Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Mooi om te zien dat vrijwel iedereen ook bezig is met het beschermen van de planten 😉.

Een paar jaar geleden had ik niets beschermd en toen kregen mijn (bijna rijpe) tomaten witte vlekken (verbleekt in de zon)! Deze keer niet 😜.

aangepast door Gianni1234

Geplaatst:
5 uren geleden, Jorieke123 zei:

zusje heb gegeven toch? Die Turborea?

Ja die en de Venus. De Turborea is geen mini plant maar toch niet hoger dan 50 cm.

5 uren geleden, Vrouwholle zei:

haar boerderij in de Achterhoek

Waar was dat ongeveer?

5 uren geleden, Rookie zei:

Waar heb jij ze vandaan?

Als eerste heb ik een plantje gehad van @redzebra daarna heb ik zelf de zaadjes geoogst. De Turborea zaadjes heb ik via een Franse vriend die besteld veel bij Tomate de Charme. Die hebben ook een Nederlandse pagina

Daar komt oa ook mijn dwarf Mohamed vandaan

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik was redelijk op tijd met mijn tomaten (op het enten na daar was ik weer te laat mee , maar dat ligt ook een beetje aan het feit dat een zaadhandel uit Dordrecht mij na velen weken wachten liet weten dat ze de bestelde onderstammen niet konden leveren).

Toch had ik ze nog veel eerder kunnen uitplanten dit jaar. Dat blijft natuurlijk een gok omdat het voor ijsheiligen nog kan vriezen, maar zolang je genoeg reserveplantjes hebt kan ik volgend jaar de gok wel wagen.

Overigens hier ook nog steeds groene tomaatjes en bloemetjes, maar ik hoop over een week of twee toch wel de eerste rijpe tomaten te oogsten.

Geplaatst:

Mijn opa en oma leven niet meer @appelvrouw maar de boederij is nog steeds in de familie en staat in Beek gem Bergh. In de buurt van Arnhem.

Ik zaaide mijn tomaten half April en heb zelfs nog geen groen tomaatje…😕🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
5 uren geleden, Dahli zei:

Gewoon weer op 1 maart volgend jaar. Dan maar een list verzinnen.

Ja, ik ook. Al zie ik de eerste gele snacktomaatjes langzaam verkleuren.

@Petrasmoestuin zo staan de grote nu in de keuken. De grootste is ongeveer 1.70, want ongeveer even groot als ik.

20250701_110104.jpg

Geplaatst:

Is het erg warm bij jou Gitta? Hier is het wel uit te houden, omdat wij veel bomen om ons huis hebben. Dus wat dat betreft weer een voordeel.,

Geplaatst:

Petra onze tuin ligt op het zuidwesten en altijd een paar graden warmer dan gewoon op straat. De thermometer gaf 40 graden aan buiten in de tuin en er was weinig bewolking. Dus amper schaduw. Op de tomaten staat dan vanaf 11 uur in de ochtend totdat hij achter de schutting verdwijnt 's avonds na 8 uur de zon. Dat lijkt mij iets teveel van het goede voor ze.

Geplaatst:

Ja dat is inderdaad erg warm. Ik heb eigenlijk niet gekeken hoeveel graden het was buiten, maar de app gaf 34 graden aan, maar de planten staan niet de hele dag in de zon, dat wisselt. In dat geval kan ik best wat meer warmere dagen hebben hier, niet zoals nu, dat is te veel. Maar 25, 26 graden is prima.

Geplaatst:

Gister mijn eerste tomaatjes gespot!😍

De gele “klim” tomaat van mm … heel mischien toch in Juli tomaten!! ( ondanks mijn late zaaien)🤞😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4709.jpeg

Geplaatst:

De vruchten beginnen te komen en ook de lijnen op de vruchtjes. Helaas is zijn ook de haartjes dominant op de vruchtjes . 1 van de 14 vertoont een gladde vrucht met 5 lijnen :) foto1 de versie met 5 lijnen en gladde huid. Foto 2 een van de vele met 3 lijnen maar met haar op de vruchten wat invloed heeft tijdens het eten.

