Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Radijs kweken


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Tja, jullie zullen het wel niet geloven van een van de wedstrijdwinnaars van de radijswedstrijd, maar ik heb echt problemen met mijn radijzen dit jaar. De bladeren zijn aangevreten met gaatjes ( aardvlooien?) en de radijsjes zelf groeien slecht ( in tweede instantie want ze komen wel mooi op) en zijn hard/voos/bitter. Ik heb nu een ander soort gezaaid die wel weer mooi opkomt, maar wil er nog wel graag tips bij..bv tegen die aardvlo.Dank

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een soort radijs staan die het ook niet zo super doet. Maar de rest gaat wel goed.

 

Ze houden natuurlijk niet van te veel warmte en mogen niet uitdrogen, daar worden ze smerig van. Aardvlooien kan je met een een plankje met iets plakkerigs 'vangen' dacht ik?

 

Of probeer het eens gewoon in een balkonbak of bloempot?

Met evt. iets meer schaduw... al is een pot natuurlijk nog wel makkelijk te verzetten. Want dat zou denk ik best de rede kunnen zijn dat ze niet lukken...

 

De Cherry belle schijnt niet snel voos en hard te worden.

Ik was de zaadjes kwijt maar heb ze 2 weken terug in de grond gestopt dus kan je er niets over zeggen. Wel dat er in alle soorten best veel smaak verschil zit.

 

Misschien dat dit nog wel een goede tip is, zaai ze eens iets dieper, 1 tot 2 cm onder de grond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nathouden dus. Die pot is ook wel een goede tip, want mijn wedstrijdradijs zat ook in de pot..was een van de beste radijzen die ik ooit had.Is er misschien ook iets met voeding fout.. Ik heb ze op het wortel/ui stuk gezaaid, daar heb ik amper gemest( vorig jaar op t sla-stuk, daar was meer mest.)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de mijne nu 4 weken geleden gezaaid en ik heb enorme hoeveelheden loof, maar zie nog steeds geen radijsjes bovenkomen...

Ook de watermeloen radijs maakt volop loof, maar ook hier zie ik nog niets bovenkomen. Bij mij staan ze trouwens beiden in bakken met gewone potgrond.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelvrouw, als ik je verhaal zo lees dat de zaadjes wel gewoon mooi opkomen maar daarna hard/voos/bitter worden dan denk ook ik in eerste instantie aan de hoge temperatuur/vochthuishouding van de afgelopen weken. Dat is ook een beetje rasafhankelijk. De wedstrijd radijsjes (riesen von aspern) vind ik er wat dat betreft echt postitief uitspringen. Ik verwacht niet dat het de bemesting een oorzaak is van je probleem (niet te veel in ieder geval).

 

Met een ander soort en wat betere vochthuishouding moet je goede resultaten kunnen behalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel.

Ik ga het nogmaals proberen met enkele andere soorten..ik heb nog pink lady slippers bv.

En op een andere plek.

Die gaatjes in het blad zouden inderdaad niet uit moeten maken voor de knapperigheid en smaak van de radijs.

Fijn te weten dat het geen bemestingsprobleem kan zijn..en inderdaad het was hier erg droog en warm.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Dat is ook een beetje rasafhankelijk...

 

Die ervaring heb ik ook. In combinatie met het weer. Op zich is dit natte, redelijk warme weer prima voor radijs. Mijn eerste bosje radijsjes ging zeer matig in april/mei. Duurde lang qua opkomen en volop aangevreten. Ik weet niet meer welk ras dat was, maar begin mei heb ik raxa (zo heten ze toch?) gezaaid en die gaan werkelijk als een trein. Ik eet er al meer dan een week van, en ze worden maar groter en groter. Ze kunnen zo groot als een flinke pruim worden. Nul vraat, en zelfde grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Heb de mijne nu 4 weken geleden gezaaid en ik heb enorme hoeveelheden loof, maar zie nog steeds geen radijsjes bovenkomen...

Ook de watermeloen radijs maakt volop loof, maar ook hier zie ik nog niets bovenkomen. Bij mij staan ze trouwens beiden in bakken met gewone potgrond.

 

Veel loof kan soms een oorzaak zijn van teveel stikstof, aangezien dat de bladgroei bevorderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Cherry belle schijnt niet snel voos en hard te worden.

Ik was de zaadjes kwijt maar heb ze 2 weken terug in de grond gestopt dus kan je er niets over zeggen. Wel dat er in alle soorten best veel smaak verschil zit.

 

De Cherry Belle doen het super en zijn erg lekker

Niet voos, aardig groot, normaal loof

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...