Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lamsstoofpot - Indiaas


harmony

Aanbevolen berichten

Speciaal voor Jet

Voor 3 a 4 personen:

600 gram lamsbout of lamsschouder in blokjes (niet al te klein)

2 in maantjes gesnipperde uien

9 tenen knoflook

1 theelepel chilipoeder

4 spaanse pepers

1/2 theelepel koenjit

1 theelepel komijnzaad

1 theelepel mosterdzaad

1 theelepel garam masala

4 tomaten, in de blender fijngemaakt

zonnebloemolie

zout

grote hand gesneden koriander

 

Verhit de zonnebloemolie. Fruit hierin komijnzaad, mosterdzaad, koenjit, garam masala, chilipoeder en in ringetjes gesneden pepers.

voeg de uien toe, zet het vuur wat lager, de uien mogen niet bruin worden. Dan knoflook toevoegen (ik hak het fijn). Niet te vroeg, anders kan hij bitter worden.

Als de uien glazig zijn lamsvlees toevoegen en meebakken.

Dan de fijngehakte tomaten erdoor mengen.

Het hele gerecht op een laag pitje laten stoven tot het vlees gaar is. Ik weet niet precies hoe lang dat duurt, gok een 3 kwartier, ik had lamsbout en die was botermals.

Op het laatst zout naar smaak toevoegen.

 

Serveren met flink wat koriander en bijv naanbrood, gekruide gebakken rijst en komkommerraïta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O!

Dank je wel Monique..

Ik ga mijn buurman achter de broek aan zitten..hij heeft een vriend die lam en jong schaap verkoopt. En ik heb plek in mijn vriezer voor een klein schaapje Ik neem aan dat het met jong schaap ook gaat..misschien iets langer stoven.

* Jet zakt weg in een droom over geuren van curry *

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het over exacte braad- stoof- en kooktijden gaat ben je bij mij aan het verkeerde adres Kwestie van af en toe proeven. Dit was niet al te oud vlees, een stuk lamsbout van de gewone slager.

Ik denk dat jong eerder gaar is dan oud, gaat op voor wild (haas, konijn etc), dus waarschijnlijk ook wel voor schaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen de buurvrouw gesproken..ze gaat een dezer dagen haar vriendin bellen die lam en schaap verkoopt. Ik wil graag een jong schaap( lammetjes vind ik echt te jong), maar ik weet niet wanneer de beesten zo ver zijn..ik moet een beetje blind varen op hun kennis. Ze slachten en snijden zelf, dus ik hoef het "alleen maar" te halen, betalen en invriezen..en dan de curry..met de raita

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ondertussen door een post van Nanda over aubergine`s weer helemaal terug bij dit recept. Het lam/jong schaap is binnen en ligt in de vriezer.. Helaas hebben ze de grote bout niet voor mij gefileerd zoals ik heb gevraagd, en zal ik dat zelf moeten doen. Dan maak ik dus heel veel lamscurry in een keer...kan ik het dan toch weer zonder problemen invriezen omdat het gekookt is?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurman heeft het recept al gestuurd..in het Engels:

Vegetable samosas

 

Try making your own crisp and spicy vegetarian samosas with this recipe from the Hairy Bikers

Ingredients

 

For the pastry

 

250g/9oz plain flour

 

1 tsp salt

 

2 tsp vegetable oil

 

1 free-range egg, separated

 

75-150ml/3-5fl oz warm water

 

For the filling

 

2 large potatoes, peeled

 

2 large carrots, finely chopped

 

2 tbsp vegetable oil, plus extra for deep-frying

 

1 small onion, finely chopped

 

½ tsp turmeric

 

2 tsp garam masala

 

1 tsp black mustard seeds

 

1 tsp salt

 

½ tsp freshly ground black pepper

 

4 garlic cloves, finely chopped

 

1 green chilli, seeds removed, finely chopped

 

10 curry leaves, finely chopped

 

75g/3oz frozen peas, defrosted

 

1 tsp lemon juice

 

handful fresh coriander leaves

 

Preparation method

 

For the pastry, mix the flour and salt together in a bowl then pour in the oil and egg yolk and mix together until the mixture resembles breadcrumbs. Gradually stir in enough warm water to form a smooth dough (you may not need all the water). Roll the dough into a ball, wrap in cling film and chill in the fridge for least half an hour

 

For the filling, boil the potatoes in a saucepan of salted water for 15-20 minutes, or until just tender, then drain. When cool enough to handle cut into 0.5cm/¼in cubes and set aside. Boil the carrots in a saucepan of salted water for 10-12 minutes, or until tender, then drain. Set aside.

 

Heat the two tablespoons of vegetable oil in a large frying pan over a medium heat then add the onion, turmeric, garam masala, mustard seeds, salt and black pepper and fry for about 8 minutes until the onions are softened and translucent and the spices aromatic.

 

Stir in the garlic, chilli, curry leaves, potato and carrot and cook for a further ten minutes then stir in the peas and cook for 2-3 minutes until heated through. Season with the lemon juice, stir in the coriander leaves and set aside to cool.

 

To make the samosas, cut the dough into six even-sized pieces and roll into balls. Use a rolling pin to roll each ball into a thin circle, about 15cm/6in diameter. Cut each circle in half to form two semicircles.

 

Take a semicircle and fold into a cone, brushing the edges with the reserved egg white to seal. Fill the cone about half-full with the samosa filling then brush the top edges with egg white and press tightly to seal. Repeat with the remaining dough and filling.

 

To cook the samosas half-fill a deep, heavy-based pan with vegetable oil and heat until a cube of bread dropped in sizzles and turns golden-brown in 30 seconds (CAUTION: hot oil can be dangerous. Do not leave unattended). Fry the samosas in small batches for 4-5 minutes, or until golden-brown and crisp. Remove from the oil with a slotted spoon and drain on kitchen paper. Serve.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...