Dahli Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april 2 uren geleden, driepinter zei: Tuurlijk zal het niet iedere dag zonnig zijn, en kan ik nog een beetje luchten in de kas, maar de temperaturen en het aantal zonnige dagen gaan dus wel oplopen oplopen naarmate de zomer eraan komt. Voor het idee, ik had mijn foliekasje dicht vandaag. Er stonden dan ook geen planten in. Rond 13.30 uur even op de thermometer gekeken die er standaard in ligt: 41 graden. Deurtje open, half uurtje later 26 graden. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april Vanmiddag ga ik er een aantal verspenen. Behalve de Çanakkale en 1 Tiny Tim, is alles opgekomen. Ik ga daarom niet meer bijzaaien, denk ik …. 5 Quote
Lifang Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april 20 uren geleden, driepinter zei: Volgens mij hoort een thermometer officieel in de schaduw te hangen op anderhalve meter hoog dacht ik, dus als die thermometer in de zon hangt geeft ie een te hoge temperatuur aan. driepinter dank voor je antwoord, het stelt mij wel wat gerust, Quote
Marinke Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april Op 29-3-2025 om 13:23, Dahli zei: @Marinke Het 100 & 1000’s zaad Kun jij me vertellen hoe jij destijds dit ras hebt gekweekt? Deze hebben bij mij zowel in pot als in de volle grond gestaan. En dan ondersteund met meerdere bamboestokken. Ik heb de zaden destijds bij Diana’s mooie moestuin gekocht dus wellicht staat daar ook nog wat meer informatie die je kunt gebruiken. 1 Quote
Marinke Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april Dit jaar heb ik het aantal soorten tomaten drastisch verminderd. Dit jaar mijn favorieten black cherry, black opal en gargamel. En wat Multiflora’s. De eerste soorten zijn net opgekomen. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Op 8-4-2025 om 00:47, redzebra zei: voor het enten, eenmaal je onderstam dik genoeg is voor je clips kan je ook de top gebruiken van je moederplant ipv een dief (als die er nog niet zijn) , in komend weekend ga ik de meeste hier enten, ik zal een voorbeeldje doorsturen. Ik heb zojuist 3 plantjes ge-ent, Alle op-of aanmerkingen zijn welkom en ik ben benieuwd naar jouw voorbeeld 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april (aangepast) Hallo allemaal, ik hoop dat alles goed met jullie gaat. Weer wat planten gezaaid begin maart, deze keer iets meer dan een maand onder de groeilamp gehad (rond de 5 weken). Ik ben verbaasd over hoe ontzettend snel het allemaal ging, waarbij het weerbericht voor de komende weken in de categorie 'all the stars align' valt. Ik heb besloten om 4 planten al naar buiten te brengen gezien de bijzonder gunstige vooruitzichten (wel in potten overigens). NB: Het betreft 1x Brandywine Black (vleestomaat), 2x Black Krim en 1x Tumbling Tom Red (cherry) 12 april aangepast door Gianni1234 5 Quote
Rookie Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Ik wacht nog steeds... Ik mik op uitplanten begin juni, als ik dan zes weken terug tel, ga ik in weel 17 (de week van 21 april) beginnen. Vorig jaar ging dat prima. Ik wil echt geen nachtvorst meer hebben. 