IMG_20250703_171115.jpg

IMG20250703094840.jpg

aangepast door grusonia

Geplaatst:

6-7 - Tumbling tom red.png

Tumbling tom red. Overvloedige oogst in aankomst

6-7 - Black krim 2.png6-7 - Black krim.png

Black Krim.

6-7 - Brandywine black.png6-7 - Brandywine black 2.png

Brandywine Black (vleestomaten), die overigens hélemaal vol hangt. Het is een zeer productief ras zo het lijkt.

Eergisteren de eerste tomaten gegeten. Het betrof 3 stuks die neusrot hadden en zodoende wat eerder waren afgerijpt. Na het afsnijden van de bruine delen proefde ik de diepe, bijna rokerige smaak. Het was veel meer dan ik had verwacht voor de eerste batch die eigenlijk 'afkeur' was.

En dat op 4 juli. Het is een exceptioneel goed jaar om tomaten te verbouwen, is het niet? Althans, als je het bij weet te houden met water geven: het is niet makkelijk om de tomaten in potten goed van water te voorzien. Bij warm weer gaan er heel wat liters per dag doorheen 🙄.

aangepast door Gianni1234

Geplaatst:

Ik kijk jaloers naar al jullie tomaten.....ik was al blij dat mijn planten nu eindelijk een beetje doorgroeien 😞

20250706_121452.jpg

Geplaatst:

@Vlavlip had je op tijd gezaaid? Rond april kan je al zaaien en na ijsheiligen kunnen ze in de volle grond.

Geplaatst:
15 minuten geleden, grusonia zei:

@Vlavlip had je op tijd gezaaid? Rond april kan je al zaaien en na ijsheiligen kunnen ze in de volle grond.

Ja, half maart voorgezaaid en 3e week van mei buiten gezet. T zijn niet mn eerste tomaten.

Helaas heb ik hier geen Nederlands weer en kregen ze met amper een weekje buiten staan onverwachts een week met max 13gr overdag en nog net geen vrieskou 's nachts op visite. Ze komen eindelijk weer een beetje bij.

Komend seizoen gaan ze in een kas.

Geplaatst:

Ja al die Zweden hebben niets voor niets een kas, alhoewel ik ook veel kassen in Zweden heb gezien met een tafel en stoelen erin als een glazen lusthof voor de koudere lente/herfstdagen. Misschien is ook het kweken van kleinere en vroegere tomatensoorten een idee voor je Vla, en als je ze in het voorjaar in potten hebt kan je ze wat gemakkelijker beschermen door ze te verplaatsen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw ik had juist soorten gekocht op advies van een Zweedse, deze gaan volgens haar altijd prima in de open lucht 😞 t is gok ik echt die slechte week erna geweest waardoor ze zo lang stil hebben gestaan......eerste week na uitplanten even bijkomen en daarna in ene vol de herfst op je kop. Ik zou er ook van schrikken.

Maar bij 6 planten zit nu wel redelijk de groei er in, gok dat ze de afgelopen 2 weken allen cm of 15 zijn gegroeid en bij 2 ervan kan ik t begin van bloemtrosjes zien. Als t nu gewoon even de rest vd zomer rond de 20gr (liefst wat meer) blijft en de zon blijft schijnen, heb ik nog een kans.

En volgend jaar idd in een kas. Dit jaar was t ivm tijdstip van verhuizen en andere dingen die ik moest doen geen optie. Ja, als ik zo'n kasje van 2m2 had gekocht misschien.

Geplaatst:

t is gok ik echt die slechte week erna geweest waardoor ze zo lang stil hebben gestaan......eerste week na uitplanten even bijkomen en daarna in ene vol de herfst op je kop. Ik zou er ook van schrikken.

Als de extra koude temperaturen vooral 's nachts komen dan heb ik wel een bruikbare tip voor de volgende keer: wat (goedkope plastic) bloempotten onderste boven op de planten zetten en aan de zijkanten goed aan laten sluiten met de grond (zo nodig een beetje zand eromheen graven, centimetertje of zo). Ik heb in het verleden eerder meerdere planten door onverwachte vorst heen gekregen op die manier, zonder enige schade.

