Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Doorschieten: gevolgen voor consumptie van het gewas?


Caren

Aanbevolen berichten

Doorschieten is de overgang van groeien (vegetatieve fase) naar bloei (regeneratieve fase) de plant zal dan alle energie steken in bloem en zaad en de rest van de plant zal "verouderen". Met name voor blad en wortelgewassen zal de consumptiewaarde dus afnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De consumptiewaarde gaat inderdaad achteruit, niet alleen de smaak maar ook taaiïgheid neemt toe. Als je een keertje een krop sla hebt geproefd waar een bloem in zat, weet je dat je daar niemand meer blij mee maakt aan tafel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is natuurlijk mooi om te ontdekken hoe de gewassen eruit gaan zien wanneer ze in een stadium komen die je normaal nooit ziet omdat je hem al hebt opgegeten. Sommige gewassen bloeien ook nog eens erg mooi én het is tevens dan nog maar een kleine stap om de zaden die worden gevormd op te vangen en weer te zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zeker gelijk, Bart, dat het mooie bloemen kunnen worden en dat het leerzaam is om te zien wat er van die bloeiwijze terecht komt. Als er een van de vele uien doorschiet of een prei, dan kan ik daar best van genieten. Als je 3 rode kolen hebt staan die je met zorg omringd hebt en je bent een week te laat .... ... Dan had ik 'm toch liever wat eerder op mijn bord gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...