3 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april @Rookie Dat is goed te begrijpen aan deze kant. Het scheelt dat de planten in potten staan, dus als het op een nacht richting 0 gaat dan zet ik alles binnen. Echter, de vooruitzichten voor de komende twee weken zijn ontzettend gunstig. Nachten overwegend rond de 8-10 graden hier, overdag 16-18. Vorst kán natuurlijk nog steeds (het is immers april), maar ik waag het erop gezien dit uitzonderlijk warme (en droge) voorjaar. Ik denk dat we tevens wel eens een (zeer) uitzonderlijk goed tomaten seizoen kunnen krijgen, maar het blijft koffiedik kijken. Normaal riskeer ik het overigens pas begin mei m.b.t. het naar buiten brengen, maar gaat dat wel goed qua oogst als je pas begin juni uitplant? Geen idee in wat voor potten je alles hebt staan tot dat moment overigens, maar ik vraag mij dat af . Lijkt mij een korte oogst als je begrijpt wat ik bedoel. Overigens moet ik ook wat met de stekken hier, want na ze al een keer verpot te hebben in grotere potjes zaten deze dus ook al vol wortels. Ze worden te klein voor de potjes. Het is ongelofelijk hoeveel een 200 Watt LED lamp kan doen, want ik heb de zaadjes dus geplant op 5 maart, en vandaag zijn alle stekjes 20 centimeter lang . Blijkbaar heeft deze lamp de equivalente sterkte van een 1000 watt HPS lamp, waarbij ik denk ik ook nog wat (lichte) bladschade aan een paar planten heb gehad vanwege té fel licht. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april (aangepast) @Gianni1234: ik kan alleen maar spreken uit ervaring. Afgelopen jaren hebben we hier begin juni nog nachtvorst gehad, de planten konden echt nog niet de grond in. Dan praten we dus niet alleen over de tomaten, maar ook komkommers, pompoenen, courgettes, meloenen. Mijn ervaring is dat die paar weken later beginnen heel prettig is, omdat alle planten dan nog niet zo groot zijn en makkelijker heen en weer te brengen zijn om af te harden. Tevens heb ik gemerkt, dat er weinig tot geen achterstand meer is na een paar weken, als ze eenmaal de grond in gaan, ik denk zelf omdat dan de omstandigheden gewoon beter of goed zijn. Als ze de grond in gaan, als het nog (te) koud is, groeien ze ook niet echt optimaal. Ik moet dan alleen nog letten op phytophtora aan het eind van het groeiseizoen, maar dat is dan wel weer op te vangen met resistente rassen. Wat mij betreft zijn de twee weken langer wachten met voorzaaien de moeite waard en ik heb niet het idee dat de opbrengst er onder lijdt. Ik kijk dus meer naar het weer hier ter plaatse, dan naar de kalender. 13 april aangepast door Rookie 6 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april @Rookie Tot in juni ja? Het is in het Hoge Noorden dan toch wat anders dan hier . Voorbeeldje: https://weerstatistieken.nl/eindhoven/2024/mei Verander 2024 in 2023 of 2022 en je ziet dat het de afgelopen 3 jaren niet eens heeft gevroren in mei hier. Eind april heeft in 2023 en 2024 echter twee maal één vorstdag gehad tussen de 15e en de 30e, dus er is wel wat risico hier. Maar goed, dan gaat alles een nachtje naar binnen Phyto lijkt mij inderdaad een groter risico ja. Helaas heb ik zelf nog nooit echt geselecteerd op resistente rassen, waarbij het een goed idee lijkt om dat volgend jaar te doen. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Mijn tomatenplanten verdienen aan het eind van het groeiseizoen geen schoonheidsprijs, want ik snoei dan vrij rigoureus takken en bladeren. Alles om te zorgen dat er een goede luchtcirculatie mogelijk is. Er moet dan natuurlijk wel voldoende blad overblijven voor de fotosynthese, het is dus een beetje balanceren. 2 Quote
aalterse-willy Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Ik heb een vraag waar ik geen degelijk antwoord op vind. In de koude kas hebben mijn tomaten nu hun eerste bloemen. Op Facebook las ik dat men die bloemen moet verwijderen maar ik heb dat nog nooit gedaan, Wat vinden jullie hier over? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Roland Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Waarom zou je bloemen van een tomatenplant willen verwijderen? Quote
