Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

Wat doen die aronskelken daar?

 

Uh....weet ik niet....beetje groeien zeker.?......

 

Aronskelk is (ook) een inlandse wilde plant die zich met ondergrondse uitlopers, naast zaden, vermeerdert. Houdt meer van schaduw dan felle zon en kan na enkele jaren een behoorlijk gebied bedekken. Stel dat 2 of 3 jaar geleden een vogel het zaad at en op jouw stukje grond een poepje deed......dan zou een bosje aronskelken zoals dit best daarvan het gevolg kunnen zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk weer heel iets anders

Bovenste mogelijk margriet, onderste solidago?

 

Als je wat geduld hebt tot ze bloeien, wordt het een stuk makkelijker om te determineren.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

image6401146272244152441462724191.jpeg

Dit kwam aanwaaien in mijn tuin, en ik heb het in een potje gezet omdat het er op de een of andere manier veelbelovend uitzag. Maar ik heb geen idee wat het is, misschien kweek ik wel liefdevol een onkruidje op. Iemand die het weet? Of anders hoe ik zoiets zelf op internet kan zoeken, aan de hand van het blad misschien?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lionne Ik denk ook dat het Wilgeroosjes zijn. In ieder geval géén Smalle Weegbree.

Wilgeroosje is een goede insectenplant en waardeplant voor veel rupsen waar dan weer prachtige vlinders uit komen. Bijvoorbeeld de Olifantsrups waaruit Het Groot Avondrood Nachtvlinder komt.

(zoek maar onder die termen op dit forum en gij zult mooie foto's vinden.)

 

Miniboompje lijkt meer op een Els oid... De Esdoorn ontluikt zn blad heel anders en komt heel anders de grond uitzetten (bij mij tenminste...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een struik in de tuin waar op een gegeven moment rode besjes aan komen. Best wel leuke sierwaarde.

Maar wat voor een struik is het eigenlijk?

 

Begint nu net bloemknopjes te ontwikkelen:

In de zon:

IMG932219831462979946.JPG

 

In de schaduw:

IMG931751701462979939.JPG

 

Hele struik:

IMG931984731462979944.JPG

 

Begint ook wel hoog te worden met zn uitlopers. Dus wil er graag achter komen hoe en wanneer deze struik het best te snoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even onder voorbehoud, Erny, omdat de bloemen nog niet open zijn...alleen groeiwijze, blad en knoppen is voor mij nog te weinig......

Maar ik heb zo een vermoeden dat het een Calycanthus en dan waarschijnlijk een C. floridus is. Wordt in Nederland soms meloenboompje genoemd vanwege de geur (?....hoe ruikt ie?) Ik heb ze hier gezaaid, maar nog te klein voor bloemen.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk zo een puzzeltje, Erny......

 

Ha...die bessen...die helpen nogal. Ik denk het volgende:

 

Een soort mispel dus. Cotoneaster bullatus? Die geeft op Google nogal verschillende afbeeldingen te zien...goed gelijkende, maar ook geheel andere dan jouw foto's.

Het is dus maar de vraag of de Nederlandse benaming "dwergmispel" helemaal doeltreffend is...misschien voor meerdere verschillende planten wordt gebruikt.

In het Skandinavisch heet ie "Bulkemispel" en met dat woord kom ik op beelden die heel sterk op jouw foto's lijken. Bijvoorbeeld:

http://www.kristvi.net/flora/B/bulkemispel.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er inderdaad uit als mijn struik. Vooral ook dat blad, ietwat harig en verder ook gelijkend.

Net als het ontluikende bloemknopje.

Een mispel dus...

 

Kijk... ze zeggen ook iets over dat ie in Grünn voorkomt...

kileformet ved grunnen

 

En hier:

"Opprett busk med finhårete kvister" zegt ie volgens mij iets van een rechtopstaande bush eh struik met fijnbehaarde bladeren???

 

Ik zal me eens in een wat verstaanbaarder taal gaan inlezen.

Bedankt Weknow!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rabarbaar... Lastig, zo klein lijkt het vaak nog erg op elkaar. Het zou melde kunnen zijn, maar misschien ook postelein. Hier een foto van mijn postelein, ietsje groter maar enkele dagen geleden zag het er nog net zo uit als bij jou. IMG136814971463143393.JPG

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Rabaarber.

 

Het ziet er niet uit als een gekend onkruid. De meeste daarvan zou ik wel herkennen.

Op het eerste gezicht zou ik zeggen...pure gok....muurbloemen of misschien Judaspenning.

Wat heeft er verleden jaar in deze tuin gestaan? Dat is de sleutel.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kas, spontaan opgekomen:

 

233421661463215199.JPG

Toen ze er net boven stonden dacht ik dat het tomaten waren uit overgebleven zaad. Maar nu vind ik het meer op hennep lijken, wellicht uit vogelvoer, want ik heb dat (nog... ) niet gezaaid of vorig jaar in de kas gehad. Maar eigenlijk weet ik het gewoon niet. Dus...

 

 

En in de voortuin:

 

234036481463216942.JPG

???

 

234124661463217186.JPG

Rechts staat een overgebleven schorseneer, links daarvan wat komt daar uit de grond?

 

234267641463216953.JPG

Nog een foto van hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rbarbaar schreef:

misschien is het vingerhoedskruid

 

Die zeker niet. Heeft als zaailing ronder en gekarteld blad.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...