HuubvG Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Die plant uit je voortuin lijkt op Gewoon Nagelkruid, Geum urbanum,Naambordje bijgezet, als geheugensteuntje. die links van de schorseneer heeft wel iets weg van Valeriaan...Ja klopt! Ik ben direct terug gegaan en heb even met een vinger de wortel opgezocht en eraan geroken. Onmiskenbaar! Moet bij het verplaatsen van wat grond uit de achtertuin meegekomen zijn. Ben blij dat ik deze nog in de tuin heb dan.Dankjewel.
HuubvG Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Nog even in de herhaling. Ik weet nog niet wat dit kan zijn.
Deborah Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 vlier? Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
HuubvG Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Nu je het zegt, heeft het er wel wat van.Op deze foto lijkt het blad wat ronder, maar het kan een andere soort vlier zijn.
Erny Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 In de berm maar wel vlakbij een oude kloostertuin met veel moois... Wat is dit? Spelen met de macrostand van de RobOcam:
Deborah Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Korenbloem Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Erny Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Aha... thnx, kwam me niet bekend voor, ik ken deze diep paarse versie met de dunne bloemblaadjes niet, alleen die lila versie met de bredere blaadjes.
weknow Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Wel familie van de korenbloem, maar het is een bergcentaurie. (Centaurea montana) Ooit geplant in onze (vrij wilde) tuin aan huis en al meer dan 20 jaar duikt ze elk jaar wel weer ergens op. We bestrijden ze wat als een onkruid, aangezien ze zich anders ongeremd overal verspreidt. I.t.t. een korenbloem is het een meerjarige, Bloeit maar kort, nu en gaat dan over in zaad. Soms nog een nabloei in het najaar. Trekt insecten aan bij bloei en wortelt vrij diep...maar nooit genoemd bij mijn weten als een plant om mineralen uit de bodem te halen...zou toch wel kunnen. Zie hem soms ook wel eens ergens in het wild....waarschijnlijk via zaad ergens ontsnapt uit een tuin, want oorspronkelijk afkomstig uit laaggebergte meer in Midden-Europa (Alpen enzo). Dit is zo een beetje de natuurlijke vorm, maar er zijn ook gekweekte species met meerkleurige blauw-witte bloemen of blauw-violette te koop bij kwekerijen e.d. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Ja, denk dat ie uit deze tuin is ontsnapt, groeide zo'n 15 meter vanaf de ingang... Zou leuk zijn als ik er aan denk om binnenkort weer langs te fietsen en zaad te oogsten.
weknow Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Mooie (rots-)tuin zo vanaf de straat gezien. Ik zou zeggen...kruip in de enthousiaste fan-rol met een lieve snoet....vraag het aan de poort en grote kans dat je een rondleiding, thee met cake en een doos vol stekjes en zaadjes mee naar huis krijgt In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Dat had ik al voor een andere keer in gedachten... ziet er erg mooi uit.En dit bord staat bij het hek:
aseel Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Ik heb deze plant als perzik gekocht.. maat lijkt meer op een kers of pruim. Deze is een pruim . Maar welke. Had meerdere soorten gekocht. En bij verplanten van de ene tuin naar de andere. Heb ik maar 1 kunnen behouden. Maar ben vergeten welke het was. Ik Had waarschijnlijke belle the thuin, bleu België, avalon en jefferson. Het waren kleine 1 jarige planten.
speets Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 fotoKan het geen geitenbaard (Aruncus dioicus) zijn?Of heb je Astilbe in de tuin? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
HuubvG Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Even opgezocht en ik weet het niet, het zou van alles kunnen zijn. Het kan een van beide zijn uit zaad zijn van een bloemenmengsel dat ik vorig jaar gezaaid heb. Ik heb ze verplaatst naar de tuin en hou het in de gaten. Afwachten maar, bedankt zover.
