Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

jorieke, het is met 100% zekerheid een vuurdoorn, op het jonge hout zitten aan het begin nog geen doornen, die komen iets later pas, als je je hand wat dieper in de struik zou steken dan krijg je snel spijt.

 

de struik is niet hoger, simpelweg omdat ze in de gemeente plantsoenen vaak om het jaar laag afgezet worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat ik alles keurig voorzie van een stokje met de benaming, of een benaming met een stift, ben ik er 2 kwijtgeraakt.

Blijkbaar was die stift niet watervast, en 1 stokje is spoorloos verdwenen (welk dier gaat er met mijn brede sateprikkers van de action vandoor ?)

 

Omdat ik nogal veel zaken heb gezaaid kunnen het iets van 20 verschillende dingen zijn.

 

Wat zou dit kunnen zijn?

 

2013-06-22%2019.05.58.jpg

Of in ieder geval een beetje in een richting (het is neem ik aan 100% zeker geen koolsoort?)

 

En wat zou dit kunnen zijn?

 

2013-06-22%2019.05.08.jpg

 

Dat moet iets zijn van een sla-achtig iets, want ik kan me niet voorstellen dat ik de zaadjes anders zo dicht op elkaar zou zetten.

Maar het lijkt beslist niet op sla?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een heerlijke zoete blauwe druif, vrienden uit de buurt gaan proberen hem in augustus/september te identificeren als hij rijp is maar nu ben ik hem aan het snoeien en realiseer ik mij dat het blad van onderen extreem wit is. Normaal hebben druiven dat toch niet? (al mijn andere druiven in elk geval niet) Misschien is dit dan makkelijk voor de identificatie?

 

Soms neigt de witte onderkant een heel klein beetje naar roze in de verte.. De kans is groot dat het een Oostenrijkse of Hongaarse druif is.

 

druif-00222951372065598.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bordjes aardbei zijn een beetje door elkaar "gekrabd"..door de merels.

Wie herkent hier Gariguette in? Deze aardbei is al zoet als hij nog een witte onderkant heeft..in beginsel is hij na vuilwit eerder rozig dan rood.img204612091372066472.JPG

 

Framboos met afwijkend blad..ik zou niet kunnen zeggen of hij geel is maar ik dacht het nietimg204754921372066482.JPGimg205272511372066492.JPG

 

kamperfoelie, eerder mooi dan geurig..welke soort?img207077291372066501.JPGimg207174311372066512.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

voor mijn moestuin heb ik een tijd geleden een aantal plantjes gekocht, waaronder andijvie. Nu is die plant flink gegroeid, maar ik heb het idee dat het helemaal geen andijvie is . Ik vind hem er niet op lijken. Is het andijvie, of iets anders? Ben enorm benieuwd! Hier twee foto's

 

2013-06-24-1757311372090056.52

 

2013-06-24-1737941372090094.52

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de border staat een heel mooi plantje volop te bloeien, heeft nog nooit zoveel bloemetjes gehad.

Spijtig genoeg kennen we de naam niet.

 

img674191191372092052.JPG

img674289671372092065.JPG

img674379291372092077.JPG

 

En dan ook deze nog, begin dit jaar de knolletjes van iemand gekregen maar op het zakje stond geen naam.

 

img673974401372092145.JPGimg674091311372092158.JPG

 

Er staan nog bloemen waar ik de naam niet van weet maar die wil ik ook niet weten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Piroska. Jawel hoor. Dat is bij sommige soortjes druiven helemaal normaal. Ik weet niet welke dit is.

 

@ Appelvrouw : Je gele kamperfoelie is de Lonicera tellmanniana.

De Framboos: Is normaal : de topscheuten van de framboos kunnen er zo ( anders dan je dacht ) uitzien.

De aardbei is moeilijk Jet. Dat ziet er niet uit als mijn Garigeutte, maar kan best. De kroon is wel als dat soortje, maar heeft Elianny ook zo.

Mijn Gariguette maakt alleen echt niet zulke grote aardbeien. Elianny wel. ( Don't know ! )

 

@ Aalterse -willy : je Iris, is een Iris hollandica soortje

Witte dons-bloemetje is : Achillea ptarmica 'The Pearl' of ook wel een soortje Wilde Bertram. Dacht ik hoor, ben niet 100% zeker nog , ga ik zo even zoeken.

