driepinter Posted December 13, 2024 Share Posted December 13, 2024 Ik wilde eerst zo'n kant en klaar kasje met een aluminium frame kopen, maar heb toch maar besloten zelf iets in elkaar te flansen van hout. Iets wat hopelijker beter bestand is tegen stormen waar ik makkelijk in kan lopen, dingen aan vastschroeven, en wat hopelijk een aantal jaar meegaat. De structuur krijgt al een beetje vorm. De bedoeling is eigenlijk om het af te zeilen met plastic folie, om het budget een beetje binnen de perken te houden. Liefst had ik alles van glas of perspex , maar dat is een beetje duur. Nu zie ik online polycarbonaatplaten voor niet al te duur, maar heeft iemand er ervaring mee ? Is plastic landbouwzeil niet toch steviger ? Komen er nog veel kosten bij voor het ophangen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted December 14, 2024 Share Posted December 14, 2024 Welkom op het forum @driepinter, je kan hier gebruik maken van o.a. een zoekfunctie voor jouw project en ook eventueel je eerst jezelf voorstellenhttps://www.moestuinforum.nl/forum/5-voordeur/ , dan krijg je vaak eerder een antwoord. Met "Landbouw zeil" op een houten constructie heb ikzelf geen ervaring, wel op metalen bogen, als je een goede neemt gaat dit normaal een tiental jaar mee voor een hobbyist, een aantal eigenschappen (bv lichtdoorlaatheid, afrollen dauw, etc) verminderen dan wel over de jaren. De levensduur van een polycarbonaat zal vooral afhangen van de UV resistentie en dus ook prijs. @Beukwood is bezig met een kas in gerecycleerd glas, misschien daar enige inspiratie ? Ik zou wel opletten met de oppervlakte van de constructie, je kan beter de uiteinde niet schuin eindigen; maar bv terug recht naar beneden op 50cm , dat geeft veel meer nuttige oppervlakte in verhouding tot kosten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted December 14, 2024 Author Share Posted December 14, 2024 Dank voor het antwoord. De bedoeling is dat het dakje voorzien wordt van perspex covidschermen (zijn die dingen toch nog ergens goed voor 😇). Ik denk dat ik voor de zijkant toch maar voor plastic folie ga, dat heb ik liggen, dan heb ik verder ook geen extra hout nodig om die platen aan vast te schroeven, (behalve dan wat panlatten waarmee ik dat plastic vastschroef op iedere schuine balk). Maar inderdaad, misschien nog een rechte zijkant maken, aan loze ruimte heb je niet zoveel, en door een paar extra verticale palen aan de schuine balken vast te bevestigen wordt de constructie ook weer wat steviger, ik zit ook vlak aan de kust. En ook al maak ik het nog niet verder af op die manier, zolang het plastic er nog niet opligt kan ik nog die verticale palen een centimeter of 80 de grond in doen en dan op de juiste hoogte afzagen. Als dat plastic zeil het 1 of 2 jaar overleeft vind ik het best, TZT hoop ik nog wat broeiramen/eenruiters of nog meer perspex te bemachtigen om daarmee de kas beetje bij beetje te verbeteren. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted December 15, 2024 Share Posted December 15, 2024 Hi Driepinter, Topplan om zelf een kasje te bouwen! Uit ervaring kan ik vertellen dat plastic wel 8 jaar kan meegaan! Let er vooral op dat je je plastic vastzet met een groot oppervlak om te klemmen: latjes dus ipv een directe schroef, dit maakt vooral het verschil in lange levensduur. met polycarbonaat even opletten dat het voldoende ondersteuning krijgt! Dat soort platen zijn in mijn beleving relatief gevoelig voor breken t.o.v. glas of plastic! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted December 16, 2024 Author Share Posted December 16, 2024 Gisteren de 4 covid schermen van perspex op het dakje geplaatst. Het is allemaal niet perfect gezaagd , maar fantastisch spul omdat het enigszins flexibel is. En ik had net iets te weinig plaat maar vond in de afvalcontainer 2 stukjes kanaalplaat (wat denk ik hetzelfde spul is als op de foto in mijn beginpost). Dat voelde inderdaad niet erg stevig aan en met de wind van gisteren hoorde je het kraken tijdens het bevestigen. Maar toch maar erop gelegd zodat ik vanaf nu niet meer op een keukentrappetje hoef te staan. De zijwanden daar wacht ik nog even mee, ik kan kunststof palen verkrijgen op marktplaats voor een zacht prijsje . Die ga ik gebruiken om het kasje smaller en steviger te maken met rechte zijkanten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted December 20, 2024 Author Share Posted December 20, 2024 Ik weer😇 Die schuine palen van mijn huidige kasje die ik aan het bouwen ben zijn ongeveer 240 cm lang en de afstand tussen de schuine palen is ongeveer iets minder dan 120 cm. De lengte van de hele kas is ongeveer 360 cm Nu zie ik op marktplaats bij mij in de buurt 7 dubbelglas ramen staan van ongeveer 158x50 cm staan voor 15 euro. Zou een amateur zoals ik die kunnen gebruiken om op een redelijke wijze 1 schuine zijkant te voorzien van glas ipv plastic folie? Of is dat af te raden? Lijkt me op zich wel wat, en het isoleert nog ook en ik vermoed dat dit misschien net past in ons autootje. En Lijkt me stevig. En ik maak dan de zijkanten verticaal waar het glas van onderen ophoudt zeg maar. Maar... ik ben helemaal niet bekend met glas, zo'n ruit zal wel zwaar zijn ook, en ik weet niet hoe ik zoiets het best kan bevestigen op een relatief eenvoudige en goedkope wijze Zou ik met hout en panlatten een soort raamwerk kunnen maken op de schuine palen als sponning zeg maar waar het glas dan inpast, en zou ik zoiets dan vast kunnen kitten ? Of is dat niet stevig genoeg en komt er meer bij kijken? Als ik bijv eerst een soort van provisorisch raamkozijn moet maken voor iedere ruit en dan ook nog iets moet verzinnen om de houten kozijnen ergens op vast te schroeven wordt het misschien wel erg ingewikkeld. En ik wil uiteraard ook geen risico lopen in de kas bij harde wind. Heeft iemand tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted December 24, 2024 Share Posted December 24, 2024 (edited) Zitten die dubbelglas ramen in een houten lijst? Zo ja dan zou je er aan kunnen beginnen, je lijkt mij erg handig. Als het glas niet in een lijst zit beter niet voor je eigen veiligheid en vergis je niet in het gewicht want dat zal je tegenvallen. Edited December 24, 2024 by sluipwesp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted Friday at 09:26 PM Share Posted Friday at 09:26 PM Op 15-12-2024 om 15:48, Beukwood zei: Let er vooral op dat je je plastic vastzet met een groot oppervlak om te klemmen: latjes dus ipv een directe schroef, dit maakt vooral het verschil in lange levensduur. Wij zijn van plan ons aluminum geraamte dat over is van een eerdere foliekas met landbouwfolie te bekleden, en nu lees ik dit. Daar had ik nog niet echt over nagedacht eigenlijk. Zou het een goed idee zijn om het plastic vast te zetten door het - van boven af werkend - eerst op de plek van elke schroef eerst ducttape op het plastic te bevestigen, dan de schroef er doorheen te schroeven (van buitenaf dus) en dan opnieuw af te dekken met UV bestendige ductape? Dan zou het toch vast moeten zitten? De kas komt in de achtertuin, vrij beschut, weinig wind. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts