hazeltje Geplaatst: 27 mei Geplaatst: 27 mei Ik ving wel 2 naaktslakken 1 aspergehaantje. Ik had ergens gelezen dat kippen die laatste niet eten. Nou onze kippen wel. Mooi! Daarna boorde ik gaatjes in de tomatenspiralen zodat er een oogjes is voor een touwtje. Dat ging nog verrassend goed! En vervolgens zette ik ze bij de tomaten in de kas. Nu nog een systeem bedenken om ze stevig rechtop te houden. 5 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Swa Geplaatst: 27 mei Geplaatst: 27 mei Vandaag en gisteren helemaal niks gedaan in de tuin want het regent al 2 dagen. Maar zondag.... op mijn kont gaan zitten naast de aardbeien en er van zitten eten tot ik niet meer kon, het was er eigenlijk een beetje over.... 6 Quote
Gitta Geplaatst: 27 mei Geplaatst: 27 mei Onkruid verwijderd. Bonen op hun plek gezet. Een voorgezaaide botersla op zijn plek gezet. Wortelen gezaaid. Ik wilde nog wat zaaien en wat oogsten, maar het begon heel hard te regenen. Dus dat komt morgen of donderdag. Ligt aan het weer. 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei Geschoffeld, verplant, verpot en wat slakken geraapt 2 Quote
Gitta Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei De eerste tuinbonen geoogst. Onkruid verwijderd. De aubergine een grotere pot gegeven, 20 cm. De 3 tomaten die nog uitgeplant moesten worden, uitgeplant. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei Wat snel al @Gitta, mijn tuinbonen zijn net uitgebloeid, bij mij duurt het nog een paar weken. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei Ik heb heel veel takken opgeruimd. Wat een wind. En met pijn in mijn hart, ook veel perziken opgeruimd. Zucht. Sja. Das dan de natuur. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei 14 minuten geleden, Petrasmoestuin zei: Wat snel al @Gitta, mijn tuinbonen zijn net uitgebloeid, bij mij duurt het nog een paar weken. Wanneer had je ze gezaaid? Ik ben in februari begonnen met voorzaaien en heb ze in begin maart uitgeplant. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 28 mei Geplaatst: 28 mei 8 februari gezaaid en 21 februari naar buiten. @Gitta 2 Quote
Gitta Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei Sugarsnaps geoogst. Het vak met raapstelen leeggeoogst. Krul peterselie en paksoi gezaaid. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei Ik heb 2 uur in de regen gewerkt, dat doe ik niet meer. Dat heb je als je niet vroeg je bed uitkomt en pas 's middags begint. Ik zag er niet meer uit, mijn mouwen van mijn regenjack onder de aarde tot mijn kleding toe. Niet geheel waterdicht.😊 Mijn man heeft meegeholpen door de sugarsnaps en de peulen eraf te halen, ook in de regen. Lief he? Ik heb weer een partij om te blancheren. Ik heb de Reuzenradijs uit de bak gehaald. De Hercules pompoenen wou ik er perse in hebben en het blad van de radijs ziet er niet uit. Dat heb ik altijd als ik wat verder in het voorjaar zaai en niet onder een gordijn. Volgend jaar alleen onder een gordijn zetten. Of alleen heel vroeg. Niet alle Pompoen Hercules weggezet nog, want er staat ook nog een 2e rij met doperwten (was fout, niet meer doen). Ik heb 2 x 2 komkommers op zijn plek gezet door eerst alle postelein weg te halen, was de 3e oogst, dus hierna wordt het niet veel meer ook. Ik heb 4 Pompoen Hercules in de bakken gezet. 2 in de ene bak en 2 in de andere bak. Die gaan horizontaal groeien. Ik heb er nog 3 staan. De verticale komen later, ze staan nog buiten in de rij te wachten. En ik heb er nog een paar in de Deno staan. Ik ga eigenwijs gewoon 5 naast elkaar zetten in een 120 meter bak. Als test, ik wil graag veel courgettes en pompoenen. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei Bloemen en aardbeien geplukt. Beetje onkruid. Kippen. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei Snijboontjes neergezet bij bamboestokken, heleboel onkruid gewied (en nog lang niet klaar) , wat houtsnippers neergelegd op paadjes, nog 4 tomatenplanten buiten geplant (waarvan 3 geënte plantjes, de enige die gelukt waren). En nog een beetje de dieven verwijderd uit de tomaten. En voor het eerst in mijn leven rabarber geoogst ! 9 Quote
Lia56 Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei Heel veel onkruid na de regen, dus lekker schoffelen. sla geoogst, bonen die ik gezaaid had nog even bestraffend toe gesproken ( doen t nog niet) 4 Quote
Gitta Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei Op 28-5-2025 om 20:42, Petrasmoestuin zei: 8 februari gezaaid en 21 februari naar buiten. @Gitta Dan stonden die van jou eerder buiten dan de mijne. Hier zijn de laatste bloemen ook pas een paar dagen geleden uitgebloeid. Dus die duren nog even. Maar van de onderste peulen heb ik al kunnen oogsten. Weet je zeker dat de onderste bij jou nog niet goed zijn? In het weekend kan ik de volgende oogsten denk ik. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei Begint het vanaf onderaan? Ik zal morgen nog eens kijken, maar ik heb er een beetje te veel bij elkaar gezet denk ik, dus ik moet goed kijken. Volgend jaar gaan ze in 2 bakken van 25 liter, niet in een speciebak. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 29 mei Geplaatst: 29 mei @Petrasmoestuinik denk dat je dan ook wel kan oogsten. Ik heb er 4 per vak van 30x30 staan. In een vierkant zeg maar. Ik kan er prima bij op die manier. 2 Quote