Paeonia Immaculee Geplaatst: 18 mei 2016 Geplaatst: 18 mei 2016 Wat voor onkruid is dit? Het groeit hier echt overal! Vroeger hadden we voornamelijk kruiskruid, maar tegenwoordig dus dit schepseltje...Iemand enig idee?
pippi Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Even twee plantjes uit mijn 'verrassingshoekje' met zaailingen waarvan het label kwijt is geraakt. Iemand enig idee wat het kan zijn?
weknow Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Onderste lijkt me schoenlappersplant. Bovenste lijkt op eerste gezicht vlierzaailing. Maar ben niet heel zeker. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Paeonia Immaculee Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Wat voor onkruid is dit? Het groeit hier echt overal! Vroeger hadden we voornamelijk kruiskruid, maar tegenwoordig dus dit schepseltje...Iemand enig idee? Iemand nog een geniale ingeving?
pippi Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Schoenlappersplant heb ik niet gezaaid, en ook niet iets wat daar op zou lijken. Zou wel grappig zijn als je gelijk hebt, want dan is dat zaad op de een of andere manier terecht gekomen in een potje met iets dat nooit is opgekomen. We wachten af. Vlier zou misschien wel kunnen, Ik heb tijdens het winterzaaien wat eetbare besjes hier en daar in potjes gestopt in het kader van 'kijken of dat werkt'. Oh dat zou wel leuk zijn, een vlier. Geen idee waar ik die kwijt zou moeten, maar voordat dat een probleem wordt zijn we een hele tijd verder.
pippi Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Paeonia Immaculee, het is waarschijnlijk iets heel anders, maar het lijkt wel op mijn zaailingetjes van de spiegeleiplant, limnanthes douglasii. Die begonnen ook als zo'n waaiertje met precies zulke blaadjes laag bij de grond. Even een plaatje van internet:
weknow Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 Ik denk dat het zaailingen van herderstasje zijn. Is echt pioniertje...laat ze beter niet in zaad gaan. Spiegeleitje niet. Groeit meer in een toefje, bladeren wat omhoog gericht. Vorm van blad lijkt inderdaad wel wat. Die zou nu gaan bloeien en al voor de winter zijn opgekomen. Verwildert wel makkelijk, maar zou die geen onkruid noemen. Is erg goede bodembedekker (in plaats van mulch) onder fruitbomen. Grond blijft vochtig, houdt onkruid tegen, geen concurrentie voor boom vanwege oppervlakkige maar intense beworteling en zeer geliefd door allerlei soorten bijen. Sterft na bloei af en laat een dik tapijt groen achter dat langzaam verteert....en vol zaden zit. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pippi Geplaatst: 19 mei 2016 Geplaatst: 19 mei 2016 weknow, dat spiegeleitje klonk inderdaad als een leuk bodembedekkertje, heb hem vooral gezaaid voor de tuin van mijn moeder (die geen rommelige mulch wil maar wiens tuin echt wat bodembescherming nodig heeft), waar hij inmiddels in de volle grond staat en ik heb zelf een paar plantjes achtergehouden van alles wat ik bij haar heb uitgeplant om te zien wat het doet en wanneer het bloeit, zo ook dat spiegeleitje. Lief stoer plantje vind ik het. Herderstasje, ja, natuurlijk. Ik heb het niet in mijn tuin, geen idee of dat zo erg woekert. Maar als het een echt pioniertje is, zou het moeten verdwijnen zodra je grond is verbeterd en er andere planten groeien, toch? Ik heb makkelijk praten, ik heb maar een kleine tuin en goeie grond en weinig onkruid. Ik wilde eigenlijk paardenbloemen bij de tomatenplanten, nou, ik heb ze zelfs gezaaid daar en ze komen daar niet op, ik heb er nu alleen een paar staan tussen de tuintegels. Het enige 'onkruid' behalve wat gras, wat bij mij overal opkomt is balsemien, en dat heb ik helemaal aan mezelf te danken. Ik vind het prachtige planten zo in de nazomer in alle lege hoekjes en daar staan ze dus al jaren, het zijn ook fijne bijenplanten, en dat schieten van die zaadjes blijft gewoon leuk. Ik ga geloof ik nogal off-topic, sorry!
Jorieke123 Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Nee, het is geen herderstasje. Sorry Die groeit hier veel en goed, dit is wat anders. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Schoenlappersplant heb ik niet gezaaidVolgens mij is dit zenegroen.Enne... je hebt toch geen dahlia gezaaid hè? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten