Petrasmoestuin Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart (aangepast) Kun je gerust volgend jaar doen hoor Gitta. Ga ik ook doen. Ik heb het met rucola gedaan in het najaar, niets uitdunnen. En in een soort kasje gezet. En ik heb de lekkerste en mooiste Rucola ooit. Dus ik ga het echt met de erwten, peulen, sugarsnaps doen. Zonde van je ruimte toch? Een groot deel van de aarde weggehaald, is tomatenaarde, dit stuk gaat ook nog weg, maar ik had er eerst spinazie vooraan erin gezet, is geoogst, ook tuinkers en later dus de rucola achterin. Heeft wat tijd gekost, maar ik heb er nu al 4 x van gegeten. Ik heb even een laatste foto toegevoegd, die als je het los zaait en dus uitdunt. 20 maart aangepast door Petrasmoestuin 3 Quote
Tanja65 Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart Extra doperwten aan het rek bijgezet, de geplande Karina’s (rijstype) waren zelfs in de wc rolletjes slecht opgekomen, maar de Kelvedon Wonder (stam) deed het daarentegen prima. Dus die maar aan het hek gezet, ook al zijn ze stam, en gauw nog wat extra voorgekiemd een paar dagen geleden en nu met staartjes (worteltjes) in de grond gestopt. Staat nu een lekker rijtje, geen meters zoals bij @Patrijsmaar genoeg voor een paar maaltijden. In onze schaduw achtertuin komt overigens ook Kelvedon wonder - gekiemd in de grond gestopt - nauwelijks omhoog. Ik ga nog maar wat extra exemplaren in wc rolletjes voorzaaien om de gaten im de rijen te kunnen dichten. En er moeten in de achtertuin ook nog wat peultjes bij, daar heeft ook een deel het niet gehaald zag ik. Verder de spinazie en de knoflook in de kas water gegeven, en de kapucijners die prima opkomen, en de rabarber. Ook twee hibiscussen van de Lidl in zakken geplant, die hun blaadjes al begonnen te verliezen - als dat maar goed gaat. En - verrassing -al weer wat dozen van tape ontdaan. Morgenmiddag de rest en meteen leggen. 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Het laatste stuk gespit aan de voorkant van de tuin. Lekker want daar moeten de derde lichting tuinbonen komen over een maandje. Achterop, bij de wintergroenten ben ik nog spittende. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Tanja65 Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Thuis eierkartonnen voor de wortels voorbewerkt (gaten in gemaakt). Aardbeienplantjes uitgesorteerd en de kleinsten in een zinken teil geplant, waar ze voorlopig even kunnen groeien. We hadden in totaal meer dan 100 plantjes, met alle uitlopers meegerekend! Een aantal van de oudste plantjes heb ik weggegooid. De rest gaat deze week de tuin weer in. Verder heb ik in de moestuin en thuis overal water gegeven, kennis gemaakt met de nieuwe buurvrouw op de moestuin, eindeloos kartonnen dozen gestript van de tape, en een nieuwe bak ontdaan van kweekgras en aangewaaid gras. Deze bak ging een stuk makkelijker, hij was al eens gedaan (vorig jaar). Een paar verdwaalde aardappelen die in deze bak opkwamen weer opkwamen uitgestoken. Morgen het laatste stukje en hopelijk alle karton neerleggen met een flinke compost er op. Cor heeft zich ondertussen uitgeleefd met het omspitten van een stuk grond met kweekgras. Daar kunnen straks de laatste rabarbers in. Ik heb een deel van de gekregen rabarberwortels weer weggegeven aan de nieuwe buurvrouw, die helemaal nog niks had. Samen delen. Volgende week heeft de gemeente gratis compost ophalen. Lekker de tuin vol. 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Gitta Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Vandaag de twee witte bosaardbei planten alvast uit de mini gehaald voor de MTFD. Nu is die mini weer vrij om te gebruiken. Verder water gegeven aan de zaailingen/zaden in de bakken ( dit doe ik iedere dag). Ook nog de tegels rondom de bakken schoongemaakt. Het ziet er weer netjes uit. Ik heb ook alle voorgezaaide plantjes buiten gehad vandaag, alvast wennen aan de wind. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Op 20-3-2025 om 22:17, Petrasmoestuin zei: die als je het los zaait en dus uitdunt. Wat een verschil. De rucola ga ik dus ook niet meer uitdunnen. Bedankt voor het delen. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Nieuwe tentkas besteld stond al een week in de gang en gisteren opgezet. Was nog even lastig. Kennelijk word ik kippig en stond er op het plaatje heel goed aangegeven welke kanten de verbindingen op moesten staan… had ik niet gezien. Ahem. Oude jasje weggehaald. Deze is een hoge. Kwam een volgend praktisch probleem. Hoe veranker je zoiets…. Daar had ik niet over nagedacht. De oude drukte ik gewoon in de grond omdat het een lage is. Had best hoge poten en die drukte ik helemaal weg en dan kon je hem niet meer wegblazen. Dit is wel een ander iets…. Toch jammer dat ik daar niet beter over na heb gedacht. Heb er nu zakken potgrond tegels en4 touwtjes aan het hekje ervoor en achter vast gezet. Ziet er wel fris en fruit uit. Heb er de aardbeien in gezet en de erwten. Die hadden het echt nog te koud…. Een strook lage erwten die waren helemaal verpieterd. Vries schade. De spinazie er weer bij. Nog wat ander spul uit de koude bak erin. Grote bak met aarde bovenop het onderste rekje tegen wegwaaien… deze dame houdt zich aanbevolen voor tips hoe zo’n jasje op zijn plek blijft staan! De taxus haag gesnoeid zover ik er bij kon. Zo’n 8 m ziet er nu recht uit rest nog niet. De tig meter hoge taxus bijgepunt. Ziet er ook weer netjes uit behalve de top wegens gebrek aan lengte. Ik zat van top tot teen onder het stuifmeel! Heb geen hooikoorts, maar werd er wel niezerig van. Echt enorme wolken kwamen er uit de taxus bloemetjes. Had niet eens gezien dat dat ding in bloei stond. Heel onopvallend. Was erna helemaal geel. Veel water gegeven ook. Is nu eindelijk minder droog. Voor: NaEn de perzikbloesem kan ik zo vanaf mijn slaapkamer bij tegenwoordig. Wat een genot dit. Deze vlinder was niet weg te slaan bij de blauwe druifjes. Vandaag hopelijk weer tussen alle drukke dingen en de rest van de taxus kortwieken. 5 Quote
driepinter Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Eerst mijn appelboompje die te diep was geplant een stukje hoger gezet. Daarna even stokjes neergezet waar mijn tomatenplanten straks gaan komen in de kas (ik kan 12 planten kwijt in een bed). Toen alvast een beginnetje gemaakt met de parelslang aanleggen in de kas voor de tomaatjes. Jammer dat ik hem nog niet kan testen of het ergens lekt want het water is nog afgesloten. 4 Quote
Dahli Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart @driepinter ziet er goed uit. Je hebt het vast al bedacht, maar als je je opbrengst wilt vergroten, dan kun je ook tweetakkers van je tomatenplanten maken. Vooral van de achterste rij. Voorste rij zou ik niet doen, anders kun je er straks niet meer bij. Gezien de plantafstand moeten tweetakkers wel kunnen zo te zien. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Vandaag de aardappelen en gele plantuien inde grond gedaan. Verder de laatste bak die nog moest opschonen vandaag dus eindelijk opgeschoond. Het betreft de aardbeienbak. De 4 plantjes er voorzichtig 1 voor 1 uitgehaald en zag gelijk een engerling zitten. Dus de hele bak uitgeplozen en er een stuk of 20 uitgehaald. Jakkes. Daarna bijgevoed en de plantjes voorzichtig weer terug geplaatst. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart De kas verder ingericht. Geen tijd gehad voor het snoeiwerk helaas. Dit rek is eigenlijk van de glazen kas. Maar die is nog steeds in vele vele delen. Maar hier past het ook! Alle bakjes gevuld. Pompoenen en courgettes. Nog meer pak choi en waterspinazie voorgezaaid. Water gegeven. Ritsje dicht en maar lekker warm worden! Ow ja… voor de ingang heb ik mijn artisjokken weggehaald. Heb ik al 10 jaar. Zaten 2 nieuwe zaailingen bij. Heb er 2 aan de zijkanten laten staan als een soort van entree. De rest achter de tent geplant. Ik hoop dat ze het daar fijn gaan hebben. Dol op artisjok. Ook op de bloemen. Maar dan laat ik de voorste staan en ga ik de achterste eten. Zoiets. Handje mest. Water. Klaar. 6 Quote
driepinter Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart 1 uur terug, Dahli zei: @driepinter ziet er goed uit. Je hebt het vast al bedacht, maar als je je opbrengst wilt vergroten, dan kun je ook tweetakkers van je tomatenplanten maken. Vooral van de achterste rij. Voorste rij zou ik niet doen, anders kun je er straks niet meer bij. Gezien de plantafstand moeten tweetakkers wel kunnen zo te zien. Bedankt voor de tip. De planten staan op ongeveer 50 cm van elkaar af, en in de lengte een kleine 60 cm. Volgens mij was het redzebra die het al eerder had over een tomatenplant met 2 stammen in een topic over enten. Volgens mij is zoiets voor de meer ervaren tuinder, maar als ik het goed heb laat je dan ergens onderaan de plant gewoon een dief uitgroeien toch ? Op de achterste rij is de hoogte vanaf de grond ongeveer 150 cm vanwege de schuine kant van de kas, en misschien komt een tomatenplant met 2 stammen wel minder hoog dan een "gewone" tomatenplant, dus dat is zeker het proberen waard! 2 Quote
Arja Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Wat kapucijners uitgeplant. Het was hoog tijd, potjes zaten vol met een dikke massa wortels. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart (aangepast) Het stormde nogal, dus van het zaaien en uitplanten kwam minder terecht dan ik me had voorgenomen. Maar ik ben wel druk bezig geweest om mijn nieuwe bakken op papier zodanig in te richten, dat ik er het volle profijt van heb. Ook vast wat bogen neergezet, zodat daar een net kan komen tegen de koolwitjes. Alles wat koolwitjes lekker vinden, koolrabi, rammenas, paksoi en een daikon soort, komen netjes op hoogte onder het net te staan over een poosje. Ook krijgt iedere bak een klimrek aan de achterkant, daar zijn we vandaag mee begonnen. Gewoon een stuk tuingaas tussen twee plantenstokken van 2.40 hoog. Dat gaas vastgemaakt met tie wraps en afstandsbusjes, dat gaat nergens meer heen en is oerstevig. 22 maart aangepast door Rookie 6 Quote
marcelru Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Begonnen met spitten. De grond is nog steeds zeiknat, dus het is zwaar werk ... 1 Quote
Dahli Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart @driepinter ik antwoord je even in het tomatentopic. @Rookie het wordt echt mooi, die bakken met klimrek. Als ik ooit nog plaats krijg (of we de tuin op de schop nemen), dan ga ik echt voor die bakken die jullie hebben. Slim ook die plantenstokken als staanders! 2 Quote
Rookie Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart (aangepast) Dankjewel @Dahli. Ja, we zijn er wel tevreden mee, zoals het er nu staat. Die plantenstokken hadden we nog en ik hergebruik graag dingen, die we al hebben. Het ziet er wel netjes uit zo. 22 maart aangepast door Rookie 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Echt heel mooi! Beter dan dat plastic voorheen, wat wij nu ook gebruikt hebben. Misschien volgend jaar vervangen. Dat gaas zat ook helemaal in de knoop toen wij het uitrolden en nu vandaag met de storm stond alles heen en weer te wiebelen. 2 Quote
