Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druppeldarm: hoeveel afstand tussen de slangen?

bioboerke

Aanbevolen berichten

Hallo moestuinders, wie heeft goede resultaten met een ZWEETDARM tussen de groenten? Hoeveel lijnen zou ik naast elkaar moeten leggen om een goede bewatering te hebben voor het hele perceel. Mijn bedden zijn 1.50 m breed en het perceel is 14 m lang.

gr bioboerke .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag. Ik heb er geen ervaring mee dus een advies uit eigen hand kan ik je niet geven maar ben wel benieuwd naar de eventuele antwoorden. Houdt je er ook rekening mee dat niet alles evenveel water nodig heeft in de moestuin. Het bed waar je tomaten staan zal meer en vaker water moeten krijgen dan het bed waar je wortels staan.

De website doehetzelfberegening.nl adviseert als afstand tussen de slangen: 30 cm voor zandgrond, 40 cm voor leem en 50 cm voor kleigrond. Op andere websites lees ik weer dat je minimaal 50 cm moet aanhouden. Kortom ik zou advies vragen bij de leverancier van de druppelslangen.

druppelslangafstandtussenslangen16041338986520.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel lijnen zou ik naast elkaar moeten leggen om een goede bewatering te hebben voor het hele perceel. Mijn bedden zijn 1.50 m breed en het perceel is 14 m lang.

Het mooie van druppel- en zweetslangen is dat je in tijden van droogte zeer effectief water kunt geven aan planten. Het heeft geen zin , je verspilt dan alleen maar water , om m.b.v. die slangen de gehele oppervlakte van je perceel nat te maken want dan kun je net zo goed een simpele tuinsproeier gebruiken. Hoeveel 'lijnen' je moet leggen heeft alles te maken met de planten die er staan want je hoeft alleen maar water te leveren aan de voet van die planten. Zie de voorbeelden hieronder.

sl552045.jpg

sl552026.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie opmerking, Frans

Verder dien je rekening te houden met de lengte van de slang i.v.m. het drukverschil, en daarmee de waterafgifte, tussen begin en eindpunt.

Als dit te lang wordt dan kan je de aanvoer ook in het midden van de druppelslang plaatsen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...