Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Als je dingen wil vergelijken, mag je eigenlijk maar 1 parameter veranderen en de rest moet je exact meetbaar hetzelfde houden, anders kan je  eigenlijk gewoon geen algemene conclusie meer trekken. In jouw geval kan je bv wel zeggen dat het beter is dat jij teelt thuis onder jouw groeilamp in jouw omstandigheden of op jouw werk voor het raam in de omstandigheden daar met die lichtinval, wat zeer zinvolle informatie voor jou geeft, maar je kan hieruit niet concluderen of dit ook zo is voor iemand anders, bv een constante temperatuur voor een raam zou bv  beter kunnen zijn, of de lucht is vochtiger in jouw omgeving of er zit een filter in de ramen op je werk, of het raam heeft een andere orientatie  etc;

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

Mee eens dat ik geen exacte vergelijking kan krijgen.Ik vergeet ook weleens de lampjes aan te zetten op zolder voordat ik 's-morgens naar mijn werk ga, ik weet niet of de verwarming op het werk 's-nachts op een lager pitje gaat of niet, gaat het water geven een beetje op de gok etc.

Maar hopelijk geeft het toch wel een klein beetje inzicht voor een amateur zoals ik. Ook voor mijn tomatenplantjes overigens : ik heb nu van iedere soort zowel thuis als op kantoor enkele plantjes staan die ik tegelijkertijd gezaaid heb

• Like 4
Geplaatst:

@driepinter als je onderaan een plens water geeft wat niet blijft staan, dan betwijfel ik ten zeerste dat je ze teveel water hebt gegeven, ik denk eerder dat ze te droog hebben gestaan en dan vallen ook de kiemblaadjes af en vergelen de bladeren beginnend van onder (de plant probeert te overleven en kannibaliseert zichzelf vanaf de onderste bladeren te beginnen. Je kan aan het gewicht voelen of een plant te droog staat, dat is even oefenen, pak bv 3 p9's in jouw geval, vul 1 met droge potgrond, 1 met vochtige wat ideaal is  ( als je er in knijpt komen er wat druppels water uit) en 1 die je nadien een 15 tal minuten water laat trekken.  Pak ze vast en voel het verschil in gewicht, dat geeft je direct een idee of je water moet geven. En een tomaat is heel sterk die overleven een pak, voor het enten, eenmaal je onderstam dik genoeg is voor je clips kan je ook de top gebruiken van je moederplant ipv een dief (als die er nog niet zijn) , in komend weekend ga ik de meeste hier enten, ik zal een voorbeeldje doorsturen.

• Like 1
Geplaatst:

Als ik het zo lees denk ik dat het watergeven het probleem niet is @Driepinter  

Zo te horen heb je ze water gegeven toen ze het nodig hadden.

Dat is eigenlijk hoe ik het altijd doe, als de plantjes de blaadjes laten hangen is dat het signaal voor mij om een flinke plens water (met ev. voeding)  te geven. Absorberen maar....  en dan kunnen ze er weer een paar dagen tegen.

Vermoed dat het die potgrond is. 🤔

@Erny als ze echt te droog hebben gestaan, krijg je dat effect ook, dan kunnen ze ook geen voeding opnemen, af en toe mishandel ik hier ook ongewild ook wat plantjes :) en zon achter een raam kan heel uitdrogend werken. Maar ikzelf zou ook hier op 2 paarden wedden, een beetje extra voeding geven bij de volgende waterbeurt.

aangepast door redzebra
  • Like 1

Dank allen, Ik heb een tijdje geleden zo'n flesje vloeibare mest bij de action gekocht (van greenboots) . Die ga ik dan maar geven bij de volgende waterbeurt, Ik heb de beschrijving nog niet gelezen met hoeveel water ik het moet aanlengen, en ik heb op kantoor ook niet echt de juiste middelen en zal de dosering dus moeten gokken. Ik gebruik op kantoor zo'n plastic postbakje als dienblad om een zooi koffiebekertjes gevuld met water te halen in het keukentje verderop. Wellicht zou ik dan  het best in ieder koffiebekertje "een heel klein beetje" vloeibare mest in moeten doen en dan afvullen met water zodat een en ander goed gemengd wordt...

