Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Die van jou ( als de daar getoonde foto tenminste die van jou is, is de "tuinvariant' de Epilobium angustifolium 'Stahlrose'. Er wordt niet veel gekruist en gekweekt met deze plant, maar er is wel het een en ander aan gedaan de laatste 20 jaar. Mooie tuinplant hoor. Werkingen en thee enzo zullen niet veel verschillen met de wilde variëteit.

Geplaatst:

Ik weet niet of ik hier in dit topic even over door mag gaan...

Op het kaartje aan mijn plant staat: Chaemenerion angustifolia (sym. Epilobium angustifolium)

Ik zocht een "normaal" Wilgenroosje, maar heb niet in het wild gezocht (en geplukt) omdat ik niet het risico wil lopen een harig Wilgenroosje (Epilobium Hirsutum) te pakken.

Als er een verschil is tussen het "normale", wilde wilgenroosje (volgens mij koop je die als biologische thee bij de winkel) en mijn plantje, wil ik graag nog een "normale" hebben.

De thee uit de winkel http://www.gezondheidswinkel.nl/productdetails-30.aspx?ProductId=PROD129251&GroupID=&ParentGroupID=&ManufacturerId= smaakt beter dan mijn eigen thee. Ik gaf de "schuld" aan het drogen, maar zou het misschien aan de soort kunnen liggen???

Naast het "normale" Wilgensroosje ben ik ook nog op zoek naar het kleinbloemige wilgenroosje (Epilobium parviflorum). Als er iemand binnen een straal van ca. 50km van Breda mijn kan helpen aan (een van) deze twee planten (stekjes) zou ik daar erg blij mee zijn

Wie zaait zal oogsten

Geplaatst:

We mogen heus wel even iets off-topic gaan hiermee. Zó off-topic is het trouwens niet.

Een paar posts terug vroeg iemand om identificatie van een plant met foto. Ik reageerde daar onjuist met oa. "Harig Wilgenroosje". Ik deed dat uit mn hoofd. Wilgenroosje en Harig Wilgenroosje, en de verschillen daartussen had ik dus niet juist in mn hoofd.

De 2 planten zijn echter heel duidelijk en goed en onmiskenbaar te onderscheiden. Hoewel de planten ook bij elkaar in de buurt voorkomen, misschien zelfs op 1 en dezelfde plek, zijn de verschillen groot.

Ik zou zeggen : ga nu gewoon op zoek naar de gewone wilde soort: de echte; het Wilgenroosje. Het bloeit ook nu nog wel. Haal daar gewoon een wortelstok op. Geen plant nemen als er te weinig van staat, al is het een algemene plant hoor. Ik hoop niet dat ik iemand aanzet tot wets-overtredingen ? ( echt niet mijn bedoeling )

Je andere vragen van de andere soort. Kun je misschien die vraag stellen in het topic : 'vraag en aanbod ' ? Ik kan je er niet aan helpen overigens.

( er is vast online wel een manier om zulke planten en kwekers te vinden )

Geplaatst:

Bedankt weer!

Voor de wilde zal ik eens op pad gaan (heb al wel een idee waar ik wat kan vinden) en m.b.t. de andere zal ik eerst internet eens goed afzoeken en daarna, indien nog van toepassing, een nieuw topic starten.

Dan kunnen we hier verder met waar het topic voor is

Wie zaait zal oogsten

Geplaatst:

Allemaal

Vorige maand nog door de Ardennen gereden. Ik denk niet dat het dit jaar nog van gaat komen

Ik zal eerst maar wat dichter bij huis zoeken, maar bedankt voor het aanbod!

Wie zaait zal oogsten

Geplaatst:

@Rene er bestaan ook waarnemings websites(waarneming.nl) dan kan je zien waar bij jou in de omgeving e.e.a. is waargenomen en zou je dus zaden kunnen gaan oogsten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Opschot, zijn dat baby pruimenbomen ? Er staat in een hoek van mijn tuin een pruimenboom en inderdaad de blaadjes zijn hetzelfde. Maar die staat er 6 meter vanaf en er zit een terras tussen, kan dat dan wel ? En het groeit razendsnel, 1 meter vanaf de lente. Groeten, Bart

Geplaatst:

Ja hoor, dat kan. Opschot kan zijn : uitlopers op de wortels van de prunus ( kers of pruim ); wat veel pruimen doen, vooral bij wat ouder worden of verstoring aan de wortels. Of het zijn zaailingen ja.

Een meter in een seizoen kan makkelijk, meer ook.

Geplaatst:

Dat is echt supermoeilijk Er zijn echt tig schermbloemigen die er zo uitzien. Zit er bij deze wel iets van een klein blaadje aan, maar dat is voor mij te weinig. Het zou echt van alles kunnen zijn. Ik kan het zo écht niet zien. Liefst de hele plant.

Het kan een wilde peen zijn ( wel wat erg laat in het seizoen dacht ik ); Engelwortel die eerder het seizoen afgemaaid is geweest en nu weer bloeit of iets in die richting.

Maar misschien ziet een ander het wel in 1x ?

Geplaatst:

ik zou me daar niet zomaar aan willen branden. Bij ons in het park groeien wel 100 verschillende schermbloemigen. Ok misschien iets overdreven Maar het zijn er echt veeeeeel, ik heb ze laatst eens lopen bestuderen en als je denkt dat je 2 dezelfde hebt gevonden blijkt er toch weer een of ander verschil te zijn. Nou heb ik er zelf geen verstand van hoor, maar op een facebook groep over eetbare planten in het wild werd ook een dergelijke vraag gesteld, en daar werd behoorlijk gewaarschuwd voor het lastig te onderscheiden zijn tussen eetbare en giftige schermbloemigen.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Soms ben ik een warhoofd, en gooi ik zaagsels door elkaar, denk ik dat ik het een heb en is het het ander. Maar met deze weet ik absoluut zeker dat dit een snack komkommer is die ik gezaaid heb. Van die akelig dure ( 5.95) zaden. Al maanden zit hij vol met prachtige bloemen, van genoten hoor, daar niet van,maar het waren allemaal mannelijke bloemen. Nu houd het een beetje op met de bloemen, de plant is minder fris en groen aan het worden. En nu krijg ik dit? Ben ik nou gek of ehhhh???image41881377627818.jpgimage96271377627829.jpg

Geplaatst:

Ik wil helemaal geen courgette! Die heb ik op de grote tuin al genoeg! ik heb snack komkommer gezaaid, op zeker, dus ik wil snack komkommer! Aargghhhhh!

Geplaatst:

Dat is een Catalpa of ook wel de trompetboom. Waarom die zo heet in het nederlands weet ik eigenlijk niet. Heeft niets met een trompet. Geurende bloemen bij de Catalpa bignonioides.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...