Geplaatst: 19 uren geleden19 u Lol, ik ben echt een nitwit nog met tomaten telen. Wat er komt, is meer geluk dan wijsheid. Dit jaar voor het eerst veel tomaten in de foliekas, veel verschillende soorten ook, en niet goed opgelet. Gegroeid als een malle. Ik moest dus gisteren nogal wat achterstallig snoei- en opbindwerk doen, en me hier en daar tussen flinke takken doorworstelen om een steviger ophangsysteem te creeeren. Na een tijdje vroeg ik me af wat er toch op mijn handen en armen zat. Om daarna te beseffen dat ik van top tot teen onder het stuifmeel zat. Wel, geen gekweekte tomatenzaden van mij dit jaar. In elk geval niet van de soorten uit de foliekas. Zelfbestuivers, zeker, behalve dan al je zo dom bent als ik.Verder was ik ook te laat bij de struiktomaten, die hier en daar bijna en sommige al helemaal bezweken onder hun gewicht. De grotere tomaten had ik beter ingeschat en al eerder opgebonden, en die hebben bovendien een stevigere stam. Maar die dunne stammetjes van de struiktomaten en dan zo idioot veel tomaatjes er aan, hoe overleeft zo’n plant in de natuur? Enfin. De gebroken tak heb ik gespalkt, de rest zo goed als ging opgebonden, nu afwachten. Eenmaal thuis bleek ik in onder de douche knalgele kleurstof achter te laten, die zich slecht liet verwijderen. Goed om te onthouden voor schilderen als ik zelf verf wil maken! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 uren geleden19 u Op 11-7-2025 om 00:21, woldistel zei:Deur open houden voor de beestjes en ik vinger 🤭Dat wil zeggen dat ik bij elke tros bloemen met een vinger even in de bloem tik. Bij elke soort een andere vinger ✋🤚 Je hebt er tien en daarna maar even handen wassen en verder tikken. Bij de multiflora's doe ik dat niet, hoor, daar heb je een dagtaak aan. En ik doe dat ook alleen als ik er toevallig langs kom, dus de tomaten thuis worden veel befrummeld en die op de volkstuin maar 1 keer in de week.Doe ik ook bij de pepers en de paprikas. Bij de meloenen ga ik met een kwastje tekeer, want ♀️en ♂️ bloemen dus dat vergt wat extra inspanning.Wauw. Ik laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Tot nu toe maat 1 courgette onbevrucht, alles lijkt het verder prima te doen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Auteur @Tanja65 stuifmeel op je handen en armen na snoei/opbindwerk, dat ben ik hier nog niet tegengekomen. Het gele/groene op je handen armen gaat eerder de afweerstof zijn die een tomaat afscheidt terwijl je die handelingen doet of zelfs maar tegen een plant aanloopt.
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Ik ga dit jaar een bar slecht tomatenjaar krijgen. Deels eigen schuld, sommige planten moeten vechten met veel te grote dahlia’s om licht en zon. De Voljusko’s hebben allemaal alleen maar Konigsblute laten zien, wat niet tot enige vruchtzetting heeft geleid. Mijn grote soorten zijn sowieso laat, hopelijk geven de bloemen van de Aretxabaleta nog een paar vruchten. Noire de crimee zijn klein en vervormd. De enige die wel wat gaan geven zijn de kleinere soorten (100 & 1000’s, bleu Opal en Trixi, en de onbekende oud tomtato). De hittegolf heeft ook niet bijgedragen vermoed ik. Het is niet anders 😊. Eind dit seizoen gaan de grote dahlia’s op de schop en het land in. Vandaag wel 2 Trixi’s geoogst. Die waren heerlijk!
Geplaatst: 12 uren geleden12 u 5 uren geleden, redzebra zei:@Tanja65 stuifmeel op je handen en armen na snoei/opbindwerk, dat ben ik hier nog niet tegengekomen. Het gele/groene op je handen armen gaat eerder de afweerstof zijn die een tomaat afscheidt terwijl je die handelingen doet of zelfs maar tegen een plant aanloopt.Sure? Er was niks groens aan. Kanariegeel poeder. Echt. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Auteur Het kan natuurlijk altijd, maar vaak is het volgende gewoon de verklaringYellow residue after picking and pruning tomatoes : r/tomatoes
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Lol, ook in dat topic zijn de meningen verdeeld. Het was in elk geval vies. Zelfs chat-gpt denkt dat het stuifmeel of schimmel was. maar ja die praat ook alleen maar anderen na 😂 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik heb speciale tomaten voeding rondgestrooid en weer flink gerammeld aan de planten. Zie nu wel wat meer tomaten overigens, maar nog steeds best weinig. Ook buiten waar het met de bestuiving normaal prima is aangezien het buiten is. Planten zien er verder prima uit. Heel apart. Hopelijk gaat de tomatenmest wonderen doen. Normaal strooi ik gewoon gedroogde koemest korrels.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.