Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@rorror Leuk: van heel mild tot extreem heet! Heb die biquino even opgezocht, maar wat een mooie plant met echt 100-den van die druppels. Ik ben benieuwd wat je van de smaak vindt straks. Voor het oog is hij in ieder geval al leuk vind ik!

Geplaatst: (aangepast)

Morgen ben ik van plan de pepers in hun op 1 na laatste potten te zetten. Ik zie bij sommigen al wat wortels aan de onderkant verschijnen. Ze staan nu per 3 in soort van P10 (10,5 cm vierkant breedte en diepte, 11,5 cm hoogte). Omdat ik ze wat dieper wil planten, maar de kiemblaadjes er nog aan zitten, heb ik die zojuist afgeknipt. Het idee is dat de ‘wondjes’ dan droog zijn voordat ze boven dat punt in de aarde gezet gaan worden. Ik weet niet waarom, maar zag plotseling rottende kiemblaadjes onder de grond voor me, dat leek me geen goed idee. Hoe doen jullie dat met dieper planten als de kiemblaadjes er nog aanzitten? Mijn planten zijn tussen de 20 en 30 cm hoog, afhankelijk van de soort. 

aangepast door Dahli
  • Like 1
Geplaatst:

@Dahliik doe het eigenlijk net als jij. Paar dagen ervoor de kiemblaadjes eraf halen. Ik doe het meestal 2 a 3 dagen ervoor al. Maar misschien is 1 dag ook al voldoende. 

• Thanks 1
5 uren geleden, Rookie zei:

dacht, dat je alleen tomaten dieper kon planten

Ik doe dat dus ook, met de meeste planten overigens. Vorig jaar ook met de pepers gedaan en zag toen de planten volgroeid waren zelfs kleine wortels vanuit de stam boven de aarde ontstaan die zichzelf in de aarde hebben geduwd. Die waren toen al 3 x dieper geplant bij het steeds verpotten. Soort omgekeerd aanaarden dus, wat je ongetwijfeld bij je aardappelen ook doet 😉.

Ik doe het meestal 2 a 3 dagen ervoor al. @Gitta, dat is misschien nog beter! Ik wacht nog een dagje 😃.

aangepast door Dahli
  • Like 4

Een vraag voor de ervaren kwekers: kan ik met de verwachte nachttemperaturen (de komende twee weken 7 graden of meer) mijn peper- en paprika plantjes al veilig in de koude (folie) kas laten staan? Of toch nog maar even binnen houden? Het is tamelijk dringen op de vensterbanken en sommige planten zijn al behoorlijk groot. 

aangepast door Tanja65
  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Hier ook, met de (toch wel veel plantjes) tomaten die ik dubbel heb ga ik het alvast proberen. Met de pepers kan het ook wel, maar nou ja  ruimte is wat het is, dus daar wacht ik een beetje mee ( want nu wat ruimte overop de vensterbank)

Het is wel een dingetje in het moestuinieren wat ik bij een heleboel  medetuinders mis; het gevoel wat je krijgt voor het stukje omgeving waar je tuiniert.. Moestuinieren gaat maar voor de helft volgens het boekje. Stellen dat je in week 10 dit moet zaaien en in week 12 dat en dat vervolgens in week zoveel moet uitplanten is onzin. De verschillen tussen het noorden en het zuiden en het westen en het oosten van Nederland zijn al behoorlijk. En dan hebben we het over de grond nog niet gehad

Maar dat krijg je alleen  door ervaring en omdat je langer op dezelfde plaats woont. Als ik plotseling in Zeeland moet moestuinieren, kom ik mezelf wel tegen, denk ik. 

aangepast door woldistel
  • Like 7
Geplaatst:

Wat prettig om te lezen van die wortels. Een van mijn paprika plantjes deed dit ook, ik wist niet wat ik ervanmoest denken. Gewoon dieper in een pot zetten dus! 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik kijk helemaal niet meer naar de kalender, maar ik kijk alleen nog maar naar het weer hier ter plaatse.

Toevallig had ik er in het tomaten topic net een discussie over.

Alles loopt hier zeker drie weken achter, als ik daar geen rekening mee houdt, gaat het echt niet goed.

• Like 4
Geplaatst:

Ja dat heb ik dus ook: een vochtige tuin en weinig zon. Hoewel de afgelopen 2 weken niet slecht was. Bij mij heeft ook alles een achterstand.
Mijn kast is vol (maar ook vanwege de waterspinazie die binnenkort in een grote pot gaat en voorlopig binnen blijft, mijn man, hummmm hummm) maar ook heb ik (ook deels voor mijn man) 80 Afrkaantjes voorgezaaid en dus het hele kozijn vol, niet veel zon daar, maar goed.
Een aantal planten die wel warm kunnen nog gewoon neergezet en planten die nog extra licht nodig hebben, even geen extra lamp.
Tenslotte is het vorig jaar ook gelukt zonder matje en lamp. Dus ik kan ze niet allemaal verwennen.

• Like 2
Geplaatst:

Is maar 1 blad van alle pepers. Zie dit elk jaar wel op 1 blad. Heb op thrips gecontrolleerd, en ook geen poepjes van trips gevonden. Ook met de loop heel de plant en omliggende planten bekeken, maar kan niks vinden. Ook geen nymph/baby tripsjes.
Op andere sites zeiden een aantal ook trips, maar ook een aantal die dit ook vaker zien op een enkel blad, waarvan hun ook zeker weten dat er geen trips waren.
Van trips verwacht ik eigenlijk ook dat je meer misvormde bladeren krijgt.

Geplaatst:
Op 13-4-2025 om 17:57, Tanja65 zei:

kan ik met de verwachte nachttemperaturen (de komende twee weken 7 graden of meer) mijn peper- en paprika plantjes al veilig in de koude (folie) kas laten staan?

Afgelopen nacht heb ik de sprong gewaagd Tanja en ze leven nog 😉. Misschien geeft het wel een groeistop, dat zien we dan wel weer. Mocht de temp echt fors onder de 10 graden zakken ‘s nachts, dan overnachten ze in de schuur.

Her en der spot ik al wat bloemknopjes. Die laat ik toch maar gewoon zitten. Eigenlijk pruts ik het liefst zo min mogelijk aan de peperplanten. Vandaag of morgen zet ik ze in grotere potten, meestal leidt dat hier wel tot een nieuwe groeispurt. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...