Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uien oogsten

jootje

Aanbevolen berichten

Het zal vast wel hier of daar te vinden zijn op het forum, maar ik kan het niet vinden! Sorry!

In oktober winteruitjes gepoot. Als ik mij niet vergis moesten die in juni geoogst worden? Ze zien er wel al groot uit en het groene loof word mega lang en dik, met bovenin een bloemknop. Het zijn witte uien. En als ik ze ga oogsten, hang je ze dan net als sjalotjes een poosje op om te drogen? Nog niet eerder gewone uien in de tuin gehad. Voeg een foto bij....grotetuin2juni-00487451338665523.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal oogst je uien als het blad gaat strijken dan valt het plat een kant op, dat wil zoiets zeggen dat de plant rustperiode ingaat.

Degene die gaan bloeien doorschieten zou ik zsm in je eten gebruiken gewoon vers voor dat de bloei het voedsel uit de ui trekt want dan wordt deze slapperig.

De bloei zou ik eruithalen bij degene die het heeft, dan blijft de ui in ieder geval nog even goed al wordt hij niet groter en die ik weer zsm vers opeten.

Waarom een ui soms doorschiet zoals nu bij jouw hoor je verschillende verhalen over kan bv periode met droogte zijn, waardoor ze bloei gaan ontwikkelen dat voorkom je met watergeven maar is nu te laat.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Jo,

Mijn in het voorjaar geplante pootuien hebben dezelfde grootte, maar ik vind dat ze nog dikker moeten worden, hoor. Dan heb je straks gewoon méér ui...

Dat bloeien overkomt mij ook met sommige uien, maar ik begrijp van Hans dus dat het de droogte was. Ik heb niet gesproeid of water gegeven bij de droogte (geen dooie planten in de tuin, wel wat minder uitbundige aardbeien, helaas)

Maar over de uien... als het straks zover is... eruit trekken, en een weekje op het land laten liggen. Hier op het moestuincomplex hingen ze vorig jaar de uien massaal aan de hekjes... echt een leuk gezicht. Ik legde ze op roosters van kippengaas op de koude bak (niet genoeg hek tenslotte)

Regen enzo is geen probleem tijdens het uithangen van de uien... er gebeurt niks mee.

Leuk om straks weer uienstrengen te vlechten... ik kijk er alweer naar uit... bewaart ook makkelijk... aan de muur hangen van schuur of zolder of keuken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan idd aan de droogte liggen of waarschijnlijker aan de koude periode in april... uien zijn eigenlijk tweejarige planten en maken het eerste jaar een bol(ui) en het tweede jaar gaan ze voor bloei en zaad. Als het net als dit jaar schitterend weer is in maart, gaan ze groeien als een gek. Vervolgens komt april en lijkt het wel weer winter... ook voor die planten dus. Als vervolgens mei weer lekker weer brengt , voelt dit voor sommige uien als het tweede jaar en gaan ze bloemen maken. Met name rode uien zijn hier erg gevoelig voor en kun je ook beter pas na half april poten. Heb ik tegen beter weten in, niet gedaan en eet nu dus dagelijks "stengel" rode ui...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey Jo,

Hier nog meer (dezelfde) info:

https://www.moestuinforum.nl/wanneer-aardappels-en-uien-oogsten-t1898.html

https://www.moestuinforum.nl/uien-afleggen-t2727.html

https://www.moestuinforum.nl/kan-ik-mijn-sjalotten-binnenkort-oogsten-t2117.html

Ik heb meer planten die nu gaan bloeien, waaronder wat uitjes die een bloemknop gaan maken. Ik heb dan weer gehoord dat dat dit jaar komt omdat het even warm is geweest, en daarna weer even koud. Dan 'denken' de planten dat ze aan hun 2e jaar bezig zijn, en dan gaan ze bloeien. Snijbiet, wortels, en bietjes die ik vroeg heb gezaaid, doen dat nu.

En we eten inderdaad af en toe een stengelui omdat ze net beginnen aan hun bloemknop. Zodra ze al echt een bloemstengel hebben, zijn ze niet lekker meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...