bonnie f Geplaatst: 30 mei Geplaatst: 30 mei In de miezer. Gisteren de aardbeibedden gekuist en natuurlijk geplukt. Anderhalve kilo. Lekker! Peultjes geplukt, schoongemaakt en gedeeltelijk ingevroren. De eerste aardappels geoogst. Viel wat tegen maar ze moeten nog twee weken. De vitabella had ook nog eens droogteschurft dus dat wordt nog spannend. En een minder leuk klusje. De buurvrouw had een oude zieke kip. Die hebben we rustig doodgemaakt. 3 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Mellie Geplaatst: 30 mei Geplaatst: 30 mei Vanochtend vlierbloesem geplukt. Vanmiddag 3 x aubergine in de peperkas geplant. Geboeg lege plekken. Ook 2 paprika kyra op… en het erge is, het valt vooralsnog reuze mee met slakken. Ik heb er geen duizenden. Kun je nagaan. Alle3 de kassen onkruidvrij gemaakt. 1 tegel eruit gewipt. Lavendel en wat andere zomerse bloeiers geplant. Steigerrand waar de asperges groeien, paar zakken potgrond gegooid, handje koemest paar emmers water en wat zomerbloeiers mix gestrooid. Veel andere dingen geplant. Genoten van alle bloei en groei. Belachelijk veel aardbeien gegeten. Denk wel een kilo. Allemaal van die joekels. Paar kleintjes aan de kinderen gegeven Deze heb ik zelf gestekt. Zo leuk. Zijn tweede jaar. Vorig jaar gezaaid. Dacht dat het de violier was die opkwam. Maar vingerhoed kennelijk. Ineens staat hij in bloei. 5 Quote
Rookie Geplaatst: 30 mei Geplaatst: 30 mei (aangepast) Prachtig, die vingerhoed! Ik baal een beetje. Mijn zomerspinazie is in bloei geschoten. Ik dacht juist dat dat bij zomerspinazie niet zou gebeuren. Ik heb twee soorten gezaaid: Riccio (Turkse spinazie) en Matador. Ik stelde me echt veel voor van die Turkse spinazie, er staat op de verpakking dat hij lang kan blijven staan zonder door te schieten. Pas een paar weken geleden gezaaid... De Matador daarentegen vertoont nog geen tekenen van doorschieten. Tot nu toe... Ik heb dus alle bloemen uit mijn spinazie staan plukken, geen idee of dat helpt. Ik heb eigenlijk zin om hem er uit te halen. 30 mei aangepast door Rookie 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 30 mei Geplaatst: 30 mei Ja allemaal mooie teksten op die zakjes en op internet. Ik had het met spinazie met Early Giant Leaf, dus vroege spinazie. Gelukkig had ik al alles een keer geoogst, maar normaal moet je minstens nog 1 of 2 keer oogsten en dat ging dus niet. Heb je de zomerspinazie Cugoe testzaad al geprobeerd? Daarvan werd er gezegd dat het blad kleiner is en dat je meer in een vak van 30 x 30 kon zaaien. Het blad was juist super groot, maar het groeit wel opnieuw aan. De spinazie Viking die ze altijd hebben, dat vind ik een klein blad en geen groot. Maar misschien dat het in elke tuin weer anders groeit. Ik begrijp er soms ook niets van. 2 Quote
Arja Geplaatst: 30 mei Geplaatst: 30 mei 42 minutes ago, Rookie said: zonder door te schieten. Ik heb het idee dat dingen als sla en spinazie en andijvie minder gauw doorschieten als ze niet te droog staan. Wij hebben in de afgelopen periode, toen het soms wekenlang niet regende, ze vaak een plens water op hun kop gegeven, en nu lijkt alles echt minder snel door te schieten. Er zijn verschillende topics over het doorschieten van groentes, als we daar over verder willen. Terug on topic, ik heb wat geoogst en gewied en verpot. Nieuwe vijverplantjes op hun plek gezet. Het begint nu echt allemaal lekker te groeien. 5 Quote
Tanja65 Geplaatst: 30 mei Geplaatst: 30 mei Hard gewerkt vandaag, was achterstallig. Overal onkruid, gedeeltelijk weg nu. Ik heb de voorgetrokken peulen aan het hek gezet (nadat ik - grrrr - weer heel wat kweekgras daar had verwijderd). En een net tegen de vogels. De slakken kan ik helaas weinig tegen doen, maar hopelijk blijft er nu iets meer staan. Ik heb ook de overtollige zoete aardappelstekken nog in zakken gezet, zonde om weg te doen. Nog wat slaplantjes en calendula in de grond gezet. In de kas gewaterd en geschoffeld. En bij het tomatenrek. Cor heeft een flink nieuw stuk grond nogmaals omgespit, compost er op, en de voorgezaaide courgettes (2 gele en een groene) plus een pompoen er in gezet. Stoken gezaagd en geplamt bij de courgettes. Kruiwagens vol onkruid heen en weer gesleept. De cosmea in de grond gezet. We zijn best moe nu. Nu ff pauze, maandag verder met onkruid verwijderen. 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Gitta Geplaatst: 30 mei Geplaatst: 30 mei Vanmorgen nog snel even andijvie gezaaid. Toen ik weer thuis was water gegeven, er hingen wat planten slap. Oeps. Bij mijn moeder de tomaten gediefd. Haar kas weer onkruid vrij gemaakt en gedeeltelijk de rest van de moestuin. De rest gaat ze zelf doen of gaat mijn zusje nog doen. 3 Quote
Gitta Geplaatst: 31 mei Geplaatst: 31 mei 3 soorten bonen gelegd. Rucola gezaaid. Pepers en paprika's overgepot. Water gegeven tuinbonen en 4 omgevallen knoflook geoogst. Voor vanavond ga ik nog sla en radijzen oogsten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.