Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

@ HuubvG en RvO. Nee, ik bedoelde kruidvlier. Of dat ook her of der trosvlier genoemd wordt weet ik niet, maar kan.

Geplaatst:

@HuubvG, RvO en Bit de vlier op de foto van HuubvG is een Sambucus racemosa(Trosvlier, giftig behalve de bessen als je ze kookt). De Kruidvlier waar Bit het over heeft is de Sambucus ebulis(kruidvlier) net als de racemosa giftig. de sambucus nigra(gewonevlier) Bloemen gebruikt voor vlierbloesemsiroop e.d. de bessen voorgelei,jam of wijn.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

RvO, Bit en Stan dank jullie wel. Er kan nu een naambordje bij gemaakt worden.

Geplaatst:

En dit dan?

Staat in roze en paarse uitvoering in bloei, heeft 'kamille' soort van groen blad - dus heeeel vederig) en staat tussen andere pioneers als wilde kamille, klaproos, bolderik (ja in deze regio vollop! ) en zandblauwtjes in de berm...

2013-07-08-1687981373297022.46

Geplaatst:

Ik denk monnikskap, acconitum, hoewel de bloemen in het echt blauwer zijn, maar misschien vertekent de foto? Kun je ook olie van maken.

Geplaatst:

Ridderspoor, Delphinium.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja, riddersporen , maar dan wel de eenjarigen. Blijven lager, zitten vaak in zaaimengsels ( zoals bij jullie in de berm ) en hebben veel sterker gevederd blad.

Dan zei iemand dat van monnikskap zalfjes te maken valt ? Zal best hoor, heb ik geen verstand van , van zalfjes maken. Maar kijk in godsnaam uit met iets doen met monnikskap. Dat is 1 van de meest giftige planten die in onze tuinen algemeen voorkomt. Kan zijn dat dat alleen voor de wortels geldt ? Dat weet ik dus dan weer niet, maar toch.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Goed dat je het zegt!

Ik herinnerde me na het schrijven al dat de plant inderdaad giftig is.

Ik heb het als olie eens gekocht, het wordt dus wel verwerkt, maar ik weet niet hoe of wat.

Geplaatst:

Ja pas er mee op.

In de Antroposofische geneeskunst bestaan druppels tegen hoestbuien..Aconitum cum Bryonia, oftewel Monnikskap met Heggerank. De een nog giftiger dan de ander. Heggerank trek ik steeds uit, maar ik zag bij buren dat het bij hen vrolijk over de schutting groeit..met besjes waarvan met zegt dat een minihandje een kind kan doden...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Durft iemand de soortnaam van deze roos te gokken? Het is tenminste een roos die al met gemak 5 jaar lang het goed doet in de pot. Elk najaar snoeien we hem terug, zetten we hem vorstvrij weg, en zodra hij uitloopt gaat hij weer naar buiten.

dsc0546685421373279411.JPG

dsc0528847291373279935.JPG

Geplaatst:

Vriendin wil graag de naam van deze geranium weten...(wat een Beauty die roos Dennis

p101034377091373318144.jpg

Geplaatst:

@appelvrouw

Die olie kwam ook van wala of weleda.

En inderdaad, niet alles kun je zomaar zelf maken, goeie reminder!!!

Lijkt me ook niet fijn, van de heggerank met kinderen op bezoek, gelukkig maar, dat je het zelf wel weet!

Geplaatst:

@Appelvrouw : Wat ik zie is een malvaatje en eigenlijk écht geen geranium. De gewone wilde malva bij jullie uit de weilanden/ bermen.

@ Dennis. Dat zou "Wiskey Mac" kunnen zijn. . De roos Wiskey Mac is soms meer 2 kleurig dan die op de foto op google verschijnt trouwens, maar ook daar zie je hem wel tweekleurig.

Maar is lastig hoor Dennis, kan ook echt een andere zijn, er zijn er zooo veel. Maar Wiskey Mac is wel vaak te koop ergens.

edit: ik twijfel opeens over die geranium van appelvrouw. Kan de foto met ietsje meer afstand ? ietsje maar.

Geplaatst:

die foto van appelvrouw is echt wel een malva hoor

oftewel kaasjeskruid

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Ja. Daarom, en ik dacht dus géén geranium.