Gianni1234 Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Ik heb wel eens gelezen dat je dit kan doen in de vroege fases om de groei van de plant te bevorderen. Lees: dat er dus geen energie gaat naar het aanmaken van (de eerste) vruchten. Uiteindelijk heb ik het nooit gedaan, maar de logica zelf kan ik wel volgen. Of het daarentegen klopt, geen idee. @aalterse-willy Flinke planten trouwens. Wanneer heb je ze gezaaid, of zijn dit stekken van vorig seizoen? 1 Quote
aalterse-willy Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april (aangepast) @Gianni1234, in februari binnen gezaaid en op 27 maart uitgeplant in de koude kas. De Marmande hebben rare, dubbele, bloemen. Weet niet goed of er wel vruchten aan komen. Bij zwarte van de krim ook gezien. 13 april aangepast door aalterse-willy Foto toegevoegd. 3 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
woldistel Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Vandaag de eerste helft van de tomatensoorten waar ik meerdere planten van heb, in de kas achter huis gezet. Eigenlijk denk ik dat ze al wel uitgeplant kunnen worden, maar toch wacht ik nog even tot de nacht temperaturen wat hoger liggen. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april @aalterse-willyVorig seizoen (Tomatentopic 2024) heb ik van @redzebra geleerd dat dat Konigsblute heet. Die dubbele bloemen. Hij heeft destijds ook een verhelderend filmpje gepost hierover. Hieronder vind je het linkje naar de pagina met zijn uitleg. Bij mij zijn de dubbele bloemen overigens niet tot vruchtzetting gekomen, maar dat kan wel. 4 Quote
redzebra Geplaatst: 14 april Auteur Geplaatst: 14 april Inderdaad mooie planten al @aalterse-willy, de eerste bloemen verwijder ik hier nooit zelfs niet in pot, de kans op goede bevruchting is weliswaar minder met koude nachten, maar een gezonde tomatenplant kan zonder problemen die eerste aan zonder in te boeten op groeikracht. De misvormde meervoudige bloemen laat ik hier meestal staan, tenzij ik echt zie dat het uiteindelijke resultaat niet goed wordt of dat de plant eindigt op zo'n bloem en geen hoofdstam meer heeft. @driepinter zondag avond pas de tomaten geënt, wegens het heel mooie weer was de planning wat aangepast ; het was die avond een beetje een race tegen de tijd, dus maar een paar foto's kunnen nemen. Van een dikke 40 variëteiten telkens 1 geënt en 3 verspeend, stamdikte ging van 1,5 tot 4mm, vanaf 3mm met een klemmetje zoals in voorbeeld, eronder met een siliconen. Een voorbeeldje wat denk ik het meeste is in vergelijk bij jou is : De moederplant is hier dikker als de onderstam en is dus hoger afgesneden, in principe kan je het onderste van deze dus verder laten groeien (die kan opnieuw dieven aanmaken). rood is waar de moederplant is afgesneden blauw de onderstam (dit is juist onder de kiembladeren hier zodat deze geen dieven meer kan maken, je ziet nog de aanzet op de stam) De geënte staan in p7 om er hier genoeg bijeen te krijgen onder een kap voor hoge luchtvochtigheid de komende dagen. Een blad verwijderd en een ander ingekort om verdamping te verminderen tijdens het helingsproces. 5 Quote
driepinter Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april thnx @redzebra.. Ik dus 3 plantjes geënt voor het eerst. En voor zover ik het kan zien door de wikkelfolie zijn er nog zeker 2 in leven. de derde lijkt het moeilijker te hebben. ik moet nog een curver bak leeg maken voor de volgende lichting zodat ik niet meer moet improviseren om de kwetsbare plantjes niet tegen het dakje van mijn kweekbakjes te laten komen (ik heb P9 bakjes). Ik hoop dat ik daarin de luchtvochtigheid hoog genoeg kan krijgen, De meeste van mijn moederplantjes hebben overigens een aanmerkelijk dikker stammetje dan mijn onderstammetjes , maar ik zou idd de 1,5 mm clips kunnen gebruiken ... De plantjes thuis krijgen alleen nog water (mijn fles vloeibare mest ligt op het werk) , denk je dat de stammetjes wat dikker zullen worden van een beetje voeding, of is dat gewoon een gebrek aan echt zonlicht ? 1 Quote