En ik wil dus ook nog een gedeelte gaan enten, en ik begrijp dat je dan de ge-ente planten voorzien van clipjes ongeveer een week moet wegzetten in een verwarmd kweekbakje met hoge luchtvochtigheid en niet al te veel licht, zodat de plant kan genezen. Echter, ik realiseer me nu dat die P9 potjes dan eigenlijk helemaal niet handig zijn omdat de planten dan zowat al tegen het dakje van mijn kweekbakje aankomen 🤔 Moet maar even kijken hoe ik dat weer ga oplossen.

Ter illustratie : hier een foto van 3 tomatenplantjes en 3 onderstammetjes die denk ik al ge-ent kunnen worden maar zoals jullie zien past het dekseltje van het kweekbakje niet meer. Hier heb ik al moeten improviseren om de ledstripjes op het kweekbakje te kunnen gebruiken.

20250408_085117.jpg

aangepast door driepinter
Geplaatst:

@driepinter Misschien een (grote) doorzichtige plastic zak er omheen, als een soort ballon, met een elastiekje om het potje? Op ieder potje vanzelfsprekend een eigen zakje 😊.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Hier al de eerste bloemen ;) heb een 250 watt groeilamp dat ding is een beest. Als de lamp op 100% staat dan verbrand het blad van de tomaten gewoon. Zelfs op 60 cm afstand. Gelukkig kan ik de lamp dimmen. Echt een aanrader

20250407_180711.jpg

• Like 1

Is dat niet een beetje overkill :) en veel verbruik  en bedoeld om hoger te hangen?  Welk merk en type is het ? Tomaatjes onder een goedkope 15W batten, geen kans op verbranding.

image.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 3

Ik heb nu deze 3 groeilampen met 144 ledjes erbij. Ik weet niet hoeveel watt deze lampjes zijn (zal niet veel zijn, krijgt stroom via een usb draadje, maar ik ga er vanuit dat het voor een beginner zoals ik goed genoeg is.

Maar goedkoop is vaak duurkoop en ik wil ook mooie tomaten. Dus puur uit interesse, wat kost zo'n 250 watt lamp eigenlijk, en is je elektriciteits verbruik dan niet enorm als je die lampen het grootste deel van de dag hebt aanstaan ?

Screenshot_20250408_223316_Temu.jpg

aangepast door driepinter
Geplaatst:

Hallo kan iemand me vertellen:

Ik heb nog hele kleine tomatenplantjes met slechts 2 kleine echte blaadjes eraan, Nu is het zo dat ong. 20 graden goed is voor deze plantjes, maar ze willen ook graag dag licht.

Met het mooie weer kunnen ze op een redelijk windstil plekje in de tuin staan, maar als ik op de thermometer erbij kijk dan kan het wel 30 graden worden, hoewel het 12 - 15 graden is. Kunnen ze dat dan hebben of  moet ik ze afschermen, of toch binnen laten staan, maar ook 50 cm van het voorraam zuid vandaan wordt het daar ook 30 graden 

Wat te doen?? Ik geef ze regelmatig wat water, en wil ze graag goed daglicht geven, maar dan wordt het gelijk ook erg warm. Kunnen ze dit aan????

Geplaatst:

@driepinterik heb eerder ook wel wat stokjes gestoken in de hoeken van het kweekbakje (of in het potje dat in de hoek staat eigenlijk) en daar liet ik dan de deksel op hangen... Dus die stokjes kun je dan zo lang maken als je wilt om de hoogte van de lampen te bepalen. Eventueel wat folie eromheen om vocht/warmte binnen te houden?

Kun je niet een petfles meenemen naar je werk en die vullen? Dan kun je de voeding gemakkelijker afmeten. En het voedingsdopje kun je daar dus voor gebruiken.

Voor je geënte tomaten straks: petflessen eroverheen (deels opengeknipt oid)?

• Like 2
Geplaatst:

Dank @Erny.

Ik denk dat ik inderdaad zoiets ga doen voor het enten. Ook kan ik evt nog een grote transparante curverbak leegmaken die ik dan als stolp ga gebruiken.

En voor de overige planten die niet geënt worden kan het dekseltje wel weg, ik heb inmiddels losse led groeilampen, ik moet alleen nog ff kijken hoe ik die kan ophangen aan een touw of iets dergelijks.