 

edit. Jawel. Dat is Wilde Bertram. Achilleaatje dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok jammer, dan moet ik dus wachten tot de oogst en hopen dat mijn vrienden het weten.

Overigens Bit je had denk ik gelijk over mijn pioenroos-uitzaai, ze beginnen verdacht veel steeds meer op boompjes te lijken ik kijk het nog heel even aan voor ik ze er uit trek. Ik zal dan eerst nog een foto posten voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel mee zal vallen..maar ligt er ook aan hoeveel je hebt. Als je aardappels nu onder zitten, en je ziet ze echt slechter worden dan moet je er wat mee. Zelfs heb ik hier en daar wel eens wantsen op planten, maar ik heb er nog nooit een dood hoeven maken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit is wel heel goed bezig in dit topic trouwens. Even een in zijn richting.

 

Zou hij het ook zonder foto kunnen? Ik zag vanmiddag namelijk een mooie plant, toch zeker 1,5 meter hoog. De bloemstengel dan, de rest van het blad was zo'n 50 cm hoog denk ik. Hij stond in iemand zijn tuin, kwam boven de heg uit.

 

De kleine bloemetjes lijken op die van tuinkers, vrij saai en spierwit. Ze zitten aan vele kleine takjes, op die ene grote stengel die vanuit de plant omhoog groeit. Als een soort van asperge-loof. Dus meer een soort naaldjes, en dan in een soort van kerstboom-vorm. Als het bloemetje is uitgebloeid, komt er een groen bolletje aan het takje. Ik weet niet of die nog kleuren, ook dat deed me weer aan bloeiende tuinkers denken. Al heeft tuinkers meer een soort platte schijfjes na het uitbloeien.

Het blad van de plant is vrij normaal blad-vormig, vrij donkergroen. Ik kon het niet heel goed zien, door die eerder genoemde heg.

 

Zo... ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Crambe cordifolia ?

 

Dat is écht lastig hoor Jorieke, om op een beschrijving van een vluchtige kijk af te gaan. Dan gaan er nog meer variabelen meespelen he ?

 

Crambe maakt eerder een 'wolk' en geen kerstboom, hoewel, tegen de bloei aan kan dat het wel. Hmm.

Hoe breed was die hoge bloeiwijze ?

Er zijn niet zó veel opties. Blad had je niet goed gezien he ? Glanzend ? leerachtig ? dun groen. Witte kleine bloemetjes in kerstboomvorm.

Ik denk even door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2013-06-22%2019.05.08.jpg

 

Dat moet iets zijn van een sla-achtig iets, want ik kan me niet voorstellen dat ik de zaadjes anders zo dicht op elkaar zou zetten.

Maar het lijkt beslist niet op sla?

Zie nog geen antwoord, of lees ik er overheen?

 

Snijbiet waarschijnlijk! En als het snijbiet is.. Zou een deel er uittrekken i.p.v. afnsijden als ze blad hebben. Staat denk ik alsnog vrij dicht op elkaar namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te gek Bit! Ik denk echt dat het die Crambe cordifolia is. Moeilijk te zien op de foto's, ik zal volgende week nog een keer kijken daar in die tuin.

 

Edit: Nadat ik nog wat foto's via google heb bekeken, weet ik zeker dat het hem is. Deze 2 planten hadden de bloemen wel echt van breed naar een punt op de steel staan, zoals een kerstboom zeg maar. Op de foto's zijn het wat meer wolk-vormen ja. Maar goed... jonge plant misschien? Ook maar 1 stengel per plant, niet meerdere zoals op de foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moeten we de naam van dit topic veranderen in Identificatie: wat voor een plant,struik, boom is dit Bit?

 

Wat de framboos betreft: je hebt geen gelijk Bit, hij is tot onderaan zo..alle bladeren dus..echt anders dan de andere frambozen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De framboos is inderdaad erg lang. Op Framboos Kyan vind ik alleen documenten die gaan over een kindje dat Kyan heet en frambozen eet. Zou het anders geschreven kunnen worden?(Kian heb ik ook geprobeerd...)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...