Geplaatst: 29 juni29 Jun @@acpronk gelukkig nog wel genoeg in de boom, maar vorig jaar gingen de bomen wel 10 x neer door de wind. Dus hopelijk blijft het bij deze ene x. Ik heb getuinierd bij de schoonmoeder. Dode rozen geknipt. Heel veel. Mijn schoonmoeder houdt van een wilde tuin. Dat je daardoor ke armen en benen openhaalt als je langs planten loopt, neemt ze op de koop toe. Ik ben daar geen voorstander van. Dus heb geknipt. Flesjes opgehangen in de walnotenboom en gevuld met regenwater uit de ton en bloemen. Heel vrolijk. Ook de tuinbak in elkaar gezet die in delen mee was genomen. Alle planten erin en de waterbollen. Ik had wat enthousiaster geplant dan er plek was. Dus [emoji51] beetje volle bak. Erwten, 2 struikboontjes. Lente ui, kruiden, sla, waterkers. Vanalles. Gelukkig werd er al direct gezegd dat de aardbeien in een speciale aardbeienpot gingen bij de rest. Ananasaardbei, dus dat valt wel op tussen al dat rood dat ze anders zijn. Nu in mijn eigen tuin snoeien en water geven. Ik ga de tomaten doen. Yes I can yes I can yes I can [emoji1320][emoji1320][emoji1320][emoji1320]
Geplaatst: 29 juni29 Jun Super leuk die flesjes Mellie 😍Respect dat jij dat allemaal doet en dan met dit benauwde weer!! 💪😊 Word vast een gezellig feestje!?😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 29 juni29 Jun @Mellie wat jammer van je boompje. Hopelijk nog wel een paar blijven hangen?Edit: zojuist gelezen dat er gelukkig nog wat in hangt. Hopelijk blijft het bij deze ene valpartij. Gisterenavond bij thuiskomst van2 dagen Efteling snel de planten water gegeven. Al stonden ze er nog goed bij. De komkommers waren in die twee dagen weer flink in lengte toegenomen. Verder nog wat onkruid verwijderd. 29 juni29 Jun aangepast door Gitta Tekst toegevoegd
Geplaatst: 29 juni29 Jun Echt heeel veeel ongewenste planten weggewerkt vandaag. Met de hogere temperaturen en her een der een flinke regendag doet alles het prachtig, dus wat je niet wilt ook. Gelukkig is veel van het zevenblad door de jaren heen vervangen door een kleine geraniumsoort. Die is heerlijk snel op te ruimen en daardoor ziet de tuin er binnen no- time weer een stuk netter uit. Een andere plant (die ik zelf geplant heb 😠 stom) is de Rosa rugosa. Vind ik inmiddels ook niet meer zo gewenst. Ooit aangeplant voor de bottels, maar nooit iets mee gedaan. Woekert wel flink. Dus hangt ook over het algemene pad met gemene stekels. Kas lekker water gegeven, her en der wat schoffelen. Het net van het koolbed gehaald. De planten zijn nu zo groot dat ze het zelf ook al opgetild hadden. De eerste piracicaba broccoliroosjes dienen zich aan. Komende week kan ik ze wel oogsten en kan ik ook de eerste courgettes meenemen 🤸
Geplaatst: 29 juni29 Jun Onkruid verwijderd. Rode Batavia pluksla, lenteui, basilicum, dille en ijsbergsla geoogst voor de gemengde sla. Water gegeven.
Geplaatst: 29 juni29 Jun Vanmorgen water gegeven.Omdat ik deze dagen niet hoeft te zaaien een begin gemaakt met onkruid verwijderen, slechte bladeren eruit gehaald, courgettes en pompoenen moet ik elke dag opnieuw vastbinden. Ik was een beetje hebberig en ik heb er 5 planten van courgette in mijn bak gezet, en sommige groeien door elkaar heen. Ook meer pompoenen en komkommers. Ook de onderste zijtakken weggehaald, kiembladeren.En wat ik helemaal niet leuk vind, is de mos verwijderen uit de bakken. Zie hoe mijn groentezakken eruit zien, koop ik nooit meer. Alleen plastic bakken of kweekbakken. Ik heb een foto geplaatst van een zak die ik deels heb afgekrabd met een vork en de andere helft niet.De achterkanten kan ik nog niet doen, er staan tomaten in en die staan vast aan het raster.Morgen en overmorgen verder, ik heb nog maar 1/4 gedaan denk ik.Verder aalbessen weer ingevroren, mijn man had 2 bakken vol met aalbessen geplukt, maar eerst het bonenkruid uit de vriezer en die in zakjes gedaan. 29 juni29 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 29 juni29 Jun Ik heb dat precies zo met mos Petra.. ik vind het wel een “natuurlijke look” 😊Bij mij verdroogt het mos in de loop van de zomer dan kan ik het er zo afvegen zonder moeite….😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 29 juni29 Jun 2 minuten geleden, Vrouwholle zei:natuurlijke lookBij mij zit het tussen de groente in of vlak boven mijn zaaiingen die dan niet boven kunnen komen. B.v. ook tussen mijn munt en dan moet ik uitkijken, want ik breek dan de stengels van de munt als ik het wil weghalen. Bij mij verdroogt het soms ook in bakken die ik niet zo nat hoef te maken, maar met nieuwe zaaiingen ertussen moet het wel en dan wordt het steeds erger. En mijn tuin is vochtiger dan die van jou. 29 juni29 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 29 juni29 Jun @Gitta wat superleuk! En wat een goed weer zo voor de ergste hitte!In de eigen tuin de grote tomatenjungle te lijf gegaan. En zoals dat gaat met jungles… moest ik om door de jungle heen te kunnen eerst dit, dan dat, tussendoor nog dit… voorbeeldje: ik zit op veengrond en dat klinkt erg in. Ging dus de border rand verhogen met kunststof platen. Ze waren uiteraard scheef verzakt, dus toen probeerde ik 1 rand op te tillen. Dat ging zo gemakkelijk dat ik de kunststof platen eruit heb gehaald en de stenen bielzen ophoog heb gewrikt. Dat soort tussendoortjes. Of mulch knippen… Aangezien er zoveel slakken hebben huisgehouden en ik lege plekken heb, heb ik veel dieven geplant. Dat kost ook aardig wat tijd. Beide tomatenkassen zijn dan ook voor d e helft gedieft. Maar het begin is er! [emoji1320]Zo’n ander van het een kwam het ander momentje was deze: wilde onkruid tussen een tegel weghalen. Eerst tegel opgetild. Mieren. Nog een tegel. Meer mieren. Nog een tegel; hoofdkraamkamer…. 4 tegels vol met mieren en poppen. Kippenhok open. Weg mieren! En toen ik de steiger water ging geven ah ik iets roods. Wat blijkt? Mijn granaatappel die ik al dik 10 jaar heb, heeft granaatappeltjes! Leuk man. Alles een handje mest gegeven en ben nog steeds aan het sproeien. Ook binnen alles water en voeding gegeven en de patio helemaal schoon gespoten. Zo. Morgen weer een dag.
Geplaatst: 29 juni29 Jun Ohhhh wat tof die granaatappel!En verder natuurlijk ook heel veel moois. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 29 juni29 Jun Water gegeven uiteraard. Begin deze maand aspergeklauwen geplant en de eerst asperges (die niet geoogst mogen worden) spurten de grond uit. Heel leuk om te zien!Was een beetje laat met de tomaten dit jaar maar beloofd toch wel een mooie oogst te worden (vast voor de vakantieoppas vermoed ik).En heeeeeeeeeeel veel kweekgras vanmorgen vroeg getrokken toen de temperatuur nog te doen was
Geplaatst: 30 juni30 Jun @[mention= rel=]petrasmoestuin[/mention] alletwee maar is ook een beetje afhankelijk van de kip denk ik. De Araucana eet beduidend minder mier en meer pop en heb sowieso 1 kip die alles wegpikt wat los en vast zit. Ik heb vanochtend in alle vroegte alles nogmaals water gegeven. Hingen 2 tomatendieven slap. De rest stond alweer netjes omhoog, dus als er geen slakken aanzitten, gaan ze het wel doen.
Geplaatst: 30 juni30 Jun Gisterenochtend alles in onze voortuin en die van de buurvrouw water gegeven. Onkruid verwijderd en de vijgenbladpompoen die ik daar voor de grap in een perk heb gezet verder geleid over de grond. Die ga ik door het tuinhek vlechten. En de uitgebloeide salvia’s geknipt. Nieuw scheuten kwamen er al tussendoor. Gisterenavond de achtertuin van water voorzien, tomaten gediefd en opgebonden en de pompoenen verder omhoog en om de hoek geleid. Vanavond krijgen de groentenplanten nogmaals wat water, nu met voeding erin. 30 juni30 Jun aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: 1 juli1 Jul Op 9-6-2025 om 11:44, Rookie zei:Ik heb die toevallig net in de grond gestopt!Ik ben heel benieuwd @Petrasmoestuin.Dit gaat over de Cugoe spinazie testzaden.Ze zijn nog niet boven de grond of ze schieten al in bloei.Ik ben klaar met de zomerspinazie.Er zijn nog genoeg andere bladgroentes, die niet zo moeilijk doen.
Geplaatst: 1 juli1 Jul 4 uren geleden, Rookie zei:Cugoe spinazieDat is typisch. Misschien dat het bij jou toch te warm staat? Ik heb de eerste keer dat ik zaaide 2 x geoogst, op 28 mei en 4 juni. Ik had het wel onder een gordijn staan. Nu staat het nog in het kleine kasje, vanmorgen te warm, toen dicht gedaan en nu staat hij er weer zo bij. 31 mei gezaaid, dus staat al bijna 6 weken. 1 juli1 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 1 juli1 Jul Tegen vijfen toch nog 2 uurtjes gewerkt in de tuin. Mijn man heeft weer aalbessen geplukt en de tuinbonen. Ik heb de Karillo geoogst, een gatenkool weer zoals gewoonlijk bij mij, maar tenminste staat er wat (onder een gordijn). Ik heb de aalbessen die ik gisteren in de vriezer had gelegd eruit gehaald en de nieuwe met 2 lagen op bakplaat en papier weer in de vriezer. Nog 3 soorten sla geoogst. De Trival, rode Crispy en de Batavia. En om 19.00 uur weer wat eten maken. 1 juli1 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 1 juli1 Jul Vandaag was ik van 8:30 tot 12:30 bezig in de moestuin.Dat viel nog best wel tegen, althans het laatste (half)uurtje.Niet vanwege de temperatuur, nou deels dan. Maar vooral dat ik toch wel wat begon te dehydrateren. Vooral met die zon en zweten. Ik was dan ook iets langer dan gepland bezig, planning was 3 uur maar werden er 4.De rest van de olifantenknoflook eruit gehaald, ze begonnen al aardig te vergelen.Flink wat bastaardwederik eruit gehaald, sommige planten begonnen hun zaad al te lozen. Dat op de grond gelegd en het grondfolie er overheen.Nog 3 aardbeien geoogst die de eenden over het hoofd hebben gezien, en de blauwe bessen. Die hadden bezoek gehad, ik vermoed die halsbandparkieten, de struik was een beetje een kant op gebogen en er zat een snavel afdrukje in een bes. Gelukkig hebben ze heel weinig opgegeten, misschien werden ze gestoord.Ook een beetje gesnoeid en de laatste bergbasilicum geplant.En vooral flink water gegeven. De trays en kuipen vooral, met die warmte gaat het snel.Planning voor de komende dagen:de palen voor de druiven verder de grond in slaande druiven snoeien, vooral ook die omgewaaide en dan aan de palen vastmakensmeerwortel knippen en smeerwortelgier makenvijgen verder snoeien zodat de paden begaanbaar worden, en dan het restant bastaardwederik weghalenairlayers van de vijgen makenrestant planten planten en ook zaaien als er ruimte over isen vast nog wel meeren hulp regelen voor zaterdag, dat zal dan sneller gaan. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 juli1 Jul Vanmorgen de planten water gegeven en vliesmutsen voor de klimbonen gehangen. Helaas komt hij niet helemaal tot boven. Gisteren hebben ze ook al iets geleden, zie enkele bladeren op de foto. De pas gezaaide stambonen heb ik onder de tuintafel gezet, samen met nog andere voorgezaaide planten. De tomaten zijn binnen gezet. Om ze tegen de zon en de hoge temperaturen te beschermen. Zojuist weer een rondje water gegeven. Vooral de mini's waren alweer flink droog.
Geplaatst: 3 juli3 Jul Na twee hete dagen eindelijk weer een temperatuur dat er ook in de tuin gewerkt kan worden. Eerst onkruid verwijderd. Daarna de afrikaantjes uitgeplant in de border waar vorige week nog de knolvenkel stond. Daarna de laatste 3 pepers en de aubergine naar hun definitieve plek/pot gezet. De test botersla geoogst voor de sla soep vanavond. Water gegeven.
Geplaatst: 3 juli3 Jul Ik heb deze week een paar x in de ochtend vroeg en 2 x Savonds in de tuin gewerkt. Vooral dat ‘s avonds was hard werken… nog heel heet. Ik was het ook niet eens van plan. Het ene moment stond ik daar in mijn mooie nieuwe jurk de planten water te geven, het andere moment stond ik tegels te sjouwen… Echt geen idee hoe het is gegaan [emoji38] Was in elk geval niet de bedoeling. Maar er staat weer een rijtje tegels. Overal kweekgras dit jaar wat opkomt. Als je ze klein wegtrekt, valt het werk reuze mee, maar zodra je er een over het hoofd ziet en laat groeien, is het al een stuk moeilijker. Ik heb een roodborstjesnestje in de tuin! Vandaag gezien. Ook heel leuk.
Geplaatst: 3 juli3 Jul Op 29-6-2025 om 13:10, Mellie zei:. Alle planten erin en de waterbollenJe hebt er echt een mooi cadeau van gemaakt Mellie, was de jarige er blij mee? De prei moest ik ook wel om lachen. Mooie versiering van de flesjes met bloemen in de boom👍 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juli3 Jul Ik heb nog eeen komkommer en flinke krop test botersla van mm geoogst. Straks nog even water geven, het zag er weer droog uit in de bakken net.
Geplaatst: 3 juli3 Jul Vandaag op visite geweest en bij thuiskomst alleen de andijvie Ancona test MM voor de 2e keer geoogst, zodat mijn biet wat meer zon kan oppakken.En bleekselderij en Marokkaanse munt die ik gekregen heb in een pot gedaan. 3 juli3 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 4 juli4 Jul @@appelvrouw jazeker! Precies wat hij wilde [emoji14]Gisteren alle tegels voor de ren losgewipt. Zo veel mieren weer en poppen. Weer de kippen erop los. Gratis en voor niets half uurtje kippen tv gekeken. Word er helemaal zen van. Daarna veel aarde weggeschept. Het en der verspreid. Gras weggeschept. Bestaande tegels terug en nog een rijtje erbij gelegd. De man vond alles te hoog, maar alles is een stuk lager dan het was. Dus de man mag het zelf maar oplossen, want ik vind het goed. Water gegeven en toen was het klaar. Vandaag alle graskanten gedaan. Belachelijk veel gras van die kanten. Was nogal wild [emoji12]Weet water gegeven, maar ditmaal aan het gazon omdat ik die te kort heb gemaakt en het al direct begon te verdorren. De eerste gladiolen in bloei gespot. Lathyrussen helemaal kort geknipt zodat ik weer bloemen krijg. Tafels schoongespoten. Ergens is een kersenboom waar de vogels van smullen en bij ons laten weten dat ze kersen op hebben. Ik denk een wilde kers. Heel paars en kleine pit. 2 pruimen gegeten. Had een Japanse pruim moeten zijn. Was een opal. Ook bijzonder. Wel heel sappig. Eerste x pruimen. Heb de plant verpot. Zit nu in een gigantische bak. 3 x groter dan wat hij had. Hopelijk volgend jaar dan wat meer dan 2 zielige pruimen. Nu nog wat slingers hangen en klaar. Vanavond gaan we weerwolven spelen in de tuin. Awoeoeoeoehhhhh!!!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.