veel mensen zal het bij mij tijd schelen als ik gewoon weet wanneer ik wat het best kan zaaien denk ik er niet meer te veel over na/ stel ik niet meer te veel uit of doe het veel te vroeg.

Ik ga zeker eens op zoek naar dat boek.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een geweldig resultaat dit jaar, en sowieso een goede oogst. Maar wortels, mensen lief, alles wat ik op worteldag heb gezaaid was megagroot geworden..en lekker. Ik had wortels van 25 centimeter en verschillende van 500 gram.Dat heb ik in alle jaren niet meegemaakt.

 

Volgend jaar ga ik wel verder uitproberen..als het in mijn andere ideeën en reisschema`s past.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Goede grond ? Check

Goed zaaigoed gebruikt ? Check

Bemesting goed ? Check

Juiste zaaiperiode ? Check

Wieden en schoffelen ? Check

Aantastingen en ziektes tijdig onderkend ? Check

Daar juiste maatregelen tegen genomen ? Check

Goede oogst dit jaar ? Check

 

Rekening gehouden met kosmoskalender ? Nee ... shit

 

Misschien mazzel gehad ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dit topic ooit geopend om de discussie te openen, wel leuk toch. Ben ook erg benieuwd naar experimenten van mensen. Ik ben zelf ooit een experiment begonnen maar toen het tuinseizoen eenmaal geopend was kreeg ik het te druk.

Het moeilijkste van de experimenten is de condities exact hetzelfde te houden onder ander de items die Frans al opnoemde.

 

Dus mensen we willen bewijzen.......!!! En eh...nee hoor, tuinen is een kwestie van gevoel. Iedereen moet lekker doen wat hem goeddunkt. Zeker met tuinieren zijn zoveel wegen je moet eruit filteren en jouw juiste weg kiezen.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Deze vandaag weer gevonden op internet voor 2013
Dank je wel Greetje, ik was er naar op zoek, en heb het hier gevonden

Zo zie ik dat ik morgenochtend om 6 uur al weer ui kan zaaien

Vanavond heb ik nog net binnen de vruchtdagen twee pepersoorten gezaaid( ik zou eigenlijk niet gaan zaaien, maar ik kon het niet laten )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...