Geplaatst:

Zij dachten: hè, wat een gek afwijkend blad heeft onze Malva plotseling..is het wel Malva?Nee, het is vast geranium...

Geplaatst:

enkele weken heb ik al eens gevraagd of iemand mij kan helpen met deze plant te benoemen. Ik weet inmiddels dat het geen peterselie of kervel is. Is het misschien komkommerkruid? Ik meen deze ook ooit te hebben gezaaid. Wie kan mij helpen.

Grt. Dennis

kruid44721373363194.JPG

Geplaatst:

geranium malvaosie dan?????

grapje die bloem is echt malva, maar hoort dat groene blad wel bij die bloem?

edit:

heb er even een foto bijgezocht:

dit is de malva met blad

malva-00285021373366273.jpg

Geplaatst:

Is dit dan ook een gewoon malvablad? ( misschien bedoelden ze deze foto wel en ben ik in de bonen...)p101034429601373367459.jpg

Geplaatst:
enkele weken heb ik al eens gevraagd of iemand mij kan helpen met deze plant te benoemen. Ik weet inmiddels dat het geen peterselie of kervel is. Is het misschien komkommerkruid? Ik meen deze ook ooit te hebben gezaaid. Wie kan mij helpen.

Grt. Dennis

kruid44721373363194.JPG

Hé, alweer de eenjarige Delphinium, ridderspoor

Niet opeten! Is giftig.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@Appelvrouw: ooh......

die bloem is volgens mij malva, je ziet dat de meeldraden/stempel[?] in het hart hetzelfde is,

ik vind het net een soort "boomvormpje" hebben.

ik heb geen idee wat de diverse soorten voor latijnse namen ze verder hebben hebben, maar er is in het wild

groot kaasjeskruid en klein kaasjeskruid

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaasjeskruid

het zou maar zo de 5delige kunnen zijn

echt een hele mooie bloem vind ik

Geplaatst:

@Appelvrouw. Malva is een heel groot plantengeslacht. Niet alles héét in de nederlandse benamingen ook Malva dan, maar zijn het wél.

De Lavatera ( ken je vast wel ) kun je tot de malva's rekenen ( ik denk dat je laatste foto een lavatera is ? )

Maar ook stokrozen worden door velen tot de malva's gerekend en inderdaad wat greetje zegt: groot en klein kaasjeskruid ook.

Zo is het met de benamingen een zooitje natuurlijk , en daar is ooit een systeem voor bedacht door Lineaus geloof ik ( weten anderen beter ) lang geleden. Zo zijn alle planten in bepaalde geslachten ingedeeld. Stokrozen zijn gewoon stokrozen hoor. Maar behorend tot de grotere planten-familie van de Malvacea. De Malva's dus.

Die 1e foto was dus een malva of kaasjeskruid en geen geranium. Die 2e foto is een lavatera denk ik ( ik zie de maat niet zo goed ). Maar het kan ook nog een hybiscus zijn ( die met die mega - mega grote bloemen, niet de gewone hybiscus ) maar die bloeien nu nog niet.

Geplaatst:

Mijn vrouw heeft enige tijd geleden deze plant in de moestuin gezet.

Wij hebben op de tuin een centrale 'pak-tafel'...waar iedereen overschot aan plantjes kan zetten voor andere leden om te pakken.

Echter stond bij deze plant geen bordje wat het was...en de mensen die ik heb gevraagd weten niet wat het is.

Voor zover ik weet (en voor zover mensen konden zien) is het een bloem.

Alleen zou ik graag willen weten WAT voor bloem het is...wie o wie kan mij helpen bij het ontrafelen van dit mysterie?

imag0828-(1)85401373392152.jpg

Geplaatst:

Is dat geen Cosmea ? Moet ik wel zeggen, dat er nog geen bloem te zien is natuurlijk , hoogstens een knop. Voor de identificatie van een plant is het wel handiger als je meer van de hele plant laat zien. Maar zoals nu te zien ( wat ik zie ) zou het Cosmea kunnen zijn. Of iets anders éenjarigs.

Geplaatst:

dsc031551261373566749.jpg

Hallo,

Ik heb een tijdje gezocht naar hoe deze bloem heet, maar ik kan het niet vinden. Weet iemand hoe deze heet?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.