Voor wat betreft de plantjes met gele blaadjes op mijn werk, ik denk toch echt dat het een droogteprobleem is, het bakje ernaast begint ook gele blaadjes te krijgen, en nadat ik eergisteren wat water had gegeven stonden de bakjes weer kurkdroog. Dit zijn ook de grootste plantjes, de kleinere plantjes zien er nog tiptop uit maar die zullen minder water nodig hebben.

Hoe dan ook, ik heb zojuist op de gok een beetje voeding gemengd door het water. Op de fles stond dat je 1 dopje moest mengen op 5 liter water. Ik had ongeveer 2 liter water (10 koffiebekertjes) en heb ongeveer een kwart dopje gebruikt. Iets meer als de halve voorgeschreven dosering zeg maar, hoop dat dat ok is. En inderdaad kan ik maar beter 2 frisdrank flessen neerzetten op kantoor om beter te kunnen doseren.

20250409_161946.jpg

20250409_162419.jpg

20250409_162726.jpg

20250409_162001.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Die verhouding klopt wel denk ik, ik doe ook de helft van de voeding in het water.

Ik weet de verhouding van jouw voeding niet, maar bij mij is het een theelepel op 2 liter water.

Ik heb die van DCM.

• Like 2
Geplaatst:
10 uren geleden, Lifang zei:

Hallo kan iemand me vertellen:

Ik heb nog hele kleine tomatenplantjes met slechts 2 kleine echte blaadjes eraan, Nu is het zo dat ong. 20 graden goed is voor deze plantjes, maar ze willen ook graag dag licht.

Met het mooie weer kunnen ze op een redelijk windstil plekje in de tuin staan, maar als ik op de thermometer erbij kijk dan kan het wel 30 graden worden, hoewel het 12 - 15 graden is. Kunnen ze dat dan hebben of  moet ik ze afschermen, of toch binnen laten staan, maar ook 50 cm van het voorraam zuid vandaan wordt het daar ook 30 graden 

Wat te doen?? Ik geef ze regelmatig wat water, en wil ze graag goed daglicht geven, maar dan wordt het gelijk ook erg warm. Kunnen ze dit aan????

Ik heb je vraag even samengevoegd met het algemene tomatentopic van dit jaar. 

Geplaatst:

Volgens mij hoort een thermometer officieel in de schaduw te hangen op anderhalve meter hoog dacht ik, dus als die thermometer in de zon hangt geeft ie een te hoge temperatuur aan. Persoonlijk denk ik dat je je plantjes prima buiten kunt zetten in het aprilzonnetje, en dat je eerder bang moet zijn voor de te koude nachttemperaturen dus je moet ze wel weer binnen halen 's-avonds. Je kunt natuurlijk ook een gedeelte buiten zetten en de rest binnen op de vensterbank.

Maar misschien is het beter als een meer ervaren tuinder jouw vraag beantwoord.

• Like 1
Geplaatst:

Dit doet overigens bij mij wel de vraag rijzen bij welke temperatuur een tomatenplant echt last gaat krijgen. Afgelopen zaterdag toen het zonnetje scheen was het in mijn kasje al 30 graden. Geen probleem denk ik voor een tomaat, dat soort temperaturen heb je immers in Italie ook, maar wat als het zomer wordt en de buitentemperatuur is 30 graden ? In de kas kan het dan zomaar 50 of 60 graden worden in de kas, ook al staat de deur open.Vanaf welke temperatuur moet je echt gaan werken met schaduwdoek of witkalken?

Geplaatst:

Oei, meteen zie ik weer apen en beren op mijn pad.  Begin april is het al 30 graden in mijn kas op een zonnige dag ????  Betekent dat dan dat ik nu beter alvast  mijn kasje kan gaan witkalken of iets dergelijks, voordat mijn planten in de grond gaan in de kas  (hopelijk begin volgende maand) ?

Tuurlijk zal het niet iedere dag zonnig zijn, en kan ik nog een beetje luchten in de kas, maar de temperaturen en het aantal zonnige dagen gaan dus wel oplopen oplopen naarmate de zomer eraan komt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...