aalterse-willy Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april Dit heb ik dus nog nooit gedaan, zeg maar gedurfd, Maar ik zie dat er een plant is die eindigt op zo een reuzenbloem. Nu heb ik daar een okselscheut van laten staan maar misschien ware enten een beter gedacht? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Dashbro Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april In Januari gezaaid. Eerste Tiny Tim staan met vruchtjes in de kas, de rest staat nog op voorkweek, deze gaan naar buiten zodra de nieuwe lichting klaar voor de kas is. Stam geknipt omdat ze te groot werden voor in mijn opkweekhokje, erg "we zien wel wat er gebeurt" maar ik heb er plezier in.😊 5 Quote
redzebra Geplaatst: 15 april Auteur Geplaatst: 15 april @driepinter bij te weinig licht gaan ze wat slanker opgroeien maar ook onder die omstandigheden worden ze wel nog dikker als je wat langer wacht. Op zich is het dus geen probleem als je de dikte kan matchen bij wat smallere langere, bij het enten kan je ze immers inkorten, het deel wat je kiest als bovenstam moet echter ook dun genoeg zijn en passen in die 1,5mm. Verschillende tomaten groeien ook anders, de 1 is al wat sneller als de andere. Daarom zaai ik hier ook een deel van de onderstammen al wat vroeger om zo wat meer keuze in dikte te hebben. Als je ziet dat eentje de eerste dagen niet echt goed gaat is het vaak omdat de snijvlakken niet goed contact maken, kan je in het begin nog altijd proberen corrigeren. @aalterse-willy enten gaat dat niet verhelpen, de (mis)vorming van die bloemen heeft eerder met de temperatuur en het ras te maken, ik heb hetzelfde bv hier al voorgehad met een aantal geënte heirlooms, als je van een nieuwe dief moet vertrekken zou ik wel die reuzen bloem verwijderen in dat specifieke geval naar mijn ervaring blijft de groei wel achter als je die laat staan. 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april (aangepast) Buiten gaat alles prima, maar binnen blijft het ook hard doorgaan onder de lamp. NB: Ik heb ook al bloemen, zie de eerste foto: Woorden beschrijven niet hoe intens het licht van deze lamp is. Langer dan 1 minuut bij de lamp blijven zonder enige vorm van bescherming is niet aan te raden, oef. 16 april aangepast door Gianni1234 1 Quote
Frans Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april (aangepast) Met 7 planten in de kas en naar verwachting 4 in de vollegrond wordt het bij mij dit jaar een bescheiden tomatenteelt. Op 28 februari werden onderstaande tomaten gezaaid t.b.v. de kasteelt. De 7 planten op de voorgrond zijn voor mezelf bestemd. De rest wordt, zoals dat al jaren gebruikelijk is, weggegeven aan een vast aantal personen. De vandaag in de kas gezette planten zijn van de volgende rassen: 1 x Vitador F1 1 x Sungold F1 1 x Kerstomaat rood (ras onbekend) 1 x Coeur de Boeuf bicolor 1 x 'Eigen' ras. Een rode tomaat o.a. zeer geschikt als saptomaat. 2 x Nightshade F1 I.p.v. een 2e Nightshade had er eigenlijk een Bolzano F1 moeten staan maar het laatste zaadje dat ik daarvan had wilde niet kiemen. Op de vensterbank in de woonkamer staan de op 31 maart gezaaide tomaten voor de buitenteelt die binnenkort verspeend moeten worden. Op 4 stuks voor mezelf na zullen ze t.z.t. weggegeven worden. 16 april aangepast door Frans Tbv kas gezaaid laatste dag februari. Dag gewijzigd van 29 naar 28 =:) 8 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.