hazeltje Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Ik haalde heel veel klimop van de buren weg. Het was meer kruipop, wat een een lange takken over de grond. Ik schepte allerlei leuke plantjes uit en zette die in potten voor verkoop op onze jaarlijkse rommelmarkt en een deel in mijn eigen voortuin. Haalde onkruid tussen de rabarber weg en gaf dat aan de kippen Gaf water in de kas. Zette de tuinerwten die mijn zoontje gezaaid had in de volle grond. En mijn man startte het pad voor een deel opnieuw. Zo veel ondergraven in de herfst en winter, het lag helemaal te wiebelen. 2 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Tanja65 Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart Vandaag wel druk mét, maar niet ín de moestuin geweest. Eerst bij de Action geprobeerd kokosblokken aan te schaffen, helaas pindakaas heel Nederland dacht vandaag blijkbaar ‘kom ik ga de tuin doen’. He-le-maal niks meer, gisterennlag er nog een lawine. Daarna bij Welkoop een paar zakken turf voor de stekken van de blauwe bessen gehaald, turf blijkt uit de collectie te gaan en mag binnenkort helemaal niet meer verkocht worden in Nederland. Mocht je nog willen hebben dan moet je dus rennen. Verder koemestkorrels meegenomen. Daarna rondgeneusd bij de lokale kweker en plantuien, sjalotjes, en een stuk of wat plantjes gekocht, voornamelijk sla. Dat ga ik ook nog zaaien maar dan hebben we vast iets dat al groeit. Toen bij de landwinkel naast de boodschappen nog wat biozaadjes meegenomen. En vanavond heb ik met een pincet de voorgekiemde winterwortels in compost in de eierkartonnen gestopt. Dat was nogal een werkje 😰. Maar volgens het instructiefilmpje was dit het meeste werk, en zouden we nu door deze methode én niet hoeven uitdunnen én geen onkruid hoeven wieden. Wel, dat gaan we zien. Het gedeelte van ‘dit kost even wat priegelwerk’ daar hadden ze in elk geval gelijk in, lol. Maar nu móeten we morgen sowieso naar de moestuin dit planten anders heb ik al dat werk voor niets gedaan. 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart 9 uren geleden, Tanja65 zei: n vanavond heb ik met een pincet de voorgekiemde winterwortels in compost in de eierkartonnen gestopt. Dat was nogal een werkje Wat een gedoe lijkt mij dat. Ik heb ze gewoon direct gezaaid. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb daar geen zin/geduld/fut meer voor om dat er allemaal bij te doen. Ik vind het knap van jou dat je dat nog allemaal doet. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart (aangepast) @Petrasmoestuinja het was gedoe. Maar hopelijk spaar ik me daarmee heel veel gedoe de komende maanden. Geen onkruid, niet uitdunnen, En 100% opkomst. Tenminste, dat is het idee. Daar heb ik een avondje ‘gedoe’ wel voor over. 24 maart aangepast door Tanja65 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart (aangepast) Ik ben duidelijk van de luie... Ik doe pillenzaad. Ik heb trouwens een youtube filmpje gezien, met wat jij doet @Tanja65 Ziet er best wel handig uit. 24 maart aangepast door Rookie 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Ja, ik had het ook van een YT fimpje. We gaan zien of het werkt, ik heb gisteren e.ea. op zijn plek in een van de bakken gewerkt. Heb ook nog wat karton weer gelegd (Cor had de graspollen weggestoken). Helaas is onze karton bron opgedroogd en moeten we weer zoeken naar een winkel of bedrijf o.i.d. die dat over heeft. Maar we kunnen nog een stukje. Verder de blauwe bessen in een kweekzak in de turf gezet, en ontdekt dat er nog rabarber stekken opkomen, lol. Zo heb je weinig, zo heb je veel. Er kunnen nu wat zieke planten weg, voldoende over. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.