Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Eerst maar eens kijken of het wil kiemen en inderdaad die gaat straks in de platte bak of kruipkas die nu nog erg leeg zijn.

Misschien gelijk in de grond en anders in grote potten en daarna buiten.

Het duurt altijd zo'n tijd hier aan de koele kust voor er wat aan zit, eens kijken of ik hiermee een of twee weken eerder kan zijn met oogsten.

Ik kan ze later ook nog een tijdje onder plastic of kweekkasje zetten.

Vorig jaar op de 21ste bovenstaand gezaaid, maar ik vond dat toch wat laat.

Ik hoop dat het met de tomaten een tros per plant gaat schelen.

aangepast door Patrijs
  • Like 3
Geplaatst:

Vandaag zijn de Nemo aardappelen de grond in gegaan.

Nu ga ik de Texla aardappelen voorspruiten.

Ik heb dit jaar drie soorten aardappelen staan: de vroege Vitabella, de midden Nemo en de late Texla.

• Like 2
Geplaatst:

Twintig soorten tomaten gezaaid, er was eindelijk plek op de warmte matjes. Dat lijkt erg veel, maar ze gaan over vier locaties: in de kas, in de volle grond, thuis in de achtertuin in potten en op de camping in potten (en misschien eentje in volle grond). Dan gaat het toch snel. 

Verder vooral verpot, niet gezaaid. ‘t Kind is zoet geweest 

• Like 4

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
Op 4-4-2025 om 08:44, Tanja65 zei:

Ziet er goed uit, @Erny! Zelf doe ik de WCxrolletjes tegenwoordig anders, omdat ze zo stonden te wiebelen op die gevouwen onderkant. Ik knip er twee stroken af, die ik boven en onder om de resterende rol schuif (rol beetje indeuken). Dan wat grond, nat maken en goed aanstampen (dat is dan de bodem) en dan afvullen met losse grond. Mij bevalt dat beter, en het blijft doorgaans vrij goed zitten.

Eten de vogels die kleine plantjes ook op? Ik dacht alleen de erwten en de peulen.

Wc rolletjes staan bij mij in de vakjes van de lidl trays gedrukt. Past precies. En dan volgestampt met potgrond. Dus ook gewoon open aan de onderkant, geen gevouw, geen gepruts, geen gewiebel.

Vogels weten blijkbaar dat er onder aan die mooie plantjes ook nog een peultje hangt waar de plantjes uit zijn voortgekomen. Daar zijn ze dan naar op jacht en trekken zodoende de plantjes uit de grond. :roll:

Geplaatst:

Texla aardappelen in de vensterbank in eierdozen

Gezaaid: zomerspinazie Nores, andijvie, gouden bietjes, snijbiet

Uitgeplant: Batavia sla Blonde de Paris

Alles wel onder bekers of in een tunneltje, vanwege de droge, schrale, koude wind.

• Like 2
Geplaatst:

Cerisa aardappelen, drie rijtjes gepoot. Purple Magnolia sugarsnaps uitgeplant. Ook voorgezaaide slaplantjes Wonder der 4 jaargetijden uitgeplant.

Gezaaid: bietjes Deventer zwartblad, cylindra en witte bietjes. Gevulde goudsbloemen (golden emperor) en nog een mooie, niet oranje.

Spinazie "Viroflay" en Erbette langlevende spinazie (die stiekem gewoon een snijbiet is)

En pastinaak en een wortelmix. Beiden liepen al tegen de einddatum volgens het zakje en eigenlijk verwacht ik er dan niet zoveel meer van.

• Like 2
Geplaatst:
5 uren geleden, Erny zei:

Wc rolletjes staan bij mij in de vakjes van de lidl trays gedrukt.

Vogels trekken zodoende de plantjes uit de grond. :roll:

Ik ga op jacht naar Lidl trays! 

En hier zijn de vogels minst slim blijkbaar. Graag zo houden!

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Hoe bewaar jij later al die aardappelen? Ik heb totaal 10 aardappelen voor het eerst gepoot. Ik kan ze in de garage een poosje bewaren maar een heel jaar? Jij legt ze dan in de aarde of zo?

Geplaatst:

1 april 5 zaden Rose de Bern oogst 2021 in een filter gestopt á la Deno en vandaag kon ik ze in potjes planten, alle 5 gekiemd.

Verder twee aardappels Sirtema in een grote bak geplant. 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik had begrepen dat je van 1 aardappel 1 kg eruit haalt.

Ik heb niet zo veel bakken dat ik meer kan poten. Ja het kan wel, maar ik wil ook nog een stuk tuin overhouden waar ik kan lopen en de hond. En het is voor het eerst, dus nisschien volgend jaar meer 

• Like 2
Geplaatst:
18 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik had begrepen dat je van 1 aardappel 1 kg eruit haalt.

Ik heb niet zo veel bakken dat ik meer kan poten. Ja het kan wel, maar ik wil ook nog een stuk tuin overhouden waar ik kan lopen en de hond. En het is voor het eerst, dus nisschien volgend jaar meer 

Ik zit een beetje met hetzelfde euvel : ruimtegebrek in mijn verhoogde moestuinbakken, en ik ben voornemens te gaan telen in aardappelzakken die ik her en der nog wel ergens kwijt kan.

• Like 3
Geplaatst:

Zonnebloemen zaaide ik, hoge en lage. 

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...