Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe herken je jonge ui- prei- en watermeloenplantjes?


scubapat

Aanbevolen berichten

Hoi moestuinders,

 

Ik heb enkele vraagjes.

Sommige dingen lukken precies niet zo goed in mijn moestuin.

Begin april zaaide ik ui, rode ui, prei en watermeloen.

Alles rechtstreeks in volle grond (wat ik in de toekomst al zeker niet meer doe).

Om te vermijden de jonge plantjes per ongeluk te verwijderen dus ook geen onkruid gewied in die rijen.

Maar nu, 2 maanden later heb ik niet echt de indruk dat het opschiet (behalve het onkruid dan... ).

Hoe herken je nu jonge ui-, prei- en watermeloenplantjes? Iemand misschien foto's?

 

Alle advies is welkom!

 

Alvast bedankt


Mod edit: topic titel aangepast aan vraag.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ui en prei zijn gewoon steeltjes, zoals gras dus misschien heb je ze al uitgetrokken (lekker hoopgevend he ) En eerlijk gezegd denk ik niet dat er al watermeloen te bespeuren valt, aangezien die (veel) warmte nodig hebben. Die had je beter in een kas kunnen planten of zaaien (maar dat weet je misschien inmiddels al ).

 

Ik zal ff zoeken naar een watermeloenfoto, volgens mij moet ik die wel hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een tip

als je jouw dingen in rijen hebt gezaaid..........staan die uien en dergelijke in een rechte rij.

onkruid groeit daar waar gewoon plek is en zoals janine al zei: prei en uien zijn steeltjes.

je kunt ook veel foto's vinden via google of beschrijvingen op wikipedia

plus uien en prei als je die tussen je vingers wrijft ruik je aan de geur wel dat het prei en ui is

 

het grote nadeel van een moestuin is: dat je niet altijd dat je dat oogst wat je gezaaid hebt!

en kijk eens bij het topc: ken je onkruidje! heel leerzaam

good luck!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar scubapat...... waar staat die naam voor?

heb jij foto's van jouw moestuin? want dan kunnen we beter reageren op het onkruid!

en wij zijn hier gek op buitenlandse foto's zonder slakken enzo

groetjes uit het fleevse land!

 

Alvast iedereen bedankt voor de reacties. Morgen ga ik maar eens voelen, ruiken, proeven om zo trachten het kaf van het koren te scheiden...

 

Oh ja, scubapat is een nickname uit een andere hobby namelijk duiken (scubadiving)...

 

Vraagje: ik heb begin april gezaaid en enkele dagen later is het hier beginnen regenen zonder ophouden gedurende drie weken. Is erg uitzonderlijk maar toch, zou het kunnen dat de zaden gerot of beschimmeld zijn en dat er gewoon niets uitgekomen is?

 

Wat de foto's betreft: nog even geduld, die komen eraan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nou van elke soort die je zaait, een beetje thuis op je vensterbank ook in een potje zaait....dan kun je zien wat er opkomt en hou het uit ziet....

 

doe ik ook altijd met nieuwe dingetjes....weet ik wat ik wel en niet kan uittrekken buiten in het zaai rijtje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nou van elke soort die je zaait, een beetje thuis op je vensterbank ook in een potje zaait....dan kun je zien wat er opkomt en hou het uit ziet....

 

doe ik ook altijd met nieuwe dingetjes....weet ik wat ik wel en niet kan uittrekken buiten in het zaai rijtje

 

Dat is zeker geen slechte tip! Maar euh... hier in Corsica (misschien is dat in Nederland anders, want mijn kennis over onkruid is nog beroerder dan mijn kennis over groenten ) heb je veel plantjes die er helemaal in het begin identiek uitzien.

Zo heb ik er wel erg lang over gedaan voor ik tussen de munt twee stukjes onkruid had uitgetrokken. Verder ook gezien dat bepaald onkruid er exact uitziet als piepjonge kerstomatenplantjes, en als paprikaplantjes en als peperplantjes

 

Ach ja, het leven van een beginnende moestuinder is best plezant maar ook een beetje hard, zelfs bij goed weer in Corsica...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben eens in de moestuin gaan piepen en yep er is niets gegroeid. Onkruid netjes gewied en binnenkort beginnen we dan maar terug met ajuin en prei...

Voor watermeloen zal het wel al te laat zijn vrees ik...

 

Ach, al doende leer je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hallo moestuinders,

 

Ik kom nog even terug op het ui- en preiprobleem.

Op 11 juni opnieuw witte-, rode ui en prei gezaaid, maar ditmaal in bakken.

De plantjes zijn bijna allemaal opgekomen, een 70 stuks per soort zeg maar.

Op dit moment zijn het precies erg fijne grassprietjes van circa 7 tot 10 cm hoog.

Wanneer zou ik deze nu best uitplanten?

 

Alvast bedankt voor jullie goeie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik het of doen zoals frans hier op het forum heeft beschreven (laten ontkiemen, zodra kiempje zichtbaar is in geul uitlepelen) of wachten tot de plantjes al wat groter zijn en het verplanten aankunnen (wortelgestel loopt altijd wat schade op = op zich geen probleem voor prei en ui). Als het echt nog grasprietjes zijn, dan zou ik persoonlijk nog even wachten tot ze wat steviger zijn. Tenminste ik heb ze zelf nog nooit uitgeplant als ze dat formaat hebben. Misschien kun je nog even een foto plaatsen om je wat beter te kunnen adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...