Dan moet je wel natuurlijk consequent iedere avond alles erop zetten en 's ochtends weer eraf halen, maar voor een weekje is dat prima te doen.

Kas is natuurlijk het beste, maar dat is tevens minder laagdrempelig.

Geplaatst:

Ik wil wat takken met bladeren gaan snoeien, maar ik ben even kwijt, hoeveel je er af kunt halen.

De struiktomaten zitten nogal dik in hun loof.

Geplaatst:
  • Auteur
Op 15-6-2025 om 22:54, Mai Pensato zei:

Dit is een foto van ouder blad bij 1 van mijn tomaten planten.

Heb al meer van dit soort foto's gezien in dit topic.

Dit is dus geen ziekte. De gele vlekken kunnen er op duiden dat de plant voedingsstoffen uit het oudere blad gehaald heeft. Dit komt voor in/na perioden met veel zon waarin de planten enorm snel groeien en dus veel nutrienten nodig hebben.

Ik pluk regelmatig de oudere bladeren onderin weg. Een tomaten plant heeft voldoende aan 12 volgroeide bladeren. Die oudere bladeren onderin hebben geen functie meer, ze kosten de plant alleen maar energie en vertragen de rijping alleen maar.

Tomaten 2025-06-14 oud blad.JPG

Er zit natuurlijk wel variatie op waar en hoe je wil telen, plukkers zegt bv 8. En beide is voor een stamtomaat, bij een struiktomaat zou ik wat oudere bladeren wegnemen en voor een open structuur zorgen (dus eventueel een paar dieven als het echt te dicht wordt), let wel op, vruchten die rechtstreeks in de zon gaan hangen kunnen zonnebrand krijgen of een hard gedeelte bovenaan bij de huidige temperaturen en instraling.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Een ander effect op mijn hybride project is dat veel tomaten trossen mini blaadjes hebben. Op de foto is de meeste extreme met 4 kleine blaadjes bij een tomaten vrucht.

Ps: hebben normale tomaten rassen dit ook?

IMG20250707101226.jpg

Geplaatst:

Mijn tomatenplanten zien er ook vol uit. Ik kan denk ik ook wel heel veel weghalen aan de onderkant? Die ene bak staat wel snel in de zon, dus ik moet de tomaatjes wel beschermen

.20250708_115621.jpg

20250708_115658.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Daar mag je inderdaad flink snoeien.
Ik vind de filmpjes van Plukkers hiervoor super duidelijk.
https://youtu.be/xMHQRRGA9M0?si=THGQAdWERRT1qKnX

En voor dit filmpje heeft Ruud expres de boel in de kas wat laten verwaarlozen om te laten zien hoe je orde kan scheppen in de chaos;
https://youtu.be/gB_NAuY8cYQ?si=uuDNyjKDuInuGBkY

Beschermen tegen de zon doe ik helemaal niet. Mijn planten staan dit jaar vol in de zon maar als ze daar eenmaal aangewend zijn en voldoende vocht hebben dan geeft dat niet. Langdurige regen is eerder een probleem dan de zon.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zou daar toch mee opletten, zonnebrand op de vrucht heeft niks met te weinig vocht te maken maar wel met plaatselijk veel te hoge temperaturen door rechtstreekse instraling op de vrucht, de vrucht kookt letterlijk op die plek. Een tomaat stopt ook met rijpen of rijpt onregelmatig bij te hoge temperaturen, je kan dan harde gedeeltes krijgen. Groenkraag is bv ook vaak meer uitgesproken bij vruchten die rechtstreeks in de zon hangen. Na de hittegolf van vorige week heb ik al verschillende meldingen van zonnebrand gezien. Zelf gelukkig hier dit jaar maar bij een enkele buitentomaat, wel verbranding van de top bij een aantal buitenplanten. Dit is een voorbeeldje van zonnebrand, verharding en groenkraag(2022),IMG_20220807_150302.jpg.2db5c8e078ab607e872d3291b5c27529.jpg het groene en het gele verdwijnt niet meer, blijft hard en is om weg te snijden, bij de laatste 2 is het wat erger en waren de cellen letterlijk ter plaatse gekookt (witte gedeelte).

Het blad bij een tomaat heeft dus 2 functies, het zorgt voor fotosynthese maar ook voor bescherming van de vrucht. In echt warme landen neemt men helemaal niks weg, noch dieven of bladeren, men zou geen enkel goede tomaat hebben. Dieven en bladsnoei is echt iets voor de gematigde/vochtige gebieden zoals hier om zoveel mogelijk tomaten te hebben per m2 in een serre en als preventie tegen schimmels wat hier normaal belangrijker is als bescherming tegen zon.

Dus andere gebieden, andere methodes. Verschillende weersomstandigheden, verschillende voorzorg maatregelen en dan is er ook nog de plaats (volle zon of half schaduw) en het type tomaat ( bij een kers tomaat is het minder erg wat je doet) en persoonlijke voorkeur. @Mai Pensato geeft de ideale snoei voor optimale opbrengst weer in een serre, Ruud legt zijn prioriteiten iets anders, @Roland snoeit bij sommige nauwelijks of niet maar gaat meer voor resistentie en heeft ook zeer prachtige planten tot laat in het seizoen.

Zelf zit ik wat tussen Mai Pensato en Roland in, zolang er geen beschadiging of aantasting is laat ik zoveel mogelijk blad staan en neem ik blad weg tot onder de eerst rijpende tros en ik laat maar 1 of 2 dieven uitgroeien. Ruud vind ik zelf iets te drastisch (zijn planten lijken wel behoorlijk wat schaduw te hebben, slanke planten en druiven bovenaan, dus in zijn geval misschien geen probleem, ik meen mij te herinneren dat Tom, ook plukkers, het ietwat anders deed https://www.youtube.com/watch?v=SG6_cau0JaE), je kan ook het wegnemen van blad beter spreiden in tijd bv 3 bladeren en een paar dieven per keer anders verhoog je het barsten in de vruchten.

Wel wordt vaak aangeraden later op het seizoen om de vruchten in de zon te hangen zodat ze sneller opwarmen, maar dat is dan pas september als de zon veel minder hoog staat en kans op verbranding verdwenen is.

aangepast door redzebra

Geplaatst:
46 minuten geleden, redzebra zei:

Ik zou daar toch mee opletten, zonnebrand op de vrucht heeft niks met te weinig vocht te maken maar wel met plaatselijk veel te hoge temperaturen door rechtstreekse instraling op de vrucht, de vrucht kookt letterlijk op die plek.

Goed punt. Daar heb ik nog nooit last van gehad maar ik heb geen grote tomatensoorten dus dat risico is al kleiner. Ik dacht ook meer aan de plant zelf met al die planten zonder tomaten die bescherming kregen tegen de zon wat ik dus niet heb gedaan.

Phytophthora heb ik wel last van gehad en daardoor ben ik meer gaan snoeien. In het begin verwijderde ik alleen dieven, de laatste jaren meer bladsnoei waarbij ik een eigen inschatting maak afhankelijk van de plant en de weersvoorspellingen. Bij nat weer gaat er meer blad vanaf en bij een warme droge zomer kan er meer blad blijven hangen dus wellicht beschermde ik daarmee de vruchten ongemerkt al tegen zonverbranding. Vorig jaar ging het maximale eraf volgens de vuistregel van Ruud van Plukkers en dat heeft mij ondanks het natte jaar een prima tomatenoogst opgeleverd maar toen hoefden we ons zeker geen zorgen te maken over zonverbranding en dat is dit jaar wel anders.

aangepast door loes

Geplaatst:

Mijn grootste tip tegen zonverbranding van kastomaten is dat je gehamerd glas voor het dak neemt. Ik heb zelden last van zonnebrand en gebruik nooit schaduwdoeken, laat staan dat ik m'n kas wit, veel teveel werk. 😃

Ondertussen zijn de cherrytomaten mooi groot, hangen her en der mooie trossen. Zoals vaker komt het bij mij met de tomaten pas vanaf begin augustus echt goed op gang qua rijping e.d., voordeel is wel dat het vaak t/m oktober doorgaat bij mij in de kas.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic