Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Koolrabisoep met spinazieblaadjes. De koolrabi niet uit eigen tuin, nog niet. Dat duurt nog even. Ik heb welk knoflook en uien, maar ik ben nog mijn eigen voorraad aan het opmaken.

20250626_195608.jpg

Geplaatst:

Ik heb een clafoutis van Kruisbessen uet gemaakt…😋

Ik maakt er vorige week al een van kersen maar die waren niet uet maar wel zo heerlijk en licht gebak zonder deeg dat ik het nu met wat “ rijker” beslag van melk/room/eieren/suiker/bloem nogmaals maakte.

Ik weet dat vlierbloesemsiroop en kruisbessen een heerlijke combi zijn omdat ik dat al eerder deed met jam.

Dus nu een flinke scheut vlierbloesem siroop toegevoegd en het was overheerlijk!! 😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4626.jpegIn een beboterde aardwerkschasl deed ik de gewassen en van steeltje en kroontjes ontdane bessen en overgoot het met het beslag.

IMG_4625.jpegNatuurlijk hielp onze kleindochter Roos van 6 jaar weer mee! 😍IMG_4627.jpegIk plaatste de schaal onderin de oven wat maakte dat de bovenkant wat “lobbig” bleef en de bodum wat vaster ….

IMG_4628.jpegHet smaakte goddelijk! 😋IMG_4586.jpegKan het niet laten om ook de foto van de al eerder gebakken kersen clafoutis toe te voegen😋 omdat deze mij op het idee bracht dit ook met kruisbessen te doen.

Geplaatst:

Ooooh mijn lievelingstaart! De clafoutis met zure kersen en níét ontpit. Beetje poedersuiker op de top.

Hopelijk zijn mijn twee zure kersenbomen snel groot genoeg om in ieder geval voor een taart kersen te geven. Met kruisbessen lijkt me ook heerlijk!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Met de kersen deed ik;

500 gr kersen

3 eieren

2,5 elp poedersuiker

4 elp bloem

200 ml melk

En idd @appelvrouw poedersuiker erover soms ook nog met geroosterd amandel schaafsel…😋

Of deel van de bloem vervangen voor amandelmeel..😋

Ik ben benieuwd naar jouw manier! 😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4586.jpeg

Geplaatst:

O, wow! En dan ook die schaal erbij. Dan móet je wel taart bakken als je kersen hebt. Is dit een clafoutis? 😋

… kruist bericht, eerst lezen. Clafoutis dus!

aangepast door CJodokus

Geplaatst:

@Vrouwholle Hij staat hier op het forum..wel van 14 jaar geleden maar wat geeft het:

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Broccoli champignons schotel en een Clafoutis met aalbessen gebakken, morgen horen jullie of hij lekker is.

20250627_190625.jpg

20250627_212257.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Onze jongste vroeg om lasagna maar dan “ zonder slak belopen groenten”😅

Dus 1 voor 1 zonder….

En 1 voor 2 met…😉

Ff werk maar was weer heerlijk😋

Ik zette de NZ spinazie zaden nachtje in het zout en vandaag afspoelen en in de azijn als kappertjes!😋

De stelen fijn geknipt als voeding voor de compostton.😊

🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4643.jpeg

IMG_4640.jpeg

IMG_4639.jpeg

IMG_4638.jpeg

IMG_4633.jpeg

Geplaatst:

Eentje zonder slak en een met slak.😀

Ziet er goed uit!

Geplaatst:

Net de clafoutis met aalbessen gegeten. Smaakte prima. Ik had hem eerst op een lagere temperatuur gezet dan 180 graden, omdat mijn oven hier vaak wat warmer ingesteld staat op hetelucht stand. Maar de volgende keer kan ik dat wel doen denk ik, want ik heb hem 10 minuten langer laten bakken, maar de bodem kon nog iets steviger, hoewel de randen al donkerder werden.
Op welke stand bak jij het af @Vrouw Holle ? En hoeveel suiker doe jij er door, toch geen 2,5 eetlepel?
Ik heb weer een andere verhouding gebruikt dan jullie. Ga het vaker maken.

20250628_122712.jpg

20250628_122741.jpg

Geplaatst:

Nu ga ik ook voor de bijl hoor. Ik heb wat zure kersen, en ook kruisbessen, en na jullie foto's en recepten wil ik gewoon ook een clafoutis bakken. Even onderzoeken wanneer die kruisbessen rijp zijn, tips welkom.

Geplaatst:

Er staat bij mijn recept van de kersen “poeder” suiker hè Petra… 2,5 eetlepel van een officieel maatschepje vind ik niet veel voor een hele clafoutis… maar dat zal persoonlijk zijn.

Ik liet hem ook langer in mij. Oven idd… en de 2e clafoutis met kruisbessen zette ik ook heter… maar daarin zou ik jou eigen gevoel van jouw eigen oven volgen petra.👍😊

Ik proef mijn kruisbessen steeds Arja… Ik weet nu uit onder vinding dat te snel vind ik ze te zuur… te lang vind ik ze melig….maar ik denk dat het ook ras afhankelijk is wat het juiste moment van oogsten is….🤔

Wat ik ook altijd bedenk.. liever iets te zuur dan dat de vogels ermee van door gaan…😬😊

Op mijn kleine plek gebruik ik liever geen netten..,🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Afgestreken lepels of met een kop @Vrouwholle? Ja ik las poedersuiker, maar ik dacht dat je die erover heen deed.

Geplaatst:

Afgestreken deed ik … en vanuit de strooibus er nog wat overheen 😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Spinazie aardappelschotel met kaas. Spinazie uet, zat in de vriezer.

20250628_205557.jpg

20250628_205834.jpg

Geplaatst:

Onze koffiepauze van vandaag: een stukje clafoutis met aalbessen uet met slagroom en een koffie met Asbach Uralt en slagroom.

20250629_124503.jpg

Geplaatst:

Zodadelijk een heerlijke gemengde sla uet. Alleen de augurken en rode paprika kwamen uit de winkel.

20250629_180906.jpg

Geplaatst:

Traybake met koolrabi, nemo aardappeltjes, 16 kleine teentjes verse knoflook, rozemarijn en fetakaas.

Olijfolie, grof zeezout en gemalen peper.

Alle groente uet.

Het was mjummie!

P1060477.JPG

P1060479.JPG

Geplaatst:

Gisteren pasta met broccoli en champignons gemaakt met pijnboompitten. Met heel veel kleine sjalotjes uet.
Een eenvoudig recept, wat ik nog zal uitschrijven.
Vanavond pasta met diverse groente die op moeten.

20250629_211339.jpg

20250629_184622.jpg

Geplaatst:

Vandaag een bord pasta met veel groente. Ik wou er een pepertje door doen. Ik had 2 zakjes: 1 met minder sterke pepers in de vriezer gedaan en een zakje met meer sterke pepers in de koelkast. Dat laatste was ik vergeten. Het pepertje wat je nu ziet is groen, maar ik had de rode ervan. En er zitten nog smalle pepertjes in, ik weet dat die extra pittig zijn.
Mijn man heeft een wondje op zijn hand en dat prikt nu heel erg, ook was het pittig eten. Ik kan er wel goed tegen, mijn man wat minder.

20250630_192508.jpg

20250630_191900.jpg

Geplaatst:

Wraps gevuld met gestoofde venkels, zongedroogde tomaatjes, kalamata olijven en mozzarella. Uet enkele eetlepels verse mediterrane kruiden, zeer fijngehakt met het wiegemes( majoraan, rozemarijn, tijm, peterselie) . Dat was gisteren, vanmiddag de laatsten koud opgegeten dat was nog lekkerder.

F578E585-822E-4424-BF66-CC6E7780F674.jpeg

Vanavond gebraden ganzeborst sinds gisteren gemarineerd met dezelfde verse kruidenmix (plus laurierblad) uet als in de wraps, gemengd met olijfolie en citroensap. Dat was heerlijk @Anna3 . Aardappelsalade met jonge slauitjes uet en spitskoolsalade met kummel en citroensap.

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Vanavond een pastasalade met tonijn, erwtjes en rode ui uet, en wat ik verder nog verzin.

De pasta heb ik net gekookt en de erwtjes staan nu op.

Dan hoef k vanavond in de warmte niet meer te koken.

Edit: ik heb de rode ui vervangen door fijngesneden bloemstengels van de knoflook, die lagen nog in de koelkast.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Een quinoa ei salade gemaakt met 3 soorten sla en bosuitjes en tuinkers uet. Het was heerlijk!

20250701_195547.jpg

Geplaatst:

Ik heb mijn test andijvie van mm vandaag geoogst voor mijn “ als het te heet is om te koken” recept…😊

Andijvie salade 😋 ;aanrader!!

IMG_4707.jpegHet vrouwtje gaat vast iets laten vallen …😉

IMG_4702.jpeg🌱s middags al rijst met bouillon blokje gekookt en af laten koelen…

🌱andijvie heel smalle reepjes gesneden.. gewassen en droog geslingerd…

🌱 blikje mais en blikje tonijn erbij….en in de koelkast tot later

Ook de fles halfvolle slasaus in de koelkast….voor extra frisse salade….

🌱S avonds alles mengen en heel smakelijk gegeten😋😊

IMG_4699.jpegDe krop was ook echt aan oogsten toe want met deze hitte gaat ie toch doorschieten….🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Gisteren bietensalade met orecchiette appel en dille

Vandaag soepje met gele courgette, rode peper, wortel en aardappel in ganzenbouillon.

Turks brood gevuld met tomaatjes mozzarella en oregano en afgebakken in de oven.

Uet: selderijblad majoraan